In coronatijden is iedereen zichzelf. Gelukkig maar.

16 maart 2020

De ene checkt obsessief het nieuws, de andere deconnecteert en duikt het bos in. De ene vindt het hoog tijd om de kansen te grijpen (eindelijk die digitale doorbraak in onderwijs!), de andere benadrukt de noodzaak om inclusief te blijven denken en een derde verbindt en overstijgt valkuilen. We zijn bang of hoopvol, eerder verlamd of net strijdvaardig, overspoeld of veerkrachtiger dan ooit. Ik zie mensen in actie schieten, helemaal in hun element, vanuit de overtuiging dat ze dichtbij, hier en nu, het verschil kunnen maken. Ik lees hoe mensen piekeren, overmeesterd door de onbevattelijke grootte-orde.

Mijn punt is: corona daagt ons uit. Op vele vlakken. Niet in het minst om de kleine en grootse kanten van onszelf en van de ander te omarmen. Inclusief ons hoekje af, ons ego, onze kleinmenselijkheid.

Zo ben ik zelf een én-én denker. Ik bekijk een situatie of onderwerp graag genuanceerd. Ik zie hoe het zus kan, en ook zo, en hoe dat kan samengaan.  Als ik te veel eenzijdigheid hoor, word ik ambetant, en voeg ik iets anders toe. Schone eigenschap, alleen niet handig als je vaart wilt maken, als je moet schrappen of beslissen. Ooit zei iemand mij: amai,  jij bent zo stellig in je nuance. Ik wist niet wat ik daarmee moest. Ik heb het dan maar in dank als compliment aanvaard.

En dus kijk ik naar deze tijd als én/én tijd: én ondernemen, uitproberen, creatief zijn… én mild zijn voor je falen; én schone principes huldigen met dagschema’s vol gezonde routines én de chaos laten zijn en foert zeggen; én de opportuniteiten zien én je tegelijk bezorgd afvragen wat er allemaal nog op ons afkomt; én het au sérieux nemen én tegelijk je eigen situatie relativeren als je ziet waar anderen door moeten; én nieuwe digitale tools ontdekken én terug boeken lezen; én full force solidaire initiatieven delen én je gedachten en leven proberen ordenen, ver weg van sociale media.

Kortom? Dat virus stelt onze eigenheden op scherp. En dat leert mij twee dingen.

Ten eerste: de meeste mensen deugen. Het is de fantastische titel van dit boek. En wat dan met die mensen die zich misdragen? Ja, die zijn er. En daar heeft auteur Rutger Bregman een antwoord op.

Ten tweede: de meeste mensen deugen, en wel op heel diverse manieren. Er is niet één manier om te deugen. Hoe bevrijdend is dat. Het is hét moment om elkaars deugden te zien en elkaars petits défauts te begrijpen. Dat  brengt me terug naar een train-the-trainer opleiding over interculturaliteit. Ik leerde daar dat omgaan met diversiteit begint bij jezelf. Je kan competent worden in omgaan met verschil. Je kan meervoudig leren kijken en de ander (h)erkennen zonder jezelf te verliezen. Je kan het koesteren, het idee dat de meeste mensen deugen, in alle vormen en maten. Dat is soms heel lastig. En het is ook schoon. En het loont.

Ik kan niet in de toekomst kijken. Ik weet niet hoe catastrofaal dit wordt. Misschien verwijten mijn kleuters ons binnen twintig jaar dat we dit wel heel onhandig hebben aangepakt. Of ze lachen ons uit. Omdat dit de eerste van een hele reeks pandemische crises bleek. Het topje van de smeltende ijsberg.

Evenmin ben ik naïef. Het coronavirus laat zich niet temmen door warme woorden. We hebben ook wijze beslissingen, daadkracht en moedige manschappen  (m/v/x) nodig.

Ik beschouw de richtlijnen van onze overheden als niet-onderhandelbaar kader. Daarbuiten zijn en blijven we best onszelf.  Zorgzaam, ondernemend, kritisch en/of vol zotte energie. Zing zoals je gebekt bent. Fais ce que tu as à faire. En grijp je kans om de ander zichzelf te laten zijn. 

En bovenal: hou het gezond. 

Saskia Vandeputte

saskia@schoolmakers.be

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

"Iedereen schoolmaker biedt heel veel input, interessante voorbeelden en geeft je ‘goesting’ om aan de slag te gaan, met elkaar van ideeën te wisselen en te ‘investeren in samen leren’."

Lees hier de volledige recensie op pagina 17: https://buff.ly/3q2aqAh

De kwaliteit van @Schoolmakers is het ongetwijfeld een aanrader! https://twitter.com/Schoolmakers/status/1332036507285110785

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be