[Q&A Leren Differentiëren] Hoe kan ik gedifferentieerde evaluatie weergeven op het rapport als ik werk met basis- en uitbreidingsopdrachten?

23 oktober 2018

Dit is één van de vele vragen die Jan Royackers beantwoordde tijdens een Vraag en Antwoord sessie voor Leren Differentiëren-abonnees. Hier kan je het antwoord op zijn vraag bekijken. Hieronder staat het antwoord neergeschreven voor wie liever leest. Wil je graag meer leren over dit onderwerp en wil je graag je eigen vragen stellen? Schrijf je dan nu in op de e-course Leren Differentiëren.

Ik heb als leerkracht gedifferentieerd in mijn les, gedifferentieerd op de toets, leerlingen die wilden, konden een uitbreidingsopdracht maken, maar hoe rapporteer ik hier nu over? Want vaak is er op het rapport slechts één kolom waar alle vakken één totaalcijfer kunnen noteren.

Daar is mijn persoonlijk advies om in eerste instantie toch duidelijk het verschil aan te geven tussen wat de leerling heeft gescoord op de basisdoelen en wat de score was op de uitbreidingsdoelen. Dat verschil kan je aanduiden door dit aan te geven in de feedback-ruimte op het rapport. Bovendien verwijs je ook minstens naar de toets zelf waar je in je quotering een duidelijk onderscheid maakt: op het basisgedeelte scoorde je zoveel, op het uitbreidingsgedeelte zoveel.

Een stapje verder is dat je op je rapport zelf gaat werken met twee verschillende kolommen en ook daar een onderscheid gaat maken tussen het cijfer dat de leerlingen hebben behaald op de basisleerstof en het cijfer de leerlingen hebben behaald bij keuzeopdrachten. Dat is misschien niet voor elk (keuze)vak even relevant, maar ook daar, in het kader van de modernisering van het secundair onderwijs, staan die basisverwachtingen heel duidelijk aangegeven, met mogelijke uitbreiding.

Dit systeem geeft ook op mogelijke deliberaties een mooi onderscheid: is de basis behaald voor de volgende graad of moeten we deze graad de leerling nog wegwijs maken in bepaalde onderdelen?

Dus ja, soms kan het relevant te zijn om ook op het rapport een onderscheid te maken tussen basisbeheersing van de leerstof en verdiepingsdoelen, zoals die ook letterlijk in bv de leerdoelen van wiskunde van de eerste graad staan aangegeven.

Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Vorige maand vond de conferentie 'Effectief Leren' plaats van de Open Universiteit. De centrale vraag die dag was: welke #leerstrategieën werken wel en welke minder? Hier vind je de presentaties van die dag en de link om ze te herbekijken. https://t.co/6OFsUIJsE5 @timsurma

Als Gentse secundaire school werken aan een autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat? Schrijf dan nu in voor het inspiratietraject ‘Operatie Geslaagd'. Een initiatief van @OC_Gent i.s.m. Steunpunt Diversiteit & Leren, @Schoolmakers en @CEGOLeuven https://t.co/f8HBuAMK4b

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be