Stevig in de (starters)schoenen – leertraject voor beginnende leerkrachten

03 mei 2018

Inhoud

Je bent met veel goesting voor het onderwijs gegaan en hebt voor het eerst je ‘eigen’ klassen waarmee je aan de slag mag gaan. Fantastisch! Je hebt nu alle ruimte om samen met je leerlingen en collega’s te experimenteren en te leren.

Maar jezelf een plek geven in de klas, tussen collega’s en in de brede schoolcontext, hoe doe je dat? Want de ene klas/leerling heb je al beter mee als de andere. Met sommige lessen bereik je niet echt het vooropgestelde doel. Er komen heel wat zaken op je af waar je je moet in organiseren of waar je geen pasklaar antwoord op hebt. En je weet niet meteen wat je kan/mag verwachten van collega’s. Laat staan dat je tijd hebt om stil te staan bij wat jij/de school belangrijk vindt in omgang met leerlingen en aanpak van leerinhoud.

Met het leertraject ‘Stevig in de (starters)schoenen’ ondersteunen we beginnende leerkrachten in hun zoektocht naar een ‘eigen plek’. Op vijf halve dagen, gespreid over het schooljaar bieden we kansen tot uitwisseling, reflectie en verdieping. We reiken de nodige kaders aan, zodat je met meer zelfvertrouwen en een rugzak vol tools voor de klas en in de school staat.

Afhankelijk van je noden kan je intekenen op één of enkele sessies of het ganse leertraject doorlopen.

Welke thema’s komen aan bod?

Halve dag 1: leider van je leren (leren)

Hoe effectief en blijvend leren als leerkracht én als collega binnen een schoolteam?

Halve dag 2: groepsdynamica en klasorganisatie

Hoe omgaan met de dynamiek van een groep, hoe werken aan duurzame leerling-leerkrachtrelaties en hoe je lestijd zo organiseren dat het kwaliteitsvolle leertijd wordt?

Halve dag 3: Als leerkracht in balans

Hoe je job en jezelf organiseren dat je evenwicht voelt tussen de werktijd (-druk) en je eigen draagkracht en persoonlijk leven.

Halve dag 4: activerende werkvormen

Hoe werkvormen inzetten om meer motivatie, welbevinden en leersucces te creëren bij je leerlingen?

Halve dag 5: leren differentiëren

Hoe aan de slag gaan met differentiatie binnen je klas en over klassen heen?

Voor wie?

Leerkrachten secundair onderwijs die voor het eerst hun ‘eigen’ klassen hebben.

Begeleiding

An Yskout, Mie Bruyninckx, Joris Van Waes en Lies Lambert, procesbegeleiders bij Schoolmakers

Praktisch

We organiseren dit leertraject op drie plaatsen in Vlaanderen, telkens in de namiddag van 13.30 – 17.00 uur.

Antwerpen:

  • Dag 1: din 23/10/18
  • Dag 2: don 22/11/18
  • Dag 3: din 29/01/19
  • Dag 4: don 14/03/19
  • Dag 5: don 16/05/19

Gent:

  • Dag 1: don 25/10/18
  • dag 2: din 4/12/18
  • Dag 3: don 31/01/19
  • Dag 4: din 19/03/19
  • Dag 5: din 21/05/19

Leuven:

  • Dag 1: din 16/10/18
  • Dag 2: din 20/11/18
  • Dag 3: don 24/01/19
  • Dag 4: din 12/03/19
  • Dag 5: din 14/05/19

Kostprijs:

  • 1 of enkele sessies: 75 euro/sessie/persoon (excl 21% BTW)
  • ganse leertraject (5 sessies): 325 euro/reeks/persoon (excl 21% BTW)
  • we werken met min 8 en max 25 deelnemers.
  • op maat: vanaf 6 deelnemers kan het traject ook op de school worden aangeboden. Interesse? Neem contact op met an.yskout@schoolmakers.be.

Inschrijven kan via deze link

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Mooie synthese @YDemaertelaere #schoolmakers

Op https://t.co/YIMbYsDydL staan heel wat handvatten om om te gaan met diversiteit in de klas @hautekiet #schoolmakers

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be