[Wat je moet weten over…] Evaluatie van meertalige leerlingen

19 juni 2018

Verloren talent Iemand die goed is in wiskunde kan toch slecht scoren op een toets, omdat hij de vraagstukken niet begrijpt. Een leerling die nog niet goed Nederlands kan, ervaart…

Lees verder

Overzicht bewaren dankzij het planningsbord!

14 juni 2018

In dit filmpje ontdek je hoe je tijdens gedifferentieerd werk het overzicht kan bewaren als leerkracht. Jan Royackers jan@schoolmakers.be    …

Lees verder

6 manieren om tijdens de vakantie nog beter te worden als leerkracht!

14 juni 2018

Twee maanden herbronnen en tot rust komen, en er in september terug staan als herboren. Wat een zalig vooruitzicht, toch? De zomervakantie biedt je de kans om je eindelijk te…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] – Flipping the classroom

24 mei 2018

Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmaker Saskia leidde de sessie en gaf graag antwoord: Flipping the classroom is een…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] – leerlingen geven zelf les

17 mei 2018

Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmaker Jan leidde de sessie en gaf graag antwoord: “Ik hield voor mezelf altijd…

Lees verder

Hoe geef je leerlingen keuzevrijheid in je lessen?

11 april 2018

Hoe leer je leerlingen kiezen? Door het te oefenen! Nee, kiezen is is geen vrijgeleide voor louter fun. School is geen ponykamp. Leren is geen Disneyland. En lesgeven is geen…

Lees verder

13 tips om je klas in te richten voor betere differentiatie

23 maart 2018

Schoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie*. Wat hebben we nodig in een…

Lees verder

Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren

06 maart 2018

Heerlijk om te zien hoe steeds meer leerkrachten bloggen, vloggen of een podcast in elkaar draaien. Ook over differentiëren* verschijnen regelmatig knappe stukken van collega’s die voor de klas staan.…

Lees verder

Werken met jokers

27 februari 2018

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken…

Lees verder

Volg Leren Differentiëren door je in te schrijven op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.


Deze e-course kwam tot stand dankzij de wetenschappelijke expertise van het Steunpunt Diversiteit en Leren van de UGent

Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be