[Q&A Leren Differentiëren] – leerlingen geven zelf les

17 mei 2018

Deze vraag kregen we voorgeschoteld tijdens één van onze Q&A sessies van onze e-course leren differentiëren. Schoolmaker Jan leidde de sessie en gaf graag antwoord:

“Ik hield voor mezelf altijd rekening met 3 belangrijke zaken:

1. Prent bij jezelf in: lesgeven is pittig. Voor leraren, en dus zeker voor leerlingen. Leerlingen les laten geven leidt niet automatisch tot succes, maar het kan een grote meerwaarde zijn wanneer je het goed omkadert.

2. Werk daarom in 2 fases: laat leerlingen eerst de inhoud verwerken van het stuk leerstof dat ze moeten aanbieden en controleer of ze de leerstof ook effectief beheersen (zelfstudie met bijhorende evaluatie-opdracht, een filmpje laten bekijken over de leerstof waarna je een gesprek met hen hebt, de leerstof laten samenvatten en het gesprek aangaan op basis van dat schema…).

3. Volgende fase: bied hen enkele lesmodellen aan: mogelijke werkvormen, 3 opties voor verloop van de les… Werk waar mogelijk samen met vakken waar ze aangeleerd krijgen om te spreken voor een groep (veelal de taalvakken) en val terug op wat ze daar reeds aangeleerd kregen. Betrek bijvoorbeeld ook de leerkracht Nederlands wanneer de les geëvalueerd moet worden. Zo werk je onmiddellijk vakoverstijgend en geïntegreerd.”

Wil je zelf ook deelnemen aan de vragensessies en de e-course? Check dan de website lerendifferentiëren.be

Jan Royackers
jan@schoolmakers.be

Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

“Vlaamse klaslokaal is meer en meer digitaal” @vrtnws. Wil je als school meer hierop inzetten? Wij lanceren binnenkort nascholingsaanbod hierrond. #ictinonderwijs

“Bij de start van de opleiding (...) had ik een voorsprong bij praktijkvakken omwille van mijn eerdere opleiding”. Ingenieur Dimitri over de sprong van TSO naar een Bachelor, over zijn vijf stages en de wil om door te zetten. via @AmperSlim #duaal https://t.co/i56a3PnK47

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be