Kwaliteitsvol evalueren in het Hoger Onderwijs. Ook vanop afstand.

03 april 2020

De Vlaamse hogescholen en universiteiten schakelen momenteel massaal over op afstandsleren. In de voorbije weken werkten de onderwijsondersteunende diensten van universiteiten en hogescholen zich uit de naad om via webinars,…

Lees verder

UDL ten tijde van corona: tips en tricks

02 april 2020

Overal lees ik tips en tricks over hoe we het in het onderwijs kunnen aanpakken deze tijden… Sommigen vinden het zalig om het te lezen en gaan er dadelijk mee…

Lees verder

12+1 tips om de motivatie vanop afstand hoog te houden

16 maart 2020

Schoolmakers is er voor scholen. Ook in deze bizarre corona-tijden. Deze blog behoort tot een blogreeks die leraren en beleid concrete tips, inzichten en inspiratie wil aanbieden om aan de…

Lees verder

3 vragen en antwoorden om zelfsturing aan te spreken

16 maart 2020

Schoolmakers is er voor scholen. Ook in deze bizarre corona-tijden. Deze blog behoort tot een blogreeks die leraren en beleid concrete tips, inzichten en inspiratie wil aanbieden om aan de…

Lees verder

Hoe maak ik een goede kennisclip? Tips, een checklist en een stappenplan

16 maart 2020

Schoolmakers is er voor scholen. Ook in deze corona-tijden. Deze blog behoort tot een blogreeks die leraren en beleid concrete tips, inzichten en inspiratie wil aanbieden om aan de slag…

Lees verder

15 tips om efficiënt en effectief feedback te geven aan je leerlingen

23 januari 2020

Veel feedback geven aan je leerlingen, waardoor ze beter weten wat je van hen verwacht en waar ze nu staan. In deze blog gaan we even dieper in op wat…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren zodat verschillen kleiner worden

12 mei 2019

Veel nieuwe leerplannen voor de eerste graad sturen expliciet aan op differentiatie. Bij bepaalde eindtermen of leerplandoelen staan didactische wenken die aansturen op het inspelen op verschillen tussen je leerlingen.…

Lees verder

[MODERNISERING] Differentiëren dankzij Directe Instructie

12 mei 2019

Directe instructie. Sidder en beef. Doembeelden van klaslokalen waarin de leraar met harde hand de klas regeert en een lesuur lang aan het woord is duiken op. Alle gekheid op…

Lees verder

[MODERNISERING] Zelfsturing en de leerling

12 mei 2019

“Wie alles begrepen heeft zet zich achteraan en kan al aan de volgende opdracht beginnen”. Herkenbaar, die zin. Ook helemaal niets mis mee: verlengde instructie geven aan die leerlingen die…

Lees verder

Volg Leren Differentiëren door je in te schrijven op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.


Deze e-course kwam tot stand dankzij de wetenschappelijke expertise van het Steunpunt Diversiteit en Leren van de UGent

Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be