Een prestigeproject voor elke leerling

19 december 2017

Jan Royackers vertegenwoordigde Schoolmakers op LICE 2017, the London International Conference on Education, en brengt in een reeks blogs verslag uit van zijn internationale ontmoetingen.

Amie Canter geeft les in Washington. Vijf jaar geleden was ze het lesgeven beu.

Leerlingenbesprekingen mondden steevast uit in de vaststelling dat leerlingen de leerdoelen niet langer bereikten en dat de leraren handen te kort kwamen om alle nodige zorg te bieden. Ze wilde hier mee breken. Ze was niet in het onderwijs gestart om in een kneusjesrol te stappen en middelmatige kwaliteit af te leveren. En dus beet ze zich vast in boeken en boeiende gesprekken met onderwijsexperts. Zo onstond het idee voor “Advanced Concepts for a Better Future”.
Ambitieus onderwijs voor elke leerling, op maat van elke leerling.

Vaststelling van Amie: het leren van leerlingen wordt op onnatuurlijke wijze begrensd door schooljaren, trimesters, lesuren van 50 minuten, grenzen tussen vakken en de grens tussen school en werkelijkheid.

Ergens is het begrijpelijk dat we dat zo organiseren: leerlingen zoeken naar voldoening op korte termijn. Ze zullen sneller aan de wiskundetaak beginnen die ze overmorgen moeten indienen, dan aan het trimesterproject voor aardrijkskunde dat pas binnen 2 maanden klaar moet zijn. En dus verkappen we.

Een van de effecten daarvan, is dat op den duur alles verkapt zit tot kant en klare brokken. We leren hen dat leren afgebakend is in bepaalde periodes en vergeten zelf heel vaak als leraar om het langetermijndenken nog te benadrukken. Bovendien kan het de illusie wekken dat leren slechts op bepaalde momenten energie kost (even doorblokken voor de examens) en dat het daarna gedaan is. Dat is geen diepgaand leren.

Diepgaand leren vraagt energie en volharding. Herhalen, verdiepen, verbreden, vergeten en terug herbeginnen.

Jarenlang, daar moeten we niet flauw over doen. Je wordt pas een goede voetballer met training, inzicht, strategie, doorzettingsvermogen. Hetzelfde geldt voor piano spelen, dansen, theater maken, graffiti spuiten, een berg beklimmen…

Maar los van die wilde tienerdromen, geldt het ook voor het ontwikkelen van fysica-experimenten die nagaan hoe we de klimaatsopwarming kunnen tegengaan. Voor het geven van een presentatie in een vreemde taal voor een publiek van native speakers over een thema dat je volledig passioneert. Een interscholentornooi organiseren voor 3 sporten en zorgen dat de school daar kan uitblinken. Dat doe je niet tijdens één rapportperiode. Dat vraagt maanden, zo niet jaren voorbereiding. En wellicht zetten we heel wat stappen in de juiste richting, maar toch rijzen 3 vragen:

  1. Weten we voor alles wat we onderwijzen waartoe we dat doen ? Op korte én op lange termijn?
  2. Voelen leerlingen zich betrokken bij dat doel?
  3. Doen we er alles aan om leerlingen bij dat doel betrokken te maken en te houden?

Indien het antwoord op de eerste en/of de tweede vraag “neen” is, zullen leerlingen een lage betrokkenheid vertonen (rumoer, niet in orde, niet aandachtig…). We hebben snel de intuïtieve reflex om te denken dat ze het niveau niet aankunnen, en gaan daardoor de lat verlagen en/of de werkwijze vereenvoudigen tot we hervallen in bijzonder saaie lessen. En zo geven we niét wat ze net wél nodig hebben: uitdagend onderwijs.

Een concreet voorbeeld van hoe Amie Cartner met haar leerlingen werkt aan betrokkenheid op langetermijnleerdoelen:

  1. Op voorhand brengt ze in kaart waar ieders interesses en ambities liggen.
  2. Ze geeft hen een overzicht van de doelen waar ze op het einde van het schooljaar én het volgende schooljaar moeten staan.
  3. Leerlingen kiezen hier één leerdoel of cluster van doelen uit. Ze bedenken hierrond een project dat “in de echte wereld thuis hoort” en dat ze binnen de 2 jaar moeten verwezenlijken. Ze mogen dit in groepjes doen, maar dan moet iedereen een duidelijk afgebakend takenpakket hebben en persoonlijke doelen
  4. Ze bespreekt dit met haar leerlingen en stelt hen altijd de vraag “Hoe kunnen we dit nog ambitieuzer maken zodat het de leerdoelen ver overstijgt?”.
  5. Leerlingen hebben om de maand een opvolgingsgesprek. Tussentijds ontwikkelen ze een actieplan. Ze bespreken ook hoe de andere leerdoelen die aan bod kwamen in andere vakken, kunnen dienen om het project te verwezenlijken.
  6. De leerlingen houden tussentijds een logboek bij dat ze ook voorstellen bij de eindpresentatie.

Natuurlijk kwam de vraag uit het publiek of de leerlingen daartoe wel in staat zijn. Het antwoord was simpel:

 

They have to. It is our task to make them able to do so. They are the future, and we are their teachers

 

Oordeel zelf. Dit is een greep uit de voorbeelden die Amie gaf. Projecten die haar leerlingen van 13 jaar vorig jaar uitvoerden:

  • Een viergangendiner maken voor een internationaal publiek en het zelf presenteren aan de tafelgasten in 3 talen.
  • Een radioprogramma maken met getuigenissen uit oorlogen die nu nog aan de gang zijn.
  • Een tekenfilm maken die een week lang als voorprogramma getoond wordt in de filmzaal naast de school.
  • Filmmuziek schrijven bij de animatiefilm hierboven.
  • Een toespraak houden in de senaat van Washington over het belang van kinderrechten.
  • Een computerprogramma ontwerpen dat de dispatching van een taxibedrijf efficiënter maakt.

Meer info over Amie Canter vind je op: https://www.advancedconceptsteaching.com/

Jan Royackers

jan@schoolmakers.be

Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.

 

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

“Vlaamse klaslokaal is meer en meer digitaal” @vrtnws. Wil je als school meer hierop inzetten? Wij lanceren binnenkort nascholingsaanbod hierrond. #ictinonderwijs

“Bij de start van de opleiding (...) had ik een voorsprong bij praktijkvakken omwille van mijn eerdere opleiding”. Ingenieur Dimitri over de sprong van TSO naar een Bachelor, over zijn vijf stages en de wil om door te zetten. via @AmperSlim #duaal https://t.co/i56a3PnK47

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be