Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Meertaligheid op school: de vraag is niet OF maar HOE

05 december 2017

Mijn ouders zijn allochtonen in hun provincie. Aangespoeld in de Vlaamse rand rond Brussel, vanuit de verre Vlaanders. Thuis spraken ze onderling een mengeling van hun beide dialecten. Als de…

Lees verder

Jouw rapport is het mijne niet

05 december 2017

Ik fietste zelf met het grootste gemak door het secundair. Ik ben daar niet fier op, maar meer dan één uur studeren vond ik al veel. Tot op het einde…

Lees verder

Klasgemiddelden voegen niks toe aan het leerproces

04 december 2017

De discussie over het gericht benutten van thuistaal was nog niet gaan liggen of een nieuw debat diende zich aan.  Dit keer stond het afschaffen van klasgemiddelden centraal. Als onderwijsdier…

Lees verder

Wie is nog bezig met de onderwijsvluchteling?

08 november 2017

Biedt de school kansen om je onderwijsdromen waar te maken? Of knaagt de onzekerheid van de job, de hoeveelheid en verscheidenheid van taken, de beperkte tijd voor professionalisering? Komen de…

Lees verder

Over het muurtje kijken

24 oktober 2017

Over het muurtje kijken wint aan belang, want, de wereld is complexer geworden. De onderwijswereld verandert snel.  Professionals hebben het niet altijd gemakkelijk. Ze staan voor heel wat uitdagingen.  Kennis…

Lees verder

Co-teaching en de school als lerende organisatie

16 oktober 2017

Co-teaching raakt meer en meer ingeburgerd in onderwijsland. Logisch, want co-teachen levert belangrijke pedagogisch-didactische effecten op. Wat we soms te weinig beseffen is dat co-teaching ook een belangrijke rol kan…

Lees verder

IQ-testen en inclusie

16 oktober 2017

Er is al veel geschreven over de uitspraken van Koen Daniëls over het afnemen van de IQ-testen bij leerlingen. Graag had ik, na het lezen van vele artikels en commentaren…

Lees verder

Duaal leren vraagt samen-werk

15 oktober 2017

Door mijn ervaring als PAV-leraar in het deeltijds beroepsonderwijs (DBSO) kan ik alleen maar initiatieven als het duaal leren toejuichen. Leerlingen kunnen momenteel al volop in pilootprojecten en nieuwe richtingen  …

Lees verder

Albert Smits – een onderwijsgeschiedenis met toekomst

12 oktober 2017

Er zijn zo van die momenten dat een aantal zaken op een vreemde manier samenvallen in iemands leven. Zo kreeg ik onlangs telefoon uit het Sint-Rita College van Kontich. Of…

Lees verder

Schone mensen aan het woord… want zwijgen is geen optie

03 oktober 2017

Toegegeven, ik ben niet de allergrootste fan van Ted-talks. Net iets té voor mij. Té af (hoe nonchalant het soms ook lijkt), té juist om authentiek te voelen, té kort…

Lees verder

Doordacht tieneronderwijs

15 september 2017

Professor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende…

Lees verder

Frisse goesting!

30 augustus 2017

Frisse goesting. Dat wensen we jou, en onszelf, het komende schooljaar toe. Nieuwe energie om te blijven doen wat wérkt, onder leerlingen en collega’s. Verse moed om ook iets nieuws…

Lees verder

Wie wordt er (nu) nog leraar?

25 augustus 2017

‘Leraar worden’ lijkt steeds minder aantrekkelijk. In dit artikel leggen enkele directeurs van hogescholen sterk de link met de instaptoets die pas werd ingevoerd. Hoe sterkt dit speelt, is nog…

Lees verder

Cocreatie: meer dan een hype?

24 augustus 2017

Ik raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft…

Lees verder

Rol van een ‘regiegroep’ in verandertrajecten

23 augustus 2017

‘Installeer een regiegroep’, is vaak de eerste aanbeveling wanneer Schoolmakers verandertrajecten begeleidt. Een regiegroep van een vijf à acht mensen neemt het voortouw in het traject: bepaalt samen met de…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Het project http://www.taaltrajecten.be wil leerkrachten, leerlingenbegeleiders of directieleden concrete handvatten bieden om een wetenschappelijk onderbouwd taalintegratietraject te ontwerpen voor leerlingen die nood hebben aan taalsteun.

In 2020 brachten @BertSmits en @Yves_Larock ‘Iedereen Schoolmaker’ uit, een boek met richtlijnen om scholen te helpen zich aan te passen aan een snel veranderende wereld. @dekrijtlijnen nodigde Bert uit om te verhelderen hoe je een schoolmaker wordt.

https://buff.ly/3u2omwR

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2021 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be