Geef de leerlingen meer eigenaarschap!

07 mei 2019

Er woeden allerlei discussies in onderwijsland. Maar wat is volgens mij hét thema om op in te zetten? Eigenaarschap van leerlingen! Leerkrachten hebben geleerd dat ze oplossingen moeten zoeken voor…

Lees verder

Evalueren met rubrics? Vraag & antwoord en tips!

25 april 2019

“Hoe kan ik taaltaken helder evalueren en mijn leerlingen daarbij concrete feedback – springstof voor leren – geven?” Dat vroeg Josfien Demey, leerkracht Nederlands, zich af. Ze kwam uit bij…

Lees verder

Het bos door de bomen laten zien. Leerstof aanbrengen met advance organizers.

08 april 2019

Een advance organizer. Nog nooit van gehoord? Waarschijnlijk gebruik je het vaak onbewust om je lessen te structureren en voorkennis van je leerlingen te activeren. Houden zo! Want het blijkt…

Lees verder

Hoe kunnen we op een efficiënte en effectieve manier vorderingen van leerlingen bijhouden?

18 februari 2019

Twee reflecties vooraf Wie is de ‘we’ in deze vraag? Op z’n minst zou ik het eigenaarschap met leerlingen over hun vorderingen, delen. Zolang we als leerkracht alles in handen…

Lees verder

[MODERNISERING] De Taxonomie van Bloom

15 februari 2019

In het kader van de modernisering van het onderwijs zoomen we graag in op enkele nuttige principes. We bijten de spits af met de Taxonomie van Bloom. De Taxonomie is…

Lees verder

Wat is gedifferentieerd evalueren?

08 februari 2019

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. Hieronder lees je enkele voorbeelden die dit concreet maken. Maar eerst dit: om gedifferentieerd evalueren…

Lees verder

Aanbod differentiatie/didactiek

28 januari 2019

Met Schoolmakers zetten we graag in op gedifferentieerd lesgeven en we begeleiden dan ook heel wat scholen, leerkrachten en directies hierin. Ook interesse?Ontdek hier ons open aanbod. Liever leren op…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen!] Zijn wij (vak)didactische meesters?

02 januari 2019

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 3. De eerste drie delen zijn nu al te lezen, het…

Lees verder

20 tips om les te geven aan grote groepen studenten

20 november 2018

Vorig week gaf ik op Thomas More in Turnhout een workshop ‘lesgeven aan grote groepen’ aan docenten van diverse hogeschoolopleidingen. Denk aan een groot leslokaal of een aula met 40…

Lees verder

Volg Leren Differentiëren door je in te schrijven op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.


Deze e-course kwam tot stand dankzij de wetenschappelijke expertise van het Steunpunt Diversiteit en Leren van de UGent

Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be