Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Meertaligheid op school: de vraag is niet OF maar HOE

05 december 2017

Mijn ouders zijn allochtonen in hun provincie. Aangespoeld in de Vlaamse rand rond Brussel, vanuit de verre Vlaanders. Thuis spraken ze onderling een mengeling van hun beide dialecten. Als de…

Lees verder

Jouw rapport is het mijne niet

05 december 2017

Ik fietste zelf met het grootste gemak door het secundair. Ik ben daar niet fier op, maar meer dan één uur studeren vond ik al veel. Tot op het einde…

Lees verder

Klasgemiddelden voegen niks toe aan het leerproces

04 december 2017

De discussie over het gericht benutten van thuistaal was nog niet gaan liggen of een nieuw debat diende zich aan.  Dit keer stond het afschaffen van klasgemiddelden centraal. Als onderwijsdier…

Lees verder

Co-teaching en de school als lerende organisatie

16 oktober 2017

Co-teaching raakt meer en meer ingeburgerd in onderwijsland. Logisch, want co-teachen levert belangrijke pedagogisch-didactische effecten op. Wat we soms te weinig beseffen is dat co-teaching ook een belangrijke rol kan…

Lees verder

IQ-testen en inclusie

16 oktober 2017

Er is al veel geschreven over de uitspraken van Koen Daniëls over het afnemen van de IQ-testen bij leerlingen. Graag had ik, na het lezen van vele artikels en commentaren…

Lees verder

Duaal leren vraagt samen-werk

15 oktober 2017

Door mijn ervaring als PAV-leraar in het deeltijds beroepsonderwijs (DBSO) kan ik alleen maar initiatieven als het duaal leren toejuichen. Leerlingen kunnen momenteel al volop in pilootprojecten en nieuwe richtingen  …

Lees verder

Doordacht tieneronderwijs

15 september 2017

Professor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende…

Lees verder

Wie wordt er (nu) nog leraar?

25 augustus 2017

‘Leraar worden’ lijkt steeds minder aantrekkelijk. In dit artikel leggen enkele directeurs van hogescholen sterk de link met de instaptoets die pas werd ingevoerd. Hoe sterkt dit speelt, is nog…

Lees verder

Cocreatie: meer dan een hype?

24 augustus 2017

Ik raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft…

Lees verder

Rol van een ‘regiegroep’ in verandertrajecten

23 augustus 2017

‘Installeer een regiegroep’, is vaak de eerste aanbeveling wanneer Schoolmakers verandertrajecten begeleidt. Een regiegroep van een vijf à acht mensen neemt het voortouw in het traject: bepaalt samen met de…

Lees verder

Leraren schrijven het van zich af

13 juni 2017

  Het vreet aan mij dat ik de oppervlakkigheid en onverschilligheid dien en zelfs uitdraag als leerkracht, want dat wordt van mij gevraagd. Wat verderop in haar opiniestuk schrijft lerares…

Lees verder

Waarom die roep naar een sterke leider?

15 februari 2017

Laat ons eens naar de samenleving kijken als naar een groep. En ik haal er even een oud model bij, dat van Tuckman. Hij zegt dat een groep steeds bepaalde…

Lees verder

Be a changemaker

07 januari 2017

Be a changemaker las ik gisteren in de oproep van Yamila Idrissi op een diploma-uitreiking aan de VUB: neem je masterdiploma in ontvangst en maak het verschil. Ik werd teruggeslingerd…

Lees verder

Pleidooi voor onderwijs op maat van de 21e eeuw.

24 december 2016

Het binaire denken maakt opmars. Na 0 geraken we niet verder dan 1. Ook in ons land. Je bent vriend of vijand. Goed of slecht. Links of rechts. Je woont…

Lees verder

Schoolmaker in de kijker!

21 december 2016

Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Yves Larock.   Yves – visieontwikkeling “Waarom doe je de dingen die je doet?…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be