Differentiëren

29 juni 2020

Inhoud

Het leerlingenpubliek op onze scholen wordt steeds diverser. Dat stelt ons als leraar voor pittige uitdagingen en schept opportuniteiten. 

In deze sessie gaan we dieper in op die verschillen die er echt toe doen in een leercontext, en hoe jij daar als leraar kan op inspelen. 

Vanuit een eenvoudig en wetenschappelijk onderbouwd kader leggen we de link naar heel wat praktijkvoorbeelden die kant-en-klaar toepasbaar zijn in je les. We brengen ook noodzakelijke randvoorwaarden in kaart om differentiatie te laten slagen. 

In samenspraak bepalen we op voorhand het accent dat tijdens deze sessie gelegd wordt. Dat kan verschillen van de context waarin je werkt:

  • Aan de slag met gedifferentieerde leerplannen in de eerste graad secundair
  • Aan de slag met differentiatie in de basisschool (eventueel gelinkt aan co-teaching)
  • Het uitwerken van flexibele leertrajecten
  • Differentiëren: wanneer wérkt het echt? 
  • Hoe kan IT het differentiëren in mijn les makkelijker maken? 
  • Hoe kan ik differentiëren binnen het kader van Directe Instructie?
  • ….

Doelgroep

  • Leerkrachten 
  • zorgleerkrachten 
  • Ondersteuners

Doelen

Na het volgen van deze sessie weet/kan/beheers je…Heb je een antwoord op deze vragen…

  • Je hebt gereflecteerd over je eigen klaspraktijk en de mogelijkheden die er liggen tot differentiatie
  • Je hebt uitgewisseld met collega’s
  • Je hebt kennis gemaakt met toegankelijke en kwaliteitsvolle voorbeelden

Interesse?

Contacteer ons op info@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

We dragen een warm hart toe aan leerlingen met beperkingen. Daarom zetten we graag deze partner-organisatie in de kijker: vzw Dyspraxis.

"Samen zorgen we ervoor dat DCD herkend en erkend wordt. Zoek ons op op http://www.dyspraxis.be of via Facebook."

Dit jaar kregen we er enkele nieuwe collega’s bij. Caroline Robert: "Ik wil met een systemische bril naar schoolorganisaties en schoolleiderschap te kunnen kijken in de toekomst. Verder ben ik samen met collega Yves de webinar rond effectief schoolleiderschap aan het vormgeven."

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2021 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be