Masterclass ‘Interne procesbegeleiding in onderwijs’
Deelnemen aan de Masterclass ‘Interne procesbegeleiding in onderwijs’ houdt in dat je je op een intensieve manier verder bekwaamt in het begeleiden van (een deel van) jouw schoolteam en/of individuele onderwijsprofessionals. De manier van werken tijdens deze masterclass is praktijkgericht. We vertrekken van de concrete vragen die jij je stelt over je competenties, je opvattingen, je positie en je rol als school-externe of school-interne procesbegeleider.
De ruimte tot uitwisseling van expertise en ervaringen binnen een veilige context dient als katalysator voor je persoonlijke leerproces. Opdrachten die je in de weken tussen de contactdagen uitvoert, zorgen dat je meteen met je versterkte en nieuwe competenties aan de slag gaat. Je traint die competenties dus tijdens de contactdagen, maar ook in je doordeweekse praktijk.
Doelen
Op het einde van de masterclass
- verwoord je een authentieke visie op procesbegeleiding;
- verwerf je een groter bewustzijn m.b.t. jouw positie, inclusief de implicaties van jouw positie in relatie tot je collega’s;
- hanteer je een cocreatieve stijl in het omgaan met de uitdagingen van jouw school;
- kijk je tevreden terug op de ontwikkeling van jouw competenties als procesbegeleider;
- ervaar je dat de effectiviteit van je begeleidingswerk is toegenomen en dat anderen dit erkennen.
Gedetailleerd programma
Je vormt een leergroep met je collega-procesbegeleiders.
Aan de masterclass gaat een korte online peiling naar leervragen vooraf. Een verbindende starttweedaagse (dit kunnen ook twee aparte dagen zijn) en de drie verdiepingsdagen vullen we methodisch in met oefeningen, casusbesprekingen, theoretische inzichten, vragenlijsten voor zelfonderzoek en andere actiegerichte methoden. Opdrachten die je uitvoert in je werksituatie ondersteunen de transfer van het geleerde naar de praktijk. Tekstmateriaal en referenties naar relevante literatuur kunnen jou, indien je dit wenst, ondersteunen bij verdere zelfstudie. Een persoonlijk werkschrift gebruik je als monitor van je individuele leerproces.
Idealiter vindt het leertraject extra muros plaats en de starttweedaagse in residentieel verband. Indien een residentiële starttweedaagse om een of andere reden een te grote belasting zou vormen, kunnen we daarvan afzien.
Duur
In principe neemt de Masterclass ‘Interne procesbegeleider in onderwijs’ vijf contactdagen in beslag. Die vijf dagen spreiden we over een schooljaar, of een kalenderjaar. We kunnen ook andere formules voorzien, bijvoorbeeld met minder contactdagen en/of een kortere doorlooptijd, en/of halve contactdagen, …
Prijs
De investering is afhankelijk van de formule waarvoor gekozen wordt.Voor afstemming hierover neem je best contact op met Yves Larock of met Joëlle Van de Peer.
Begeleiding
Lees hier de ervaring van andere deelnemers.
Aanvraagformulier
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief