Het (R)OK is OK!
De introductie van Inspectie 2.0 op 1 september 2018 ligt al weer een goed jaar achter ons. Centraal hierin staat het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ook wel het (R)OK genoemd), dat met…
Lees verderOp deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!
De introductie van Inspectie 2.0 op 1 september 2018 ligt al weer een goed jaar achter ons. Centraal hierin staat het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ook wel het (R)OK genoemd), dat met…
Lees verderEen dozijn blogs over duaal leren Na enkele jaren van proeftuinen, schoot duaal leren dit schooljaar definitief uit de startblokken als de meest doorgedreven vorm van werkplekleren in het secundair…
Lees verderFrom India to the States, from Saudi-Arabia to Switzerland: the educational challenges we face are more similar than we could have imagined before attending the Global Forum for Education and…
Lees verderTALIS, het internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek van de OESO, geeft aan dat het overgrote deel van de Vlaamse schoolleiders voor of na hun aanstelling een directeursopleiding volgen (LO=94,2%; SO 1ste graad=83,4%).…
Lees verderOf hoe digitalisering de leerkracht bevrijdt en het leren optimaliseert Digitale wereld = de nieuwe realiteit De grootste migratiestroom gebeurt niet in onze fysieke wereld, maar online. Twee getallen ter…
Lees verderScholen als lerende organisatie. Daarover ging de keynote van Bert vandaag. Je kan hier de keynote herbekijken (start op 3’45”) en hier vind je een samenvattende mindmap. We doen hier…
Lees verderSchoolmakers Bert Smits en Saskia Vandeputte nemen deel aan het driedaagse Global Forum for Education & Learning in Dubai. Bert ontving er vandaag een award als één van de 100…
Lees verderSchoolmakers Bert Smits en Saskia Vandeputte nemen deel aan het driedaagse Global Forum for Education & Learning in Dubai. Bert ontvangt er een award als één van de 100 wereldleiders…
Lees verderBert Smits uit Winksele is genomineerd door het GFEL (Global Forum for Education and Learning) om deel uit te maken van de top 100 wereldleiders rond onderwijs. Hij is de…
Lees verderLeernetwerken, een succesvolle praktijk We zien dat steeds meer leraren, directeurs, leerling- en zorgondersteuners, TAC-ers en andere middenkaders van scholen zich engageren in één of soms zelfs in meerdere leernetwerken.…
Lees verderJe klasgroep is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal…
Lees verderDe overgang tussen het basis- en het secundair onderwijs is voor vele jongeren een “bumpy road”. Uit de Onderwijsspiegel van de Vlaamse Onderwijsinspectie 2016 leren we dat het welbevinden van…
Lees verderIs jouw school een lerende organisatie? Je zou denken van wel. Leren en school zijn immers twee begrippen die nauw met elkaar samenhangen. En toch leert de praktijk dat de…
Lees verderDe cognitieve psychologie reikt ons nuttige inzichten aan over hoe we leren. Wat als we die inzichten ter harte nemen en doorvertalen naar hoe we lesgeven en opleiden? De ‘wetenschap…
Lees verderAn Kennes schreef het boek ‘All-in. Inclusief lesgeven met UDL.’ Koop het hier bij uitgeverij Acco. UDL staat voor Universal Design for Learning en is een kader dat handvaten geeft…
Lees verderSchrijf je in op onze nieuwsbrief