Masterclass ‘Lesgeven met impact’

13 juni 2019

Ambitieuze doelen beogen voor àlle leerlingen en iedereen zo ver mogelijk krijgen. Daar gaat het om in onderwijs. Dat vraagt Meesterschap. Meesterschap op het vlak van vakexpertise, op vlak van didactiek en op het vlak van kennis van je leerlingen. Tijdens deze Masterclass helpen we je op weg om een nog betere leerkrachtversie van jezelf te worden.

We bekijken de meest recente inzichten rond leren en stellen ons de vraag hoe jij als leerkracht je impact op het leren van leerlingen maximaal kan vergroten.

Voor wie?

Je bent leerkracht in het secundair onderwijs. Je staat dagelijks voor de klas, bent geboeid door je vak en door het leren van je leerlingen. Je deinst er niet voor terug om je eigen praktijk kritisch tegen het licht te houden en bent leergierig. Je beseft dat je ook als leerkracht nooit klaar bent met leren, en ziet in het programma van deze Masterclass een mogelijkheid om dit waar te maken.

Je klas is geen eiland, je staat er voor open om andere deelnemers naar je manier van lesgeven te laten kijken en hierover in gesprek te gaan.

Doelen

Op het einde van deze Masterclass:

  •    Ken je de meest recente basisinzichten van de wetenschap over “hoe leren werkt”.
  •    Heb je gereflecteerd over hoe je huidige manier van lesgeven hier nu al op aansluit en zie je kansen voor de toekomst.
  •    Kan je deze inzichten vertalen naar je dagelijkse klaspraktijk.
  •    Sta je sterker om te differentiëren in je lessen.
  •    Kan je ook je evaluatie afstemmen op je manier van werken.
  •    Heb je anderen aan het werk gezien, feedback gegeven en gekregen op elkaars manier van werken.

Inhoud en programma
(onder licht voorbehoud)

Maandag 28 oktober (herfstvakantie)

Voortaken: artikel lezen en gesprek met schoolbeleid waarin je verwoordt wat je wil bijleren in deze Masterclass en wat je met de opgedane inzichten zal doen.

Module 1: Hoe leren werkt 

De basispijlers van hoe leren werkt en hoe je hier als leerkracht op inspeelt. Deze inzichten lopen als rode draad doorheen de verdere modules.  (Expertcollege. Vraag en antwoord)

Module 2: Gedifferentieerd lesgeven

Hoe pas je de basisprincipes rond leren toe in een context waarin leerlingen stevig verschillen van elkaar? (Workshop)

Dinsdag 29 oktober (herfstvakantie)

Module 3: Evaluatie

Hoe stem je je evaluatie zo goed mogelijk af op je manier van werken? (Expertcollege. Vraag en antwoord)

Module 4: Designsessie

Je gaat concreet aan de slag om de inzichten uit de vorige modules te vertalen naar je klaspraktijk. (Ontwerpsessie)

Tussentijds

Module 5: Praktijktoepassing

Je gaat aan de slag in je eigen klaspraktijk en gaat 1x observeren bij een mede-cursist. Na deze observatie houd je samen een feedbackgesprek. (Skypegesprek of telefoongesprek met docent bij voorbereiding. Observatie bij mede-cursist. Feedbackgesprek)

Vrijdag 13 december

Module 6: Intervisie

Uitwisseling over de experimenten. Benoemen van nieuwe inzichten, obstakels en uitdagingen. Formuleren van oplossingen en leerkansen voor de toekomst. (Voortaak. Intervisie)

Module 7: Keuzeworkshops

We bekijken hoe je een next level kan bereiken op vlak van differentiatie of evaluatie. Hiertoe heb je thuis de modules “differentiatie” en “evaluatie” in de e-course doorlopen. We ontwerpen de workshops op basis van de leerdoelen en leernoden van de groep (Op basis van zelfstudie via de e-course. Workshops)

Opvolging

Opvolgingsgesprek met schoolbeleid om je deelname te evalueren.


Verwachting

Naast de aanwezigheid op de 3 dagen (28 en 29 oktober, 13 december) van deze masterclass, verwachten we dat deelnemers zich toeleggen op de e-course “Leren Differentiëren in het Secundair Onderwijs” en het gesprek aangaan met het schoolbeleid over hoe de opgedane inzichten ingang kunnen vinden op de school zelf.

De Masterclass zelf (aanwezigheid tijdens de 7 modules, opdrachten en zelfstudie via de e-course) vraagt een 30-tal uur tijdsinvestering.

7 modules van 3u (waarvan 6 in groepsverband)

(ongeveer) 3 uur persoonlijke voorbereidings- en verwerkingstijd

(ongeveer) 6 uur doorlooptijd van de e-course Leren Differentiëren


Wat levert het op?

Veel knowhow opgedaan en massa’s input gekregen. Nu kunnen we zelf aan de slag met het in elkaar knutselen van een les waarbij we bij elkaar te gast zullen zijn als co-teachers.

Ik spreek voor mezelf, maar mogelijk ook voor de andere deelnemers: we verlieten de masterclass blij, lachend, gevoed met veel rijkdom. Lesgeven met impact, zei u?  Check!

Aan het woord is Jane Vander Elst, deelneemster aan de eerste editie van deze Masterclass (voorjaar 2019) en leerkracht in de Tienerschool in Anderlecht en het Regina Caeli lyceum in Dilbeek. Lees hier haar volledige review.

Smaakt het alvast naar meer? Je kan ons volgen op deze blog.


Prijs

Je betaalt 545 EUR (incl. BTW). Bij die prijs zit ook een jaarabonnement op de e-course ‘Leren Differentiëren’ inbegrepen. 

De tweede deelnemer van eenzelfde school krijgt een korting van 25% (= 371,25 EUR)

Locatie

Onze tweedaagse gaat door in de Permeke bib op het De Coninckplein in Antwerpen.  Vlakbij Antwerpen-Centraal.

De locatie voor 13 december maken we later bekend. Sowieso gaat de sessie ook door in Antwerpen, in de nabijheid van een station.

Docenten

Vaste docenten in deze Masterclass zijn Saskia Vandeputte en Jan Royackers. Samen ontwikkelden ze de e-course Leren Differentiëren.

Jan Royackers. Jan is romanist en gaf les in zowel ASO, TSO als BSO. Hij zetelde in de pedagogische raad van het Paridaensinstituut in Leuven en was leerlingenbegeleider. Vanuit deze laatste functie raakte hij helemaal overtuigd van het belang van ambitieus onderwijs voor iedereen. Jan werkte ook als wetenschappelijk medewerker aan de UGent. Jan is gepassioneerd door alles wat met lesgeven en didactiek te maken heeft.

Saskia Vandeputte. Saskia is onderwijskundige en begeleidt supervisie aan de lerarenopleiding van de UAntwerpen. Ze is begeesterd door hoe individuen en organisaties leren. Zowel de vertaling naar de klaspraktijk als het schoolbeleid boeien haar. Saskia begeleidt als Schoolmaker secundaire scholen en hogescholen rond leer- en veranderprocessen, curriculumontwikkeling en digitaal leren.

Inschrijven

Inschrijven kan hier. Heb je interesse, maar ben je nog niet helemaal zeker? Dan kan je hier je gegevens achterlaten. We sturen je regelmatig een update over programma en locatie.

 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Maar hoe zorg je er als school voor dat de uitdagingen die op je school afkomen haar juist versterken en doen groeien? Dat is de keynote die schoolmaker @BertSmits zal brengen op de Dox-week in #Lier.
Ontdek hier het programma: https://t.co/w8TJzvvx6R

Collega @AnKennes schreef een boek: All-in, inclusief lesgeven met #UDL.

"Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. "

Koop het nu: https://t.co/RiYNExU42s

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be