
Materialen congres ‘Samen Leersprongen Maken’
Op 27 oktober kon je in Gent naar het congres ‘samen leersprongen maken’ komen. Voor wie er die dag niet bij kon zijn, verzamelden we hier de presentaties en tekeningen…
Lees verderOp 27 oktober kon je in Gent naar het congres ‘samen leersprongen maken’ komen. Voor wie er die dag niet bij kon zijn, verzamelden we hier de presentaties en tekeningen…
Lees verderDirecteurs, in wat ik jullie de voorbije weken heb horen vertellen, ontwaar ik een donker rode draad: jullie veerkracht om te blijven reflecteren en handelen in complexe omstandigheden. Wat verderop…
Lees verderDe afgelopen 20 jaar ging onze onderwijskwaliteit erop achteruit. Zowel voor lezen, wiskunde als wetenschappen daalden de resultaten in internationale onderzoeken. Dat betekent niet dat we nu achteraan bengelen in…
Lees verderUCLL, FOPEM, Schoolmakers en Odisee slaan de handen in elkaar om samen met basis- en secundaire scholen werk te maken van een sterkere brede basiszorg en verhoogde zorg in het…
Lees verderOp 4 mei gaf Schoolmaker Jan Royackers een interactieve online workshop over online samenwerkend leren op de Digital School Today-dag van Econocom. Die workshop viel duidelijk in de smaak. De…
Lees verderHerbekijk hier ons webinar rond DigiKapitaal-Scan die we samen met D-Teach verzorgden, waarin we het onder andere hebben over: Wat zijn de zes dimensies van Doordacht Digitaliseren? Hoe kan de…
Lees verderSchoolmakers biedt de komende 2 schooljaren 14 gratis professionaliseringstrajecten aan die zich richten tot Vlaamse schoolleiders van secundaire scholen. 7 professionaliseringstrajecten focussen op het versterken van onderwijskundig leiderschap op scholen,…
Lees verderDoordacht Digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur,…
Lees verderIn februari verscheen in de Verenigde Staten het belangwekkende onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools. Het verslag biedt een synthese van twee decennia empirisch onderwijsonderzoek over het belang en…
Lees verder1. Druk je opdracht niet uit in lesuren. Benoem wel het aantal werkuren. Heb je bijvoorbeeld een voltijdse lesopdracht, stel dat dan pakweg gelijk aan 40 uren werken per week.…
Lees verderOntroerd, geprikkeld, geïnspireerd zijn maar slechts enkele woor- den die bij me opkomen bij het lezen van de verschillende blogs die (oud)-leerlingen, leerkrachten, directie hebben geschreven tijdens de lockdown in…
Lees verderDat het coronavirus niet enkel ons lichaam aantast maar ook ons onderwijs hoeft nauwelijks uitgelegd. Een groot aantal kinderen en jongeren voelt de terugslag van de coronamaatregelen, emotioneel en cognitief.…
Lees verderVorige week vond onze voorstelling plaats van onze publicatie Iedereen Schoolmaker. Investeren in samen leren. Bert en ikzelf verwelkomden online 46 directeurs, adjunct-directeurs en andere geïnteresseerden. In het eerste luik…
Lees verderHoe meer ik met digitalisering in onderwijs bezig ben, hoe minder ik het over ICT heb. Ik verklaar mij nader. Vorige week belde een collega. Haar sessie de dag nadien…
Lees verderWeg met de ongebreidelde vrijheid Een wolk van wisselende gedachten doorkruist mijn rationeel denken. Peinzend aan gisteren: geen corona, digitalisering: oui et alors, de vrijheid van keuzebepaling: ik zeg ja,…
Lees verderSchrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!
Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media