Meer kolen in de scholen!

16 juni 2016

Meer kolen in de scholen!

Je ziet ze meer en meer: lagere scholen waar moestuinen een deel van de speelplaats innemen. En daar ben ik bijzonder blij om. Gedaan met die horrorverhalen van kinderen die denken dat alle koeien paars zijn zoals de Milka-koe. Een beetje meer back to basics mag wel. Moet ook. In tijden van climate change en obesitas-epidemie, kan het onderwijs onze jongste rakkers terug wat meer natuurlijk bewustzijn bijbrengen. Seizoensgebonden én gezond eten, verkleinen van onze ecologische voetafdruk, leren instaan voor een deel van je eigen voedselproductie… dat zijn essentiële vaardigheden. Noodzakelijk ook, als we binnen 25 jaar niet met het water aan de lippen willen staan. Soms leer je nu eenmaal meer met je beide handen in de potgrond dan met je neus in de boeken. Want ook al wordt onze toekomst stedelijker en dichter bevolkt, eten zullen we. En tuinieren kan ook in de stad. Dit is mijn mini-pleidooi voor traagheid in de snelheid van de dagelijkse drukte.

Neem nu de Heilige Familie in Schaarbeek. Een gezellige lagere school in de Helmet-wijk. Directeur Stef liet op het dak van de school grote moestuinen aanleggen. De kinderen helpen er mee en leren wanneer het aan welke groente is. Elke middag wordt er vers vegetarisch gekookt. Deels met groenten uit de schooltuin, deels met groenten van de winkel op de hoek. Het aantal warme eters op school steeg sinds de maatregel van 40 naar een 160-tal. Karrewiet maakte er een erg leuke reportage over. Die kan je hier bekijken. Ik stond er zelf een paar weken geleden toen ik werd rondgeleid door de enthousiaste directeur en trok deze foto’s.

Moestuin1 Moestuin2

 

Maar ook veel verder van hier zit tuinbouw in het lessenpakket ingebouwd. Op de Ahazaza-school in Rwanda hebben ze zelfs een schoolboerderij. De kinderen leren er duurzame landbouwtechnieken en kweken hun eigen eten. Fantastisch vind ik dat. Oordeel zelf!

Het doet me terugdenken aan de schoolverhalen van mijn moeder. Zij ging naar een kleine dorpsschool in Terlanen. Op vrijdagnamiddag moesten de meisjes leren naaien, en gingen de jongens spitten in de tuin van meester Peigneur. Help! Het seksisme druipt eraf. Maar maak er keuzeworkshops van, breid het aanbod uit, en ik ben het idee bijzonder genegen.

Ben jij moestuinier bij jou op school en heb je een leuke anekdote of foto’s te delen? Bezorg ze me op jan@schoolmakers.be. Ik plaats ze hieronder!

———————————————————————————————————————————————————————————-

Een donderdag in juni. Het wordt stilletjes aan traditie in de Bosuiltjes. Eén dag per jaar bannen we het vlees uit de brooddoos en van de tafel. Onze warme eters krijgen een lekkere vegetarische maaltijd en in de brooddoos vinden we die dag kaas, eiersla, … en ook best veel choco terug. ’s Avonds krijgen de ouders een goed gevulde groetentas met vegetarisch recept mee naar huis aan 5 euro. De leerkrachten verdienen ook wel eens een extraatje. Die dag ’s ochtends wat minder werk want de werkgroep voorziet slaatjes en quiches, natuurlijk zonder vlees en vis. Maar wat nog het meest genieten is, dat leerlingen en leerkrachten stilstaan bij welke impact het eten van vlees heeft op ons milieu. De werkgroep moet stiekem glimlachen wanneer er twee kleuters discussiëren over de kaka van de koe. Maar geen nood, volgende jaren doen we weer een veggie-dag en het jaar daarna, en daarna, … Tijd genoeg om de moeilijke materie helemaal onder de knie te krijgen.

Stefanie Lefevre – De Bosuitjes – Vrije Basisschool Schiplaken


Een mailtje en een hele hoop foto’s van meester David Janssen van Basisschool Paridaens in Leuven.

De vierkantemetertuin is een kleine compacte groenten-, kruiden- en/of bloementuin. Kansrijk, vlot aangelegd, met weinig onderhoud en snelle resultaten. Het zelf zien opgroeien van groenten, bloemen en vruchten in zo’n tuin is een prachtige ervaring voor de kinderen van onze school.

Met de groenten die we kweken wordt er tijdens hoekenwerk gekookt, soep gemaakt. Verse keukenkruiden zijn leuk om te proeven en te ruiken. Op die manier worden ook de zintuigen van de kinderen op de proef gesteld. De eitjes van de kippen worden dan weer gebruikt om pannenkoeken te bakken.

Kortom, ook in de stad kunnen de kinderen kennismaken met moestuinieren en de vele voordelen ervan!

IMG_2496 IMG_2503 IMG_2505 IMG_4692 IMG_4708 IMG_4720 IMG_4743 IMG_4749 IMG_4751 IMG_7032 IMG_7037 IMG_7322 IMG_7325 IMG_7341 IMG_9984 P1060977 IMG_9974 IMG_6972IMG_4693

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Een virtuoos denkt groots en start klein. Hij/zij gelooft erin, probeert veelvuldig, faalt glorieus en leert met plezier van anderen. De kunst zit niet in die ene werkvorm of aanpak. Welke van de 15 voorbeelden pas jij al toe als leerkracht? https://t.co/XeZ8iEKyOk @SaskiaVDP

Onze eerste #nieuwsbrief van dit nieuwe jaar: 2019, een jaar vol verandering! Lees hier waarom, hoe of wat.https://t.co/PeiIr2UQ58

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be