
Ook duaal leren kan je leren
Zowel de hervorming van het onderwijs alsook het duaal leren, zal een jaar uitgesteld worden. De proefprojecten worden uitgebreid en er komt extra tijd vrij om de leerplannen en methodieken …
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
Zowel de hervorming van het onderwijs alsook het duaal leren, zal een jaar uitgesteld worden. De proefprojecten worden uitgebreid en er komt extra tijd vrij om de leerplannen en methodieken …
Lees verderMijn ouders zijn allochtonen in hun provincie. Aangespoeld in de Vlaamse rand rond Brussel, vanuit de verre Vlaanders. Thuis spraken ze onderling een mengeling van hun beide dialecten. Als de…
Lees verderIk fietste zelf met het grootste gemak door het secundair. Ik ben daar niet fier op, maar meer dan één uur studeren vond ik al veel. Tot op het einde…
Lees verderDe discussie over het gericht benutten van thuistaal was nog niet gaan liggen of een nieuw debat diende zich aan. Dit keer stond het afschaffen van klasgemiddelden centraal. Als onderwijsdier…
Lees verderCo-teaching raakt meer en meer ingeburgerd in onderwijsland. Logisch, want co-teachen levert belangrijke pedagogisch-didactische effecten op. Wat we soms te weinig beseffen is dat co-teaching ook een belangrijke rol kan…
Lees verderEr is al veel geschreven over de uitspraken van Koen Daniëls over het afnemen van de IQ-testen bij leerlingen. Graag had ik, na het lezen van vele artikels en commentaren…
Lees verderDoor mijn ervaring als PAV-leraar in het deeltijds beroepsonderwijs (DBSO) kan ik alleen maar initiatieven als het duaal leren toejuichen. Leerlingen kunnen momenteel al volop in pilootprojecten en nieuwe richtingen …
Lees verderProfessor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende…
Lees verder‘Leraar worden’ lijkt steeds minder aantrekkelijk. In dit artikel leggen enkele directeurs van hogescholen sterk de link met de instaptoets die pas werd ingevoerd. Hoe sterkt dit speelt, is nog…
Lees verderIk raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft…
Lees verder‘Installeer een regiegroep’, is vaak de eerste aanbeveling wanneer Schoolmakers verandertrajecten begeleidt. Een regiegroep van een vijf à acht mensen neemt het voortouw in het traject: bepaalt samen met de…
Lees verderHet vreet aan mij dat ik de oppervlakkigheid en onverschilligheid dien en zelfs uitdraag als leerkracht, want dat wordt van mij gevraagd. Wat verderop in haar opiniestuk schrijft lerares…
Lees verderLaat ons eens naar de samenleving kijken als naar een groep. En ik haal er even een oud model bij, dat van Tuckman. Hij zegt dat een groep steeds bepaalde…
Lees verderBe a changemaker las ik gisteren in de oproep van Yamila Idrissi op een diploma-uitreiking aan de VUB: neem je masterdiploma in ontvangst en maak het verschil. Ik werd teruggeslingerd…
Lees verderHet binaire denken maakt opmars. Na 0 geraken we niet verder dan 1. Ook in ons land. Je bent vriend of vijand. Goed of slecht. Links of rechts. Je woont…
Lees verderSchrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!
Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media