Met een ruime ervaring in verschillende functies binnen het onderwijsveld en een warm hart voor kinderen die wat extra hulp nodig hebben, heeft Schoolmaker Iris Willems alles in huis om jouw schoolteam te helpen met Lesson Study of het ICT-beleid.
Van vechtersbaas tot leerkracht aardrijkskunde
Het was de passie voor aardrijkskunde die Iris Willems regentaat deed studeren, in combinatie met de vakken Nederlands en Duits. Duits als tweede moedertaal, want als kind van een militair gezin, bracht Iris haar eerste tien levensjaren door in Duitsland.
“Ik herinner me nog de cultuurshock wanneer we terug naar België verhuisden. In Duitsland was ik met twee werkende ouders heel zelfstandig geweest, en hier bleek dat in de jaren ‘70 niet zo normaal te zijn. Hier was ik een soort van vechtersbaas, want ik kwam op voor de kinderen die het moeilijker hadden om voor zichzelf op te komen.”
Opzetten van een zorgbeleid
Na haar studies ging Iris aan de slag als leerkracht in een school in Gijzegem. Toen ze werd geconfronteerd met een leerling met dyslexie, was daar in die tijd nog maar weinig rond bekend. Iris ging op zoek naar de juiste opleidingen om haar te helpen en zette een zorgbeleid op binnen de school.
“Het deed me beseffen dat mijn hart klopt voor kinderen die uit de boot vallen, op welke manier dan ook. Ik wilde me inzetten voor leerlingen die wat zwakker in de samenleving staan en daar hulp bij nodig hebben.”
Iris wilde deze problematiek ook aanpakken in het Brusselse onderwijs, waar ze eerst enkele jaren schoolbegeleiding deed rond taalbeleid en daarna als pedagogische directeur ermee aan de slag ging, zowel in Brusselse scholen als daarbuiten. Als inhoudelijke coördinator van de Examencommissie herdacht ze volledig de examenflow van de kunstvakken en humane vakken en verwerkte ze de Taxonomie van Bloom in de vernieuwde toetsontwikkeling.
Lesson Study
Iris is altijd bezig met zichzelf te professionaliseren en te verbeteren via diverse opleidingen. Om zo leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen. En het is via de master onderwijswetenschappen, dat ze in aanraking komt met de professionaliseringsmethode Lesson Study.
“Lesson Study is een geweldige methodiek, omdat je kijkt naar de effecten van de gekozen instructies en werkvormen bij de leerlingen. Hoe heeft die leerling geredeneerd tijdens zijn leerproces? Ik geloof hier sterk in: samen met je team deze dingen onderzoeken, data verzamelen en het daarna bespreken wat de effecten concreet zijn.
Je kan in een team vaststellen dat wiskunde moeilijk is voor bepaalde leerlingen. Zet dan een team van vakleerkrachten samen, onderzoek en bekijk hoe je de instructie zo kan geven dat alle leerlingen er mee aan de slag kunnen.”
Landen bij Schoolmakers
Momenteel werkt Iris bij Artesis Plantyn Hogeschool als projectmedewerker en onderzoeker rond teamteaching.
Bij Schoolmakers zit ze bij het digitale team. Want op elke school waar Iris terecht kwam, gaf ze het ICT-beleid mee gestalte. Daarnaast gaat ze ook met scholen aan de slag rond Lesson Study. Ze begeleidt hen om deze methodiek goed in de zetten, te leren gebruiken en concreet ermee aan de slag te gaan.
“Een collega sprak me ooit aan over mijn talenten: hij vond me vooral erg doelgericht, enthousiast en out-of-the-box denkend. Hierbij behoud ik overzicht met een sterke helikopterview. Ik probeer ook steeds, alle mogelijke pistes in beeld te brengen en ben erg nieuwsgierig naar andere meningen en visies.”
Waar we Iris nog kunnen vinden
Als ze niet aan het studeren of werken is, dan kan je Iris terugvinden in haar tuin in Dendermonde voor ‘gemakkelijke tuinklusjes’ met haar partner. Ze fietst en wandelt ook graag langs de Schelde, de Dender en in de polderstreek. Een skivakantie is de enige vakantie waar ze écht naar uit kijkt. Haar volwassen drieling is haar grootste trots.