

Wie is nog bezig met de onderwijsvluchteling?
Biedt de school kansen om je onderwijsdromen waar te maken? Of knaagt de onzekerheid van de job, de hoeveelheid en verscheidenheid van taken, de beperkte tijd voor professionalisering? Komen de eerste twijfels? Lonk je al naar een job buiten het onderwijs? Wanneer de balans overslaat richting exit, dan wordt een leraar een ‘onderwijsvluchteling’: een talentvolle onderwijsmens die – versmacht door het systeem – geen andere uitweg ziet dan te vluchten.
Dit is een citaat uit een opiniestuk van Peter Op ‘t Eynde, lid van het Mysterie van Onderwijs*, dat op 7 november verscheen in De Morgen. Hier lees je de volledige bijdrage over de ‘onderwijsvluchteling’. Het Mysterie van Onderwijs roept de Minister op om werk te maken van het loopbaanpact:
Mevrouw de minister, heb de moed om nog deze legislatuur concrete maatregelen te nemen die voor onze beginnende leraren een kwaliteitsvolle start en een boeiende loopbaan mogelijk maken. Een krachtig onderwijsbeleid toont zich vooral door te voorzien in ruimte en middelen om leraren gericht in te zetten op hun sterktes, niet per se door hen vast te zetten voor een jaar of voor het leven.
Evengoed is het stuk een uitnodiging aan alle onderwijsmensen om samen te leren:
Durf als leraar samen met je collega nieuwe dingen uit te proberen, neem de startende collega serieus en weet dat hij of zij het vaak lastig heeft om zich staande te houden. Kijk over de klasmuren heen, help elkaar en moedig elkaar aan. Aanvaard hulp. Denk als directie na over hoe je opdrachten van beginnende en ervaren leraren invult: stimuleer wie van de begane paden durft af te wijken, creëer ruimte voor samenwerking en ondersteuning.
Scholen nóg sterker maken zodat leraren goed en graag hun werk blijven doen. Dat is een werk van velen, van kleine beetjes en van alledag. Voor de klas staan is soms ongelofelijk deugddoend en, helaas, soms zo pittig dat de exit uit onderwijsland lonkt. Met té veel onderwijsvluchtelingen tot gevolg. Met alle begrip voor persoonlijke afwegingen en individuele keuzes: het is doodzonde voor de maatschappij dat zoveel pedagogisch talent het onderwijs verlaat. Gelukkig hebben wij, onderwijsmensen, ook veel zelf in handen. Er liggen tal van kleine en grote kansen voor het grijpen. Morgen al. In de leraarskamer, in de gang (en aan de overkant van de gang), op de pedagogische studiedag. Toch?
Veel schoolse moed en onderwijsplezier,
Saskia Vandeputte
saskia@schoolmakers.be
*Schoolmakers Bert en Saskia zijn stichtend lid van het Mysterie van Onderwijs, een platform voor leraren, directies, coördinatoren, begeleiders, … die als ‘leiders in onderwijs’ onderwijsinnovatie van onderuit mee waarmaken. Zie www.mysterievanonderwijs.be.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief