Toolkit

Van algoritmes tot AHA! Artificiële Intelligentie in STEM-onderwijs

16 oktober 2023

Schoolmakers gaat graag met scholen in gesprek over de rol van AI in onderwijs en hoe dit een plek kan krijgen in hun schoolvisie. Neem gerust contact op. Ontdek wat…

Lees verder

Beschermd: A.I. in de verdachtenstoel: wat met fraude?

29 augustus 2023

Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is.

Lees verder

Het Schoolmakers krantje

16 juni 2023

Schoolmakers-KrantjeDownloaden Zie je door de blogs het bos niet meer? In ons krantje bundelen we enkele trajecten en projecten in het brede onderwijsveld, waar we met veel enthousiasme aan werken!…

Lees verder

De Schoolmakers poster!

16 juni 2023

Uitgekeken op het prikbord in jouw leraarskamer? Je bij de teamvergadering laten inspireren door de Schoolmakers toolkit? Eens gaan snuisteren in onze blogs tijdens je springuur? Stuur een mailtje naar…

Lees verder

Quickscan ‘Effectief Schoolleiderschap’

15 maart 2023

Met de Quickscan ‘effectief schoolleiderschap’ verwerf je een snelle zelfinschatting en kan je (samen met anderen) reflecteren over de effectiviteit van het leiderschap binnen je school. Focus op twintig opdrachten…

Lees verder

Artificiële intelligentie in creatieve vakken

25 februari 2023

Dat artificiële intelligentie potten breekt in taalonderwijs was al duidelijk. Bovendien blijkt dat het voor slimme algoritmen een koud kunstje is om ook voor de creatieve vakken en beroepen een…

Lees verder

Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp: het ADDIE-model verrijkt met inzichten en tools uit de veranderkunde en ontwerpwetenschappen

09 februari 2023

“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…

Lees verder

Zorgen voor zelfzorg

02 februari 2023

Ga in gesprek met je team met de downloadbare leidraad en ‘het Zelfzorgwiel’ Wanneer je in het onderwijsveld werkt ben je bij uitstek een persoon die veel van zichzelf geeft…

Lees verder

Artificiële intelligentie in taalonderwijs

31 januari 2023

‘Hey Google, vertel een grap. Hey Siri, zet een timer op 5 minuten. Hi Alexa, welk weer is het morgen?’ Enkele voorbeelden van gesprekken met taalalgoritmes en AI-systemen die je…

Lees verder

De Schoolmakers toolbox voor opleidingsontwerp: het ADDIE model

25 januari 2023

“Hoe zorg je voor betrokkenheid en eigenaarschap van docenten, zonder hun draagkracht uit het oog te verliezen? Hoe ga je om met weerstand bij een veranderproces dat moet leiden tot…

Lees verder

Leren Differentiëren – een online cursus voor leerkrachten

14 september 2022

Je geeft les en wil volop de mogelijkheden van differentiatie verkennen van achter jouw computer? Of je wil leerkrachten (in opleiding) inspireren en ondersteunen? Dan is onze e-course Leren Differentiëren …

Lees verder

Flexibel onderwijs ontwerpen – lessen (en tools!) uit het Nederlandse hoger onderwijs 

17 januari 2022

Zelf kunnen kiezen hoe je de leerresultaten van een opleiding wilt bereiken? Opteren voor een leerroute die leren op afstand combineert met leren op de werkplek? Modules apart volgen, om…

Lees verder

Materialen congres ‘Samen Leersprongen Maken’

08 november 2021

Op 27 oktober kon je in Gent naar het congres ‘samen leersprongen maken’ komen. Voor wie er die dag niet bij kon zijn, verzamelden we hier de presentaties en tekeningen…

Lees verder

Webinar DigiKapitaal-scan

07 juni 2021

Herbekijk hier ons webinar rond DigiKapitaal-Scan die we samen met D-Teach verzorgden, waarin we het onder andere hebben over: Wat zijn de zes dimensies van Doordacht Digitaliseren? Hoe kan de…

Lees verder

Doordacht Digitaliseren – 60 tips voor het schoolleiderschap

10 mei 2021

Doordacht Digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur,…

Lees verder

Evalueren met rubrics? Vraag & antwoord en tips!

25 april 2019

“Hoe kan ik taaltaken helder evalueren en mijn leerlingen daarbij concrete feedback – springstof voor leren – geven?” Dat vroeg Josfien Demey, leerkracht Nederlands, zich af. Ze kwam uit bij…

Lees verder

Het bos door de bomen laten zien. Leerstof aanbrengen met advance organizers.

08 april 2019

Een advance organizer. Nog nooit van gehoord? Waarschijnlijk gebruik je het vaak onbewust om je lessen te structureren en voorkennis van je leerlingen te activeren. Houden zo! Want het blijkt…

Lees verder

Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

23 februari 2018

Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je…

Lees verder

Rol van een ‘regiegroep’ in verandertrajecten

23 augustus 2017

‘Installeer een regiegroep’, is vaak de eerste aanbeveling wanneer Schoolmakers verandertrajecten begeleidt. Een regiegroep van een vijf à acht mensen neemt het voortouw in het traject: bepaalt samen met de…

Lees verder

World Café

12 oktober 2016

Omschrijving Een cocreatieve methode om in een groep van 8 tot 400 deelnemers een levendige dialoog tot stand te brengen over een bepaald thema, helder afgebakend en opgesplitst in deelthema’s.…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be