Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Nieuwe module ‘Gedifferentieerd Evalueren’ in de e-course

26 februari 2019

1 jaar e-course Leren Differentiëren – nu met een nieuwe module over gedifferentieerd evalueren. Met andere woorden: leerlinggericht evalueren daar waar het relevant is. Lees hier meer over wat gedifferentieerd…

Lees verder

Hoe kunnen we op een efficiënte en effectieve manier vorderingen van leerlingen bijhouden?

18 februari 2019

Twee reflecties vooraf Wie is de ‘we’ in deze vraag? Op z’n minst zou ik het eigenaarschap met leerlingen over hun vorderingen, delen. Zolang we als leerkracht alles in handen…

Lees verder

[MODERNISERING] De Taxonomie van Bloom

15 februari 2019

In het kader van de modernisering van het onderwijs zoomen we graag in op enkele nuttige principes. We bijten de spits af met de Taxonomie van Bloom. De Taxonomie is…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Anticiperen op weerstand

12 februari 2019

Nascholingen over ‘omgaan met weerstand’ zijn er bij de vleet. Over ‘anticiperen op weerstand’ in onderwijs vind je een veel kleiner aanbod. Voorkomen is beter dan genezen en dus zoomen…

Lees verder

Wat is gedifferentieerd evalueren?

08 februari 2019

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. Hieronder lees je enkele voorbeelden die dit concreet maken. Maar eerst dit: om gedifferentieerd evalueren…

Lees verder

Hoe gaan naar een succesvolle integratie van ICT in je school?

05 februari 2019

Schoolmakers gelooft sterk in de integratie van ICT als hulp bij het leerproces en bij de taakspanning van de leerkracht. Schoolmaker Joris van Waes geeft aan de hand van een…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen!] Zijn wij (vak)didactische meesters?

02 januari 2019

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 3. De eerste drie delen zijn nu al te lezen, het…

Lees verder

Het belang van school voor kwalificatie en ‘menswording’. Een boeiend gesprek.

10 december 2018

Mensen die hoog gekwalificeerd zijn, relativeren vaak het belang van kwalificatie. Deze stellige uitspraak was het begin van een inspirerend gesprek tussen An-Sofie Verheye, studente pedagogiek aan de KULeuven en…

Lees verder

20 tips om les te geven aan grote groepen studenten

20 november 2018

Vorig week gaf ik op Thomas More in Turnhout een workshop ‘lesgeven aan grote groepen’ aan docenten van diverse hogeschoolopleidingen. Denk aan een groot leslokaal of een aula met 40…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen!] Zijn wij (vak)inhoudelijke meesters?

07 november 2018

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 2. De eerste twee delen zijn nu al te lezen, de laatste…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen?] Dat vraagt ‘meesters’!

07 november 2018

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 1. De eerste twee delen zijn nu al te lezen, de…

Lees verder

[Q&A Leren differentiëren] Hoe krijg ik leerlingen stil na actief gedifferentieerd werken?

05 november 2018

Ik doe heel actieve werkvormen waarbij leerlingen door elkaar lopen. Zo kunnen ze bewegen en van elkaar leren. Hoe krijg ik hen terug stil? We geven graag vier tips mee…

Lees verder

Differentiatie in de klas. Differentiatie op de toets?

23 oktober 2018

Het onderwijs staat voor de toenemende uitdaging om zo goed mogelijk rekening te houden met de verschillen onder de leerlingen. Die zijn er en vallen niet meer weg te denken…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] Hoe kan ik gedifferentieerde evaluatie weergeven op het rapport als ik werk met basis- en uitbreidingsopdrachten?

23 oktober 2018

Dit is één van de vele vragen die Jan Royackers beantwoordde tijdens een Vraag en Antwoord sessie voor Leren Differentiëren-abonnees. Hier kan je het antwoord op zijn vraag bekijken. Hieronder…

Lees verder

7 redenen waarom duaal leren de toekomst is

15 oktober 2018

Duaal leren stimuleert het levenslang leren. Inzetten op levenslang leren wordt noodzakelijk in deze sterk veranderende maatschappij. Het lijkt erop dat steeds meer jobs in de toekomst geautomatiseerd of vervangen…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be