Start to teach in het hoger onderwijs

11 september 2019

Omschrijving van het aanbod

In het (beroepsgericht) hoger- en volwassenenonderwijs starten docenten vaak met een grote expertise vanuit het werkveld en met een sterke drive om jonge mensen op te leiden tot een bepaald beroep. Tegelijk is het lesgeven voor vele startende docenten nieuw. Ze ervaren vaak de nood aan extra didactische bagage. Ze worstelen met dit soort vragen:

  • Hoe geef ik les aan grote groepen?
  • Hoe zet ik mijn studenten aan het werk, en aan het denken? Hoe activeer ik hen?
  • Wat werkt er motiverend voor mijn doelpubliek?
  • Differentiatie, wat is dat precies? En hoe kan het in het hoger onderwijs? 
  • Hoe plan ik mijn semester? Hoe bouw ik een lessenreeks op?
  • OLR’s, DLR’s, ECTS fiches, toetsplan … En concreet. Evalueren, hoe begin ik daaraan? 

Met start to teach spelen we in op deze vragen. We vertalen wetenschappelijke expertise naar de lespraktijk,  inspireren vanuit voorbeelden, faciliteren het leren van en met elkaar en begeleiden docenten zodat ze sterker in hun schoenen staan in hun rol als lesgever.

Doelgroep

Nieuwe docenten (max. 2 jaar leservaring) of docententeams in het hoger onderwijs

Doelen

Na het volgen van de workshopreeks, heb je:

  • je inzicht in deze thema’s (focus te bepalen) verdiept:
    • de wetenschap van hoe leren werkt, en hoe je daar als docent kan op inspelen
    • hoe studenten naast vakinhoudelijke ook andere competenties kunnen verwerven die van wezenlijk belang zijn op de werkvloer
    • hoe je studenten meester maakt van hun eigen leerproces
    • wat differentiatie is, inclusief de meerwaarde ervan en aandachtspunten
    • kwaliteitsvol doelgericht evalueren
  • handvatten om deze inzichten concreet te vertalen naar je lessen (aanpak, werkvormen, tips) en het doelmatig ontwerpen van een lessenreeks
  • gereflecteerd over je eigen lesaanpak, je sterktes en uitdagingen hierin
  • antwoorden verzameld op de didactische vragen waar jij als startend docent mee zit
  • een aanpak/werkvorm uitgeprobeerd, daarvan de effecten op je studenten ervaren en deze met mede-docenten besproken

Vorm

Basisreeks van 4 workshops van telkens 3u (eventueel te groeperen als 1 dagworkshop van 6u en 2 workshops van een halve dag). 

Max. 25 deelnemers per workshopsreeks.

We vragen van elke deelnemende docenten engagement voor de volledige workshopreeks.

Deze basisreeks kan op maat verrijkt worden met:

  • e-course ‘Start to teach’ waarbij docenten diverse inhouden (vooraf) op eigen tempo kunnen verwerken
  • 1 op 1 adviesgesprekken/coachingssessies
  • 1 op 1 lesobservatie + feedbackgesprek
  • begeleide intervisie in groepen van 5 à 8 docenten

Data en locatie

op vraag

Link naar relevante blogs en meer info

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Over digitalisering in het onderwijs, veranderbekwaamheid en drie cruciale vaardigheden die hierbij komen kijken. En een uitgebreide focus op de rol van de leerkracht in deze digitale klas.

Uitgebreid artikel van Saskia Vandeputte: https://buff.ly/2Q8rIfC

'Hoe #digitalisering de leerkracht bevrijdt' - Schoolmakers geeft vandaag een lezing op de 'look ahead day' van @UitgeverijVanIn

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be