

Over het muurtje kijken
Over het muurtje kijken wint aan belang, want, de wereld is complexer geworden. De onderwijswereld verandert snel. Professionals hebben het niet altijd gemakkelijk. Ze staan voor heel wat uitdagingen.
Kennis om deze toekomst te vatten is daarom belangrijker dan ooit. Het gaat er echter niet alleen om dat je je eigen rugzak helemaal volgooit, maar vooral ook dat je weet waar je je kennis kunt halen, kennis die aansluit bij jouw groeiproces.
Je moet daarvoor niet altijd ver zoeken.
Jouw gezonde nieuwsgierigheid en het tonen van interesse (in kennis waarover anderen beschikken, naar toepassingen ervan, naar nieuwe inzichten, naar nieuwe of aanverwante werelden), en je verbinden met de resultaten en praktijken van andere mensen, klassen (in je eigen school, scholengroep) versterken jouw professionaliteit en de kwaliteit ervan.
Deze vorm van netwerken en dus ook dit ‘samen-werken’ levert nieuwe ideeën en aanpakken op die gebruikt kunnen worden om het eigen onderwijssysteem te verbeteren.
Je leert de oplossingen die een ander al vond voor een uitdaging waar je in je eigen praktijk mee geconfronteerd wordt. Op die manier kan je gericht innoveren.
Interne en externe kennis als ’t ware op één lijn.
Deze nieuwe ideeën en inzichten zorgen voor een uitdaging voor jezelf en anderen om in ontwikkeling te blijven.
We merken ook dat het voor alle partijen een opportuniteit is om het eigen onderwijsproject te tonen aan de buitenwereld. De voorbereiding van dat toonmoment verscherpt het zicht op de eigen onderwijskwaliteit en de vele processen in de klas en de school.
Het uitwisselen wordt tevens een mooi evaluatiemoment: ‘waar staan we?’, ‘hoe sterk zijn we gegroeid in visie, in de praktijk?’ en vooral: ‘wat is onze volgende stap?’
En wat kan JIJ morgen doen? Ook over het muurtje kijken?
Misschien gewoon eens samen met een collega in je school of scholengemeenschap (o.w.v. andere cultuur) afspreken om een moment te prikken om te kijken naar elkaars praktijk?
Deze momenten (van mee-maken) en het bespreken ervan bieden unieke leerkansen.
Veel succes.
Ronny Vanderspikken
ronny@schoolmaker.be
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief