

Module ‘(Tijdelijk) beleid opzetten rond leren, evalueren & attesteren’
Omschrijving module
In deze module ondersteunen we schoolteams in het ontwerpen van minimale afspraken om maximaal leren te faciliteren eventueel met een blik op attestering. De drie centrale beleidsthema’s zijn: curriculumplanning, evaluatie- en attesteringsbeleid en aandacht voor diversiteit (meersporenbeleid).
Voor de curriculumplanning denken we na over de impact op korte, middellange en lange termijn op de leerlingen, de leerkrachten én de school. Dit leidt ons automatisch ook naar het evaluatie- en attesteringsbeleid. Experten belichten welke paden een uitweg kunnen zijn en welke pistes doodlopen. Ten derde creëren we ook bewust ruimte voor beleidsondersteuning voor differentiatie (meersporenbeleid): van visie en missie naar concreet (tijdelijk) actieplan.
In deze module bieden we essentiële achtergrondinformatie hapklaar aan gecombineerd met ondersteuning en advies op maat. Het is onze ambitie om schoolteams te versterken in hun beleidsvoering opdat elke leerling maximale onderwijskansen krijgt ondanks de corona-maatregelen.
Prijs (ongeacht aantal deelnemers)
450 EUR (excl 21% BTW)
Inhoud van deze module
Reader: komen tot een tijdelijk beleid rond leren, evalueren en attesteren
Doelgroep
directie, beleidsondersteuners, coördinatoren …
Doelen
- Je stemt het evaluatiebeleid af op de actuele omstandigheden.
- Je creëert kansen voor leerlingen om maximaal te leren.
- Je kan indien nodig en/of wenselijk het attestering- en/of deliberatiebeleid aanpassen.
- Je bent je bewust van de aandachtspunten inzake het evaluatiebeleid.
Tijdsinvestering
60 min lezen
Aanpak
- reader
Webcast 1: Beslisboom bij het opstellen van een evaluatiebeleid
Doelgroep
directie, beleidsondersteuners, coördinatoren …
Doelen
- Je beheerst een stappenplan om te komen tot beslissingen in verband met het evaluatiebeleid.
Tijdsinvestering
15 min
Aanpak
- webcast
Webcast 2: kwaliteit als kompas bij het opstellen van een evaluatiebeleid
Doelgroep
directie, beleidsondersteuners, coördinatoren …
Doelen
- Je kan een tijdelijk corona-onderwijsbeleid op te zetten rekening houdend met de schooleigen contextfactoren met als focus het maximaliseren van het leren van de leerlingen.
- Je kan waar nodig inspelen op de professionaliseringsnoden van het schoolteam.
Tijdsinvestering
20 minuten
Aanpak
- webcast
Webcast 3: Interview met Christophe Vangeel, onderwijsadvocaat, over het nooddecreet
Doelgroep
directie, beleidsondersteuners, coördinatoren …
Doelen
- Je begrijpt de inhoud van het nooddecreet.
- Je beseft wat de consequenties hiervan zijn op je eigen evaluatie- en attesteringsbeleid.
Tijdsinvestering
30 minuten
Aanpak
- webcast
Adviesgesprek
Doelgroep
directie, beleidsondersteuners, coördinatoren
Doelen
- Advies op maat
Tijdsinvestering
60 minuten
Aanpak
- Je krijgt een uitnodiging van een Schoolmaker om een moment af te spreken.
- Je stuurt één of meerdere vragen en werkzorgen inzake leren, evalueren en/of attesteren op voorhand door.
- Het gesprek vindt plaats tussen jou en de Schoolmaker. Aan dit gesprek kunnen nog maximaal 3 andere personeelsleden deelnemen. In het gesprek staan de ingestuurde vragen en werkzorgen centraal.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief