Zelfsturing en eigenaarschap als hefboom voor succesvol (afstands)leren

01 juli 2020

Inhoud

De voorbije periode leerde ons veel over onderwijs. Eén van de lessen: wie beschikt over een sterk zelfsturend vermogen, overwint de corona-obstakels. Alles in de maatschappij evolueert en nu sneller en grootser dan ooit tevoren. Levenslang leren is dan ook van levensgroot belang. Alleen is het niet vanzelfsprekend. Om levenslang te kunnen leren heb je zelfsturende vaardigheden nodig.  Leerlingen die zelfstandig aan de slag kunnen, dat biedt rust, overzicht en structuur.

Zelfsturing is geen aangeboren eigenschap. Het vraagt een stapsgewijs leerproces waarbij de leerling niet enkel kennis krijgt aangeleerd, maar ook strategieën om met die kennis aan de slag te gaan en deze verwerkingsprocessen ook in andere contexten te gebruiken.

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden tonen we je hoe je in je les de executieve functies van je leerlingen kan aanscherpen zodat ze versterkt en zelfstandig aan het leren kunnen gaan, in de klas en thuis.

In samenspraak met de school kunnen accenten gelegd worden die ervoor zorgen dat de sessie zo goed mogelijk aansluit op de schoolcontext.

  • Hoe versterken we de zelfsturing van leerlingen tijdens differentiatie-uren, flex-uren gedifferentieerde onderwijstijd…
  • Hoe kan teamco-teaching bijdragen tot versterkte zelfsturing?
  • Hoe kunnen we binnen de bestaande structuur toch werken aan het zelfsturend vermogen van leerlingen? 
  • Hoe kunnen we zelfsturing bevorderen in onze schoolcontext?
  •  ….

Doelgroep

iedereen

Doelen

Na het volgen van deze sessie weet/kan/beheers je…Heb je een antwoord op deze vragen…

Na het volgen van het aanbod

  • kan je een onderscheid maken tussen zelfsturing en eigenaarschap
  • heb je inzicht in het belang van zelfsturing en eigenaarschap voor het leerproces van de leerlingen
  • heb je ideeën en handvatten om het zelfsturend vermogen van leerlingen aan te spreken
  • kan je opdracht ontwerpen waarin het zelfsturend vermogen en het eigenaarschap van leerlingen aangesproken en aangewakkerd wordt

Vorm van het aanbod

  • inspirerende lezing
  • workshop
  • reeks workshops
  • traject op maat met beleidsondersteuning

Publiek (grootte, samenstelling, …)

op vraag

Data en locatie

op vraag
online is mogelijk

Interesse?

Contacteer ons op info@schoolmakers.be

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Met dit aanbod speelt Schoolmakers in op de specifieke noden die scholen ervaren tijdens corona. We belichten de vele mogelijkheden die er zijn om te differentiëren en te remediëren.

https://buff.ly/36n83Rv

“Met de scholengroep sleutelden we in de vakantie aan het corona-actieplan. Het doel was duidelijk: bij een melding moest elk personeelslid meteen weten wat te doen.”

An Agneessens, directeur van het Lyceum Aalst, over het corona-actieplan: https://buff.ly/348BdlC

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be