Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Curriculumontwikkeling #1 – Bert Smits over het samen bouwen aan een opleiding

15 juni 2018

Bouwen aan de kwaliteit van een opleiding. Dat is waar curriculumontwikkeling om draait. In een nieuwe artikelreeks interviewt Schoolmaker Saskia Vandeputte vijf collega’s die  scholen ondersteunen bij het (her)ontwerpen van…

Lees verder

Overzicht bewaren dankzij het planningsbord!

14 juni 2018

In dit filmpje ontdek je hoe je tijdens gedifferentieerd werk het overzicht kan bewaren als leerkracht. Jan Royackers jan@schoolmakers.be    …

Lees verder

6 manieren om tijdens de vakantie nog beter te worden als leerkracht!

14 juni 2018

Twee maanden herbronnen en tot rust komen, en er in september terug staan als herboren. Wat een zalig vooruitzicht, toch? De zomervakantie biedt je de kans om je eindelijk te…

Lees verder

Ondersteun de ondersteuner!

11 juni 2018

Van GON-begeleider naar ondersteuner Waar er voeger een GOn-team was, opgesplitst per expertise, en GOn-begeleiders uren kregen per leerling die ze een jaar opvolgde, is er nu een ondersteuningsteam. Een…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] – Cocreatief leiderschap als hefboom

29 mei 2018

Hoe krijg ik mijn medewerkers mee in verandering? Uiteraard is er op die vraag geen pasklaar antwoord. Wel is het zo dat cocreatief leiderschap als hefboom werkt om tot gedragen…

Lees verder

Beter leren zonder klaslokaal?

28 mei 2018

Wat ik in dit artikel in de Standaard vooral tussen de regels door lees, is het belang van het voorop stellen van je groep kinderen en het rekening houden met…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] – Flipping the classroom

24 mei 2018

Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmaker Saskia leidde de sessie en gaf graag antwoord: Flipping the classroom is een…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Hoe overbrug je de informatiekloof?

21 mei 2018

In ons begeleidingswerk merken we regelmatig op dat er een informatiekloof ontstaat tussen de schoolleider (directie, beleidsteam) en het schoolteam (lerarengroep)  tijdens een veranderingsproces. Een informatiekloof is het verschil in…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] – leerlingen geven zelf les

17 mei 2018

Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmaker Jan leidde de sessie en gaf graag antwoord: “Ik hield voor mezelf altijd…

Lees verder

School maken in partnerschap met ouders – een vijfsterren-zaak ✭✭✭✭✭

14 mei 2018

Mei: de laatste weken voor het einde van het schooljaar. Het moment voor ouders om op te draven voor oudercontacten en schoolfeesten. Een actie waaraan leerkrachten vaak de betrokkenheid van…

Lees verder

[What’s new?] Duaal Leren! (2)

14 mei 2018

Vorige week was een boeiende en leerrijke week in het teken van duaal leren. Woensdag 8 mei stond in het teken van de langverwachte finale van Ideaal duaal en een…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Zes rollen van een directeur tijdens een veranderingsproces

02 mei 2018

“Welke leiderschapsstijl gebruik ik wanneer ik veranderingen wil realiseren op mijn school?” – Directeur tijdens een workshop over ‘cocreatief leiderschap’- Het begrip directeur komt van het Latijnse concept director, wat…

Lees verder

[Leiding geven aan verandering] Begin bij jezelf

23 april 2018

Hoe sta jij tegenover verandering? Kijk je steeds uit naar iets nieuws of hou je graag vast aan wat is? Hou je ervan om alles eerst goed te onderzoeken en…

Lees verder

[Hoe werkt dat?] Organisatieontwikkeling in het onderwijs

13 april 2018

Hoe komen we tot een fusie van scholen/organisaties? Hoe creëer ik een draagvlak voor nieuwe initiatieven? Hoe komen we tot een schoolbeleidsplan dat alle belangrijke facetten omvat? …. Met deze…

Lees verder

Hoe geef je leerlingen keuzevrijheid in je lessen?

11 april 2018

Hoe leer je leerlingen kiezen? Door het te oefenen! Nee, kiezen is is geen vrijgeleide voor louter fun. School is geen ponykamp. Leren is geen Disneyland. En lesgeven is geen…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be