Module ‘Welbevinden van leerlingen en leraren’

28 april 2020

Omschrijving module

Corona grijpt diepgaand in op de wereld rondom ons. Het doet wat met ons. Sommige mensen zijn volledig in hun element omdat ze houden van routinedoorbrekende tijden. Anderen krijgen te maken met ziekte, verlies, verdriet, trauma. Een school is een kruispunt waar al deze verschillende snelheden samenkomen. Deze module helpt je om in de veelheid van mogelijkheden om te werken rond welbevinden, structuur te brengen en te selecteren wat voor jouw school relevant is. Mensen die vanop de eerste lijn zorg zullen opnemen, krijgen concrete tips en advies aangereikt.

Prijs (ongeacht aantal deelnemers)

300 EUR (excl 21% BTW)

Inhoud van deze module

Reader: Welbevinden op school in crisistijden.

Doelgroep

  • Leraren
  • Leerlingenbegeleiders
  • Schoolbeleid

Doelen

  • Je beheerst een toegankelijk en onderbouwd kader over welbevinden bij leraren en leerlingen. 
  • Je hebt kritisch gereflecteerd over de mate waarin je school in staat is om te focussen op het welbevinden van personeel en leerlingen in deze crisistijden. 
  • Je weet op welke andere instanties je een beroep kan doen om je beleid rond welbevinden (op korte termijn) vorm te geven en aan te passen. 
  • Je weet wie in dit beleid welke rol kan opnemen.

Tijdsinvestering

30 min

Aanpak

  • Webcast en reader met analyse-vragen

Webcast Interview met expert: omgaan met verlies

Doelgroep

  • leraren
  • beleid

Doelen

  • Je weet op welke manier verdriet en verlies impact kunnen hebben op het functioneren van leerlingen en leraren. 
  • Je kan op school structuren opzetten om leerlingen op te vangen die verlies en verdriet te verwerken hebben.

Tijdsinvestering

20 min

Aanpak

  • Webcast met interview met Dagmar Sels, experte en therapeute in de praktijk “Verbinding in Verlies”
  • Reflectievragen die kritisch-constructief laten kijken naar

Webcast Interview: trauma op school

Doelgroep

  • leraren
  • beleid

Doelen

  • Je weet welke impact corona kan hebben op leerlingen, leraren en de school als organisatie. 
  • Je kan inspelen op signalen die je opmerkt

Tijdsinvestering

20 min

Aanpak

  • Interview met Lies Lambert, organisatiedeskundige Tweeperenboom

Adviesgesprek beleid

Doelgroep

Schoolbeleid

Doelen

  • Je hebt een duidelijke analyse gemaakt van die aspecten van welbevinden die nu reeds goed opgevolgd worden op schoolniveau. 
  • Je weet duidelijk waar dat minder het geval is, en hoe dat ingevuld kan worden.

Tijdsinvestering

90 min.

Aanpak

  • online adviesgesprek met een beleidsteam of een kernteam
Bestel nu

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

In onze e-course http://www.lerendifferentieren.be licht ik het verschil toe tussen verschillende stromingen en visies op leren. Daar komen boeiende reacties op! @Schoolmakers

Welkom op onze nieuwe site rond zomerscholen!

Op deze website bundelen Schoolmakers en het Centrum voor Taal en Onderwijs (@KU_Leuven) hun aanbod voor zomerscholen.

Onze vormingen bestaan uit workshops of kleine trajecten, online of offline.
https://buff.ly/3dpCaIH

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be