

Module ‘Welbevinden van leerlingen en leraren’
Omschrijving module
Corona grijpt diepgaand in op de wereld rondom ons. Het doet wat met ons. Sommige mensen zijn volledig in hun element omdat ze houden van routinedoorbrekende tijden. Anderen krijgen te maken met ziekte, verlies, verdriet, trauma. Een school is een kruispunt waar al deze verschillende snelheden samenkomen. Deze module helpt je om in de veelheid van mogelijkheden om te werken rond welbevinden, structuur te brengen en te selecteren wat voor jouw school relevant is. Mensen die vanop de eerste lijn zorg zullen opnemen, krijgen concrete tips en advies aangereikt.
Prijs (ongeacht aantal deelnemers)
300 EUR (excl 21% BTW)
Inhoud van deze module
Reader: Welbevinden op school in crisistijden.
Doelgroep
- Leraren
- Leerlingenbegeleiders
- Schoolbeleid
Doelen
- Je beheerst een toegankelijk en onderbouwd kader over welbevinden bij leraren en leerlingen.
- Je hebt kritisch gereflecteerd over de mate waarin je school in staat is om te focussen op het welbevinden van personeel en leerlingen in deze crisistijden.
- Je weet op welke andere instanties je een beroep kan doen om je beleid rond welbevinden (op korte termijn) vorm te geven en aan te passen.
- Je weet wie in dit beleid welke rol kan opnemen.
Tijdsinvestering
30 min
Aanpak
- Webcast en reader met analyse-vragen
Webcast Interview met expert: omgaan met verlies
Doelgroep
- leraren
- beleid
Doelen
- Je weet op welke manier verdriet en verlies impact kunnen hebben op het functioneren van leerlingen en leraren.
- Je kan op school structuren opzetten om leerlingen op te vangen die verlies en verdriet te verwerken hebben.
Tijdsinvestering
20 min
Aanpak
- Webcast met interview met Dagmar Sels, experte en therapeute in de praktijk “Verbinding in Verlies”
- Reflectievragen die kritisch-constructief laten kijken naar
Webcast Interview: trauma op school
Doelgroep
- leraren
- beleid
Doelen
- Je weet welke impact corona kan hebben op leerlingen, leraren en de school als organisatie.
- Je kan inspelen op signalen die je opmerkt
Tijdsinvestering
20 min
Aanpak
- Interview met Lies Lambert, organisatiedeskundige Tweeperenboom
Adviesgesprek beleid
Doelgroep
Schoolbeleid
Doelen
- Je hebt een duidelijke analyse gemaakt van die aspecten van welbevinden die nu reeds goed opgevolgd worden op schoolniveau.
- Je weet duidelijk waar dat minder het geval is, en hoe dat ingevuld kan worden.
Tijdsinvestering
90 min.
Aanpak
- online adviesgesprek met een beleidsteam of een kernteam
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief