
De becijferde school
Roger Standaert neemt in dit boek de sterke meetcultuur in ons onderwijs op de korrel. Hij onderzoekt wat ‘kwaliteit’ in onderwijs moet of kan betekenen. Standaert is daarbij streng voor de technocratie die ons onderwijs is binnengeslopen in de vorm van cijfers, centrale toetsen, vergelijkingsmetingen, … . De aandachtige lezer herkent onderliggend o.a. het gedachtengoed van Gert Biesta. Eén van de kernvragen luidt: meten we in onderwijs wat we makkelijk kunnen meten, of meten we wat we waardevol vinden om te weten? Een interessant boek voor wie graag in de spiegel kijkt over (de eigen) evaluatiecultuur. Ook een aanrader: het kritische hoofdstuk over Hattie’s meta-onderzoek over leereffectiviteit (leren zichtbaar maken). De auteur schetst op het einde een alternatieve, meer pedagogische kijk op ‘meten en weten’ in onderwijs. Maar wie heel concrete pistes zoekt, blijft met deze aanzet wat op zijn honger zitten.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief