Over terreur en onderwijs

15 april 2016

terreur_kind

Er is de voorbije weken enorm veel gezegd en geschreven naar aanleiding van de aanslagen in Zaventem en Brussel. Een aantal mensen kroop in de pen om de link te maken met onderwijs. Deze twee stukken zijn alvast het lezen waard:

David Van Reybrouck ziet de kiem van de tragedie verklaart als je naar het Belgische onderwijs kijkt.

Kris Van den Branden bepleit ‘taalonderwijs dat in de wereld staat’ zodat communicatie en interactie een dam kunnen zijn tegen blind geweld.

Eerder schreef Schoolmaker Jan in dit blogbericht over de mogelijke rol van onderwijs bij het stoppen van radicalisering. Griet Galle ziet heil in de filosofie. Lees hier haar stuk ‘Ik denk dus ik leer bij. Filosofie mag niet ontbreken in het eindtermendebat’.

Sterke stukken die hopelijk de broodnodige dialoog op gang brengen, en houden. Ook als de storm terug even gaan liggen is.

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Mooie synthese @YDemaertelaere #schoolmakers

Op https://t.co/YIMbYsDydL staan heel wat handvatten om om te gaan met diversiteit in de klas @hautekiet #schoolmakers

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be