De becijferde school

04 november 2014

Roger Standaert neemt in dit boek de sterke meetcultuur in ons onderwijs op de korrel. Hij onderzoekt wat ‘kwaliteit’ in onderwijs moet of kan betekenen. Standaert is daarbij streng voor de technocratie die ons onderwijs is binnengeslopen in de vorm van cijfers, centrale toetsen, vergelijkingsmetingen, … . De aandachtige lezer herkent onderliggend o.a. het gedachtengoed van Gert Biesta. Eén van de kernvragen luidt: meten we in onderwijs wat we makkelijk kunnen meten, of meten we wat we waardevol vinden om te weten? Een interessant boek voor wie graag in de spiegel kijkt over (de eigen) evaluatiecultuur. Ook een aanrader: het kritische hoofdstuk over Hattie’s meta-onderzoek over leereffectiviteit (leren zichtbaar maken). De auteur schetst op het einde een alternatieve, meer pedagogische kijk op ‘meten en weten’ in onderwijs. Maar wie heel concrete pistes zoekt, blijft met deze aanzet wat op zijn honger zitten.

 

Terug naar schoolsmakers

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Mooie synthese @YDemaertelaere #schoolmakers

Op https://t.co/YIMbYsDydL staan heel wat handvatten om om te gaan met diversiteit in de klas @hautekiet #schoolmakers

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be