De mossel

09 maart 2016

Vandaag gaven Saskia en ik een workshop over klasmanagement in het Antwerpse.

We vroegen aan de deelnemers om op voorhand enkele casussen door te sturen en eventuele vragen.

Een zeer plichtsbewuste lerares biologie zat met een probleem. Ze is kinesiste van opleiding en wordt nu ook verondersteld om plant- en dierkunde-specialiste te zijn. Ze trekt voorbereid naar de les, maar voelt zich onzeker wanneer leerlingen vragen stellen over aspecten van de leerstof waarin ze nog niet is ingewerkt. Zo bijvoorbeeld over de voortplanting van de mossel. Toen het in een les classificatie over weekdieren ging, wist ze een leerling niet te antwoorden op de vraag hoe de beestjes zich voortplanten.

Komt daar nog eens bij dat wij na een uurtje workshop opeens kwamen afdraven met zes basisprincipes die – volgens ons – de basis kunnen vormen van goed klasmanagement.

Principe 1: toon meesterschap.

We doelen daarmee op meesterschap op drie belangrijke vlakken: het vakinhoudelijke, het didactische en het pedagogische. Wat geef ik? Hoe geef ik het? Aan wie geef ik het?

Je leest er een boek over of volgt een dag nascholing en je bereikt meesterschap. Zo simpel is het… gelukkig niet.

Oude rakker Confucius zei het reeds: “Weten wat je weet, en weten wat je niet weet, dat is echte kennis”. De eerste leerkracht met het antwoord op elke mogelijke vraag binnen zijn/haar vakdomein moet gelukkig nog gevonden worden. Hij zou ook afbreuk doen aan een essentieel deel van dat meesterschap: het levenslang leren. Minstens even belangrijk als feitenkennis, is het handig zijn met bronnen. Een echte meester verfijnt zich constant en weet waar hij de juiste info haalt.

De onzekerheid van deze deelneemster was ontwapenend en eerlijk. Maar in onze ogen mag ze gerust zijn: wie zo open over zijn twijfels durft spreken, komt vast een heel eind ver. We brainstormden samen met de andere deelnemers over mogelijkheden om hiermee om te gaan.

Een greep uit de veelheid:

  • Durf te zeggen: “Goeie vraag! Dat zou ik nu ook niet direct weten. Maar we zoeken het op”.
  • Leg aan de leerling uit waar hij die info vindt, en dat je informatie langer onthoudt als je ze zelf opzoekt.
  • Kaats de vraag terug naar andere leerlingen.
  • Leg een inventaris aan van vragen waar de leerlingen mee zitten en laat hen tegen de volgende les een zo volledig mogelijk antwoord opzoeken.

Uit nieuwsgierigheid gingen we toch ook even op zoek naar het antwoord op de vraag van de leerling. Blijkbaar zorgen de beestjes voor opvolging door vrolijk hun nageslacht in het rond te sproeien. Eitjes en kikkersvisjes vormen samen kleine larfjes, die uitgroeien tot mosselen. Oneerlijk makkelijk.

Jan Royackers

(Dit bericht dateert van 7 december, maar we vroegen even na bij de betrokken leerkracht of ze akkoord was met de inhoud).

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Iedereen mee met ICT? In deze webinar neemt Schoolmakers @JorisVanWaes Waes je mee in de wereld van ICT en differentiatie. Hij geeft daar bovenop ook een heleboel voorbeelden van sterke apps die je kan inzetten in de les. https://t.co/hJhhTRq4nd

"Directe Instructie is een duidelijk lesplan waarvan de effectiviteit zeer hoog ligt. De hoofdletter verwijst naar het unieke karakter van dit lesplan"
@Jan_Royackers geeft uitleg in deze blog in de populaire reeks rond #modernisering van het #secundair. https://t.co/1d9OwZzo6e

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be