Rot op met uw eigen leven!
Een gesprek over positieve identiteitsontwikkeling. Vorige maandag kocht ik in zeven haasten een Humo voordat ik op de trein huiswaarts sprong. Ik was drijfnat door een stortbui nadat ik een…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
Een gesprek over positieve identiteitsontwikkeling. Vorige maandag kocht ik in zeven haasten een Humo voordat ik op de trein huiswaarts sprong. Ik was drijfnat door een stortbui nadat ik een…
Lees verderHoe laten we collega’s kritisch naar hun evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder, authentieker en motiverender te maken? Hoe krijgen we ook ouders mee in…
Lees verderIn augustus 2010 was ik voor de eerste keer als Leraar zonder Grenzen in Rwanda. Europees commissaris voor Ontwikkelingshulp Karel De Gucht wees Rwandees president Kagame toen met de vinger…
Lees verderVandaag gaven Saskia en ik een workshop over klasmanagement in het Antwerpse. We vroegen aan de deelnemers om op voorhand enkele casussen door te sturen en eventuele vragen. Een zeer…
Lees verderJa, maar krijgen we nog even tijd. Mijn bingoblad is nog niet vol. Het is vrijdagnamiddag, pedagogische studiedag op een secundaire school. Zo meteen ‘moeten’ we het onder collega’s hebben…
Lees verderBeste We zijn op zoek naar een concrete invulling voor onze pedagogische studiedag rond thema X. Kan u een lezing of een workshop komen geven? Het blijkt een klassieke vraag…
Lees verderLeerling M. was 16 jaar toen ze tijdens de les naar het raam liep en riep dat het genoeg was geweest. Ze zou eruit springen. Reeds twee jaar reageerde de…
Lees verderVanochtend staarde ik voor me uit terwijl ik blazend mijn koffie probeerde af te koelen. De geur deed mijn gedachten afdwalen naar Rwanda. De gewoonte om ’s ochtends mijn maag…
Lees verderFlashback Graadklassen. Of nee, cyclusklassen, eigenlijk. Ik dacht dat het onvermijdelijk tot kwaliteitsverlies zou leiden. Het concept was me nochtans niet vreemd. Mijn moeder heeft school gelopen in de dorpsschool…
Lees verderDe basisschool Sint-Pieter en Sint-Guido in Anderlecht kreeg op 1 februari de “Pesten-dat-kan-niet!”-hoofdprijs van de organisatie Tumult. Schoolmaker Hanne Van Waeyenberge begeleidde in deze school een traject rond peer…
Lees verderIedere school en scholengemeenschap krijgt vandaag te maken met complexer wordende uitdagingen. Het artikel ‘Cocreatief leiderschap realiseren‘ verschaft je ideeën over hoe je pittige kwesties aanpakt mét leraren…
Lees verderEr zijn dit jaar opvallend minder inschrijvingen voor lerarenopleidingen. Dat blijkt uit cijfers die VTM Nieuws opvroeg bij de Vlaamse hogescholen. Sommige hogescholen noteren een daling tot bijna 30 %…
Lees verder. In dit opvoedingsboek beantwoorden Pedro Bruyckere en schoolmaker Bert Smits vragen die ouders, leerkrachten zich stellen over de toekomst van hun kinderen. Zullen ze nog werk vinden? Waar zullen…
Lees verderYves Larock interviewde Hilde Crevits over cocreatie. Dit ‘cocreatie-interview’ van Kwadraet staat sinds kort online, maar je kan het interview ook hier bekijken. Andere ‘cocreatie-interviews’, o.a. met Frank Van Massenhove,…
Lees verderIn de korte lezing ‘Barbaren Boeien’ vertelt schoolmaker Bert Smits over de visie van Schoolmakers op kennis in het onderwijs. Terug naar schoolsmakers…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief