The System of the Houses
Toen ik in 2010 voor het eerst de speelplaats van Ahazaza International School in Rwanda opliep, kwam een vrolijke leraar me tegemoet. Zijn naam: Kassim. Ik zou een kleine twee…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
Toen ik in 2010 voor het eerst de speelplaats van Ahazaza International School in Rwanda opliep, kwam een vrolijke leraar me tegemoet. Zijn naam: Kassim. Ik zou een kleine twee…
Lees verder“Tienerschool”. Een nieuw begrip. Een week na de lancering werd het vorige week uitgeroepen tot Woord van de Week door de Taalftelefoon. Gisteren nog werd het initiatief in La Libre…
Lees verderSeptember leek wel de maand van de evaluatie. Het nieuwe schooljaar begon met uitgebreide media-aandacht voor dit belangrijke thema en heel wat Schoolmakers kwamen hierbij aan het woord. Zijn wij…
Lees verderDe scholen van het Katholieke net binnen het Mechelse organiseerden een boeiend debat over de uitdagingen waar Katholieke scholen anno 2016 tegenaan kijken. Aan de hand van deze stellingen gingen…
Lees verderIn Impuls, tijdschrift voor onderwijsbegeleiding, verscheen in september het artikel Oplossingsgericht coachen van schoolteams, geschreven door Schoolmaker Yves Larock en zijn Nederlandse mede-auteur Frank van der Heijden. Oplossingsgericht…
Lees verderIk zat nieuwsgierig als Erasmusstudent in een Granadese aula voor mijn eerste les Spaanse poëzie. Vandaag exact 12 jaar geleden. Met vrolijke tred trad Luis Garcia Montero de aula binnen.…
Lees verderSpelen versus stilzitten? Integratie derde kleuterklas en eerste leerjaar start in september. door Lies Lambert, gedreven schoolmakker van Schoolmakers Een blogbericht over integratie derde kleuterklas en het eerste leerjaar in…
Lees verder‘Passionele afstand’, dat heb je als directeur nodig. Via de actie ‘Laat je schaduwen als directeur‘ mocht ik vorig schooljaar acht directeurs gedurende een volle dag schaduwen. Op het eind…
Lees verderJohannes Visser is een schrijvende Noorderbuur die absoluut de moeite waard is om te volgen. Hij is leraar Nederlands en beschrijft voor De Correspondent hoe zijn school werkt, en hoe…
Lees verderEr zijn boeken volgeschreven over peer-teaching. Over wat het is, hoe het moet, wat het opbrengt. Wel: ik heb het zien gebeuren. Ik zat erbij en keek ernaar, vol verwondering.…
Lees verderMeer kolen in de scholen! Je ziet ze meer en meer: lagere scholen waar moestuinen een deel van de speelplaats innemen. En daar ben ik bijzonder blij om. Gedaan met…
Lees verderConflixers zijn leerlingen die op hun eigen school andere leerlingen ondersteunen waar nodig. Het kan verschillende vormen aannemen (peter-meter-projecten, vertrouwensleerlingen, leerlingbemiddeling, zorgleerlingen … ), maar 1 ding is zeker: leerlingen…
Lees verderKinderen en jongeren opvoeden en vormen zodat ze ‘klaar’ zijn om de 21ste eeuw mee vorm te geven: schoolmaker Bert deelt inzichten en reflecties over ‘future proof kids’ in Psychologies…
Lees verderDeze maand sta ik in Klasse. Van november tot februari liep ik verschillende micro-stages in heel wat opleidingen en scholen. Het interview daarover lees je in het onderwijstijdschrift. Er zaten…
Lees verderZaterdagnamiddag, Antwerpen centrum. Een man wandelt met zijn hond voorbij drie tieners. Als de hond dichterbij komt, springt één van de meisjes op. Ze maakt een huppelpasje en gilt. Haar…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief