Hier vind je onze eigenzinnige selectie leesvoer. Laat het je inspireren en smaken.

SchoolSmaker Differentiatie op 11 oktober in Gent

Diversiteit troef in onze klassen. Reden te meer om die gelijkenissen en verschillen tussen leerlingen te benutten in de les. Wie differentieert, speelt in op diverse voorkeuren, ondersteuningsnoden en competentieniveaus van leerlingen. Hoe doe je dat op een uitnodigende en haalbare manier? In deze SchoolSmaker leer je ons differentiatiemodel kennen, een eenvoudig kompas met drie […]

0 comments

Open workshops cocreatief leidinggeven & oplossingsgericht coachen

In het najaar zet het Centrum Nascholing Onderwijs (Universiteit Antwerpen) enkele dagworkshops van Schoolmakers op het programma. Je kan je er nu al voor inschrijven. 10/11/2017 – dagworkshop ‘Cocreatief samenwerken en leidinggeven’ – secundair onderwijs 08/12/2017 – dagworkshop ‘Oplossingsgericht coachen van schoolteams’  15/12/2017 – dagworkshop ‘Cocreatief samenwerken en leidinggeven’ – basisonderwijs Save Save Save Save Save

0 comments

Schoolmaker in de kijker! Jan aan het werk

“We moeten in een vroeg stadium een positief onderwijsantwoord geven aan jongeren die anders in de toekomst dreigen af te haken.” Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Jan Royackers Jan – tienerscholen Schoolmaker Jan begeleidt de oprichting van de Brusselse Tienerschool. De twee initiatiefnemende directeurs […]

0 comments

Doordacht tieneronderwijs

  Professor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende periode waarin tieners – mede onder invloed van hun hersenontwikkeling – stapsgewijs hun identiteit vorm geven. In het boek komt de duidelijke noodzaak naar […]

0 comments

#future #education

Werken met toekomstbeelden. het is iets krachtig instrument dat we regelmatig inzetten als Schoolmakers. Recent schreef ik onderstaand artikeltje voor de ‘visiegazette‘. De visiegazette is een zelfgemaakte krant, voor en door collega’s die volop samen visie ontwikkelen over hun rol als speler in het hoger onderwijs. It’s written in English. As a taste of the […]

0 comments

Masterclass ‘Procesbegeleiding in onderwijs’

Deelnemen aan de Masterclass ‘Procesbegeleiding in Onderwijs’ houdt in dat je je op een intensieve manier verder bekwaamt in procesbegeleiding in onderwijs. De manier van werken tijdens deze opleiding is praktijkgericht. We vertrekken van de concrete vragen die jij je stelt over je competenties, je opvattingen, je positie en je rol als school-externe of school-interne […]

0 comments

Schoolmaker in de kijker! Bert aan het werk

“Zo’n hervorming is een leerproces waarbij de collega’s samen nadenken over wat kan veranderen en hierin onderweg keuzes maken.” Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Bert Smits Bert – curriculumhervorming Ik werd gecontacteerd door de directie van een Vlaamse hogeschool die een van haar opleidingen […]

0 comments

Dagworkshop ‘Cocreatief samenwerken en leidinggeven’

Een op maat vorming voor jouw scholengroep/-gemeenschap of onderwijsorganisatie?  Je wil een gedragen aanpak voor de uitdagingen waar je school voor staat? Dan creëer je de oplossingen sámen met de leerkrachten en andere betrokkenen. Dat vergroot de slaagkansen van de bedachte aanpak, versterkt het zelfsturend vermogen van de teamleden en draagt bij tot een motiverend […]

0 comments

Dagworkshop ‘Oplossingsgericht coachen’

Een op maat vorming voor jouw scholengroep/-gemeenschap of onderwijsorganisatie?    Oplossingsgericht coachen is een effectieve manier om leerkrachten en hele schoolteams aan het stuur te zetten bij het aanpakken van uitdagingen. Veel scholen ervaren de oplossingsgerichte methode als erg verfrissend vanwege de focus op een positieve toekomst in plaats van op het negatieve verleden. Wie […]

0 comments

Schoolmaker in de kijker!

Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Saskia Vandeputte Saskia – differentiëren “Collega’s moeten naast het lesgeven samen plezier beleven in de manier waarop ze met didactiek omgaan. Leerkrachten zijn achteraf vaak dankbaar dat ze plots praten met collega’s die ze daarvoor weinig kenden.” Hoe ga […]

0 comments

SchoolSmaker Differentiatie

Diversiteit troef in onze klassen. Reden te meer om die gelijkenissen en verschillen tussen leerlingen te benutten in de les. Wie differentieert, speelt in op diverse voorkeuren, ondersteuningsnoden en competentieniveaus van leerlingen. Hoe doe je dat op een uitnodigende en haalbare manier? In deze SchoolSmaker leer je ons differentiatiemodel kennen, een eenvoudig kompas met drie […]

0 comments

Cocreatie: meer dan een hype?

Ik raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft die interesse voor cocreatie vandaan komen? Zal de aandacht voor cocreatie er binnen een paar jaar nog zijn? Wat doen scholen met de knowhow over […]

0 comments

SchoolSmaker ‘Oplossingsgericht coachen in jouw school’

  Directeur, ‘s avonds tegen partner: “Weer ‘n dagje bezig geweest met bluswerken!”   Oplossingsgericht coachen is een effectieve manier om leerkrachten en hele schoolteams aan het stuur te zetten bij het aanpakken van uitdagingen. Veel scholen ervaren de oplossingsgerichte methode als erg verfrissend vanwege de focus op de positieve toekomst in plaats van op […]

0 comments

Schooladvies van Schoolmakers

Wil je graag een extern advies inwinnen over een uitdaging van je school? Een uitdaging, waarvan je je afvraagt: hoe kan ik deze kwestie samen met mijn leerkrachten/collega’s aanpakken? Tijdens het Eduschock Leerfestival ontvang je advies van de procesbegeleiders Bert Smits en Yves Larock. In totaal verzorgen we woensdagnamiddag 12 adviessessies van 30 minuten. Hoe […]

0 comments

Waarom die roep naar een sterke leider?

Laat ons eens naar de samenleving kijken als naar een groep. En ik haal er even een oud model bij, dat van Tuckman. Hij zegt dat een groep steeds bepaalde fasen door moet voor ze een goed werkend team kan worden. De eerste fase is de honeymoonfase, de forming, de fase van elkaar leren kennen, […]

0 comments

Mystery on stage – toekomstmakers gezocht!

Ook dit jaar organiseren onze vrienden van het Mysterie van Onderwijs een Mystery on stage. Mystery on Stage is een wervelende avond vol innoverende ideeën, interessante mensen en tonnen energie! Schrijf je voor 15 maart in en wordt één van onze toekomstmakers tijdens Mystery on Stage! Mystery on stage • woensdag 19 april • vanaf […]

0 comments

Schoolmaker in de kijker!

Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Hanne Van Waeyenberge Hanne – teamcoaching “Op dat moment worden de problemen letterlijk visueel, bovendien zijn ze vooral samen naar voor gebracht. Het deed de ogen nogal opengaan: velen zagen pas voor het eerst wat er allemaal in het […]

0 comments

Pleidooi voor onderwijs op maat van de 21e eeuw.

Het binaire denken maakt opmars. Na 0 geraken we niet verder dan 1. Ook in ons land. Je bent vriend of vijand. Goed of slecht. Links of rechts. Je woont in een bevriende natie, of je land leeft op gespannen voet met de onze. Je cultuur matcht met de onze, of niet. Het binaire denken […]

1 comment

Schoolmaker in de kijker!

Wie zijn de Schoolmakers? Waar zijn ze mee bezig? Ontdek het hier. Vandaag in de spotlights: Yves Larock.   Yves – visieontwikkeling “Waarom doe je de dingen die je doet? Door van hieruit te vertrekken, werk je direct vanuit de diepte. Het vergt wel een totaal andere aanpak.” In de lente, bij het intakegesprek op […]

0 comments

SchoolSmaker Peer Mediation

  Peer mediation staat voor bemiddeling door leerlingen voor leerlingen. Het is een duurzame methode die leidt tot een daling van het aantal conflicten op school en tot een warmer en respectvoller schoolklimaat. Wat houdt peer mediation precies in? Hoe start ik peer mediation op? Hoe worden leerlingen leerlingbemiddelaar? Wat is de rol van de […]

0 comments

Studiedag Breed Evalueren

Voor veel leerlingen staat evalueren gelijk aan stress, saaiheid en/of geklaag en gezucht. Hoe kan evalueren motiverend werken? Dat ontdek je op 24 januari op de PXL (Hasselt), onder begeleiding van Schoolmaker Saskia. Voor leerkrachten secundair onderwijs die de scoop van evalueren  van ‘punten geven’ en ‘toetsen doen’ willen uitbreiden naar observeren en feedback, samen […]

0 comments

Schoolmakers zoekt schoolmak(k)ers

  Om tegemoet te komen aan de vragen van scholen trekt Schoolmakers nieuwe ‘schoolmak(k)ers’ aan. M/V met een hart voor onderwijs en met het talent om als zelfstandig ondernemer scholen te ondersteunen in het aanpakken van hun uitdagingen. Voel je je aangesproken? Wil je als zelfstandige (al dan niet in bijberoep) Schoolmakers versterken? Kom dan […]

0 comments

Edushock Leerfestival

Schoolmakers is partner van het Edushock Leerfestival. Dat gaat door op 22 februari 2017 aan de Karel de Grotehogeschool in Antwerpen. In een globale wereld met snelle veranderingen is de vraag naar creativiteit en innovatie op alle vlakken pijlsnel aan het stijgen. Het onderwijs kan hierop een antwoord bieden. Willen we dat kinderen hun talenten […]

1 comment

SchoolSmaker Co-Teaching

Co-teaching is één van de manieren waarop scholen kunnen omgaan met de groeiende diversiteit onder de leerlingen. De aanwezigheid van meerdere onderwijsprofessionals in eenzelfde ruimte biedt kansen tot professionalisering van leraren onderling en maakt doorgedreven differentiatie mogelijk. Schoolmakers en het Steunpunt Diversiteit en Leren organiseren op 8 maart 2017 een SchoolSmaker over Co-Teaching. Het wordt […]

2 comments

Tienerscholen Brussel

“Tienerschool”. Een nieuw begrip. Een week na de lancering werd het vorige week uitgeroepen tot Woord van de Week door de Taalftelefoon. Gisteren nog werd het initiatief in La Libre Belgique uitgeroepen tot voorbeeld van sociale innovatie in Brussel. Dat hoeft niet te verwonderen. Op een druk bijgewoonde persconferentie op dinsdag 25 oktober werd het […]

0 comments

Welkom Joos!

Schoolmakers is een nieuwe telg rijker: Joos Van Goethem. Welkom Joos! Joos is de jongste Schoolmaker en staat al enige tijd voor de klas in een Antwerpse middelbare school. Hij kent de onderwijspraktijk dus van binnenuit en stelde vast hoe schoolgemeenschappen zich voortdurend bevragen en aanpassen aan nieuwe realiteiten. Tegelijk weet hij dat leerkrachten openstaan […]

0 comments

Co-teachen met SDL en Schoolmakers.

Het Steunpunt Diversiteit en Leren en Schoolmakers vieren hun intense samenwerking met een co-teach-actie over het ganse land. In onze nieuwsbrief van september konden leerkrachten zich kandidaat stellen om gedurende een halve dag een co-teacher in hun les te krijgen. We geven eerlijk toe dat de respons overweldigend was en dat we grondig de tijd […]

0 comments

Breed evalueren: hoe breed kan je gaan?

September leek wel de maand van de evaluatie. Het nieuwe schooljaar begon met uitgebreide media-aandacht voor dit belangrijke thema en heel wat Schoolmakers kwamen hierbij aan het woord. Zijn wij als Schoolmakers nu voor of tegen “punten”? Die vraag kregen we vaak voorgeschoteld. Punten zijn een erg herkenbare en wijd verspreide manier om evaluatie te […]

1 comment

Uitdagingen in het onderwijs

De scholen van het Katholieke net binnen het Mechelse organiseerden een boeiend debat over de uitdagingen waar Katholieke scholen anno 2016 tegenaan kijken. Aan de hand van deze stellingen gingen de panelleden met elkaar in dialoog: “De katholieke school verschilt in niets van een niet-katholieke school.” “We leiden jongeren op tot sterke persoonlijkheden, en de […]

0 comments

World Café

Omschrijving Een cocreatieve methode om in een groep van 8 tot 400 deelnemers een levendige dialoog tot stand te brengen over een bepaald thema, helder afgebakend en opgesplitst in deelthema’s. Op basis van effectieve informatie-uitwisseling creëer je gedeelde kennis waardoor alle betrokkenen tot nieuwe inzichten komen. Werkwijze Verdeel je in groepen van vier tot acht […]

0 comments

Oplossingsgericht coachen van schoolteams

    In Impuls, tijdschrift voor onderwijsbegeleiding, verscheen in september het artikel Oplossingsgericht coachen van schoolteams, geschreven door Schoolmaker Yves Larock en zijn Nederlandse mede-auteur Frank van der Heijden. Oplossingsgericht coachen is een krachtige praktijk om leerkrachten, schoolleiders en schoolteams te ondersteunen in hun ontwikkeling. Het artikel geeft je handvatten om met die vorm van coaching aan de slag te […]

0 comments

Win aan diversiteit… met een co-teacher!

Het partnerschap SDL-Schoolmakers biedt jou de kans om een halve dag te kunnen rekenen op een co-teacher. Dat is een ondersteuner die samen met jou je les naar een hoger niveau tilt. Zowel leraren kleuter, lager als secundair onderwijs maken kans. Je co-teacher is een onderzoeker van het Steunpunt Diversiteit en Leren of een schoolbegeleider […]

0 comments

Bepaal mee onze gratis diversiteitsactie!

Een nieuw schooljaar, nieuwe plannen. Met welke diversiteitsactie kunnen wij jouw schooljaar nog straffer maken? Wij, dat zijn Steunpunt Diversiteit & Leren en Schoolmakers. Samen ondersteunen we scholen in het aanpakken van diversiteitsvraagstukken. Diversiteit bekijken we ruim: van meertaligheid tot brede school, van differentiatie tot ouderparticipatie. Dit schooljaar bieden we één van deze drie acties […]

0 comments

SchoolSmaker Schaalvergroting

Schaalvergroting in het onderwijs zit in een stroomversnelling. In het hoger onderwijs wordt de ene fusie na de andere afgekondigd. Maar ook in het basis-, secundair en volwassenenonderwijs beweegt er heel wat. Er is de samenwerking binnen de scholengemeenschappen en worden er op dit moment her en der scholengroepen gevormd. Er zijn heel wat voordelen […]

0 comments

Bouwen aan warme scholen

Stel je eens voor. Een school waar elke leerling zich thuis voelt, het gevoel heeft dat hij of zij zichzelf mag zijn, een mening mag uiten en bereid is om te luisteren naar wat anderen vinden. Een school waar leerkrachten met voldoening voor de klas staan, ruimte krijgen en bieden om talenten te ontdekken en […]

0 comments

Weg met de smartphone – een experiment

Johannes Visser is een schrijvende Noorderbuur die absoluut de moeite waard is om te volgen. Hij is leraar Nederlands en beschrijft voor De Correspondent hoe zijn school werkt, en hoe zijn school, en andere scholen, beter kunnen werken. Het fijne is dat hij ook zelf dingen uitprobeert in de klas. Zo daagde hij zijn leerlingen […]

0 comments

Pedagogische Studiedag: Do It Yourself!

Ze bestaan in alle mogelijk denkbare concepten. Van oersaaie lezingen tot werkvergaderingen vol ijver. Pedagogische Studiedagen vormen uitgelezen kansen om als school de krachten te bundelen rond bepaalde thema’s die leven. Als Schoolmakers hebben we in verschillende scholen bewezen wat de kracht is van Pedagogische Studiedagen die ingebed zijn in een breder proces van grondige […]

1 comment

Schaalvergroting op mensenmaat

Oog hebben voor het ‘organisch-culturele’ in processen van schaalvergroting. Dat is waar Pedro De Bruyckere hier voor pleit. Al te vaak worden dit soort grote veranderprocessen immers louter vanuit een technisch-rationeel perspectief bekeken. Scholen maken op mensenmaat, zo formuleert Schoolmaker Bert de uitdaging in een recent artikel over de relationele netwerkbenadering bij schaalvergroting in onderwijs. Want als we de […]

1 comment

Conflixers – peer mediation op jouw school

Conflixers zijn leerlingen die op hun eigen school andere leerlingen ondersteunen waar nodig. Het kan verschillende vormen aannemen (peter-meter-projecten, vertrouwensleerlingen, leerlingbemiddeling, zorgleerlingen … ), maar 1 ding is zeker: leerlingen krijgen het voor elkaar. De Conflixers is een project van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). Via De Conflixers wil VSK leerlingen inspireren, informeren en ondersteunen, maar ook zorgen voor samenhang […]

1 comment

Zijn onze kinderen futureproof?

Kinderen en jongeren opvoeden en vormen zodat ze ‘klaar’ zijn om de 21ste eeuw mee vorm te geven: schoolmaker Bert deelt inzichten en reflecties over ‘future proof kids’ in Psychologies magazine. Een fragment: Mette mist in de begeleiding van haar kinderen op school het ontwikkelen van relevante vaardigheden. ‘Mijn dochter haat groepswerken, omdat er in […]

1 comment

Gezocht: directeur m/v, supermens

Schooldirecteur wordt ongemerkt een knelpuntberoep, als het dat al niet is. De dominante probleemanalyse luidt: we hebben supermensen nodig en we vinden ze niet meer. Zo begint een blogbericht van Johan De Wilde, opleidingshoofd professionele Bacheloropleiding Kleuteronderwijs Odisee (Aalst). Op 27 april stond Johan als toekomstmaker op het podium van de Mystery night on stage, een initiatief […]

0 comments

Moet ons Vlaams onderwijs echt veranderen?

Moet ons onderwijs echt veranderen? Op die vraag antwoordde Kris van den Branden in de TED-talk die hij verzorgde op het Onderwijsfestival, slotevent van het debat over de eindtermen, op 13 mei 2016 in het Vlaams parlement. Zijn antwoord is ja, en wel op deze drie manieren: – actualiseer het curriculum. Van den Branden stelt een lijst […]

0 comments

Mini-conferentie “Ik was 10 in 2015: Kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst.”

Na een succesvolle boeklancering in De Vooruit in Gent, stellen Pedro De Bruyckere en Bert Smits voor het eerst opnieuw samen hun boek voor in Winksele. Deze keer exclusief voor een onderwijspubliek. Na een algemene introductie is er de gelegenheid om in parallelle sessies dieper in te gaan op enkele onderwerpen uit het boek. Schoolmaker Bert […]

1 comment

Moeilijke gesprekken voeren

Is het binnen je team lastig om openhartig te spreken? Zijn er gevoelige thema’s die de gemoederen doen oplaaien? Zoek je ondersteuning om het gesprek onder collega’s toch op een constructieve manier te laten plaatsvinden? Schoolmaker Hanne is gespecialiseerd in het begeleiden van moeilijke gesprekken bij teams. Ze faciliteert het gesprek, zorgt ervoor dat elkeen […]

0 comments

Gert Biesta is kritisch over de 21st century skills

Het loont de moeite om de onderwijsreflecties van Gert Biesta te volgen. Dat bewijst hij – opnieuw – in deze key note speech. In zijn toespraak plaatst hij de zogenaamde 21st century skills in kritisch perspectief. Waar komen ze vandaan? Wat vragen ze van ons onderwijs? En klopt de bewering wel dat alles snel verandert, inclusief […]

1 comment

Handvatten om breed evalueren waar te maken

Hoe laten we collega’s kritisch naar hun evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder, authentieker en motiverender te maken? Hoe krijgen we ook ouders mee in een brede kijk op evaluatie? Het zijn enkele van de vragen die we als Schoolmakers tegenkomen als we samen met scholen hun evaluatiepraktijk en -beleid […]

1 comment

Over terreur en onderwijs

Er is de voorbije weken enorm veel gezegd en geschreven naar aanleiding van de aanslagen in Zaventem en Brussel. Een aantal mensen kroop in de pen om de link te maken met onderwijs. Deze twee stukken zijn alvast het lezen waard: David Van Reybrouck ziet de kiem van de tragedie verklaart als je naar het […]

0 comments

Mystery on stage – 8 toekomstmakers in onderwijs op het podium

  Wil je het hart voor onderwijs en vernieuwing horen kloppen? Op woensdag 27 april stellen acht toekomstmakers hun vernieuwend onderwijsproject voor op Mystery on Stage. Als Schoolmakers dragen we het Mysterie van onderwijs, een bottom-up platform voor onderwijsinnovatie, een warm hart toe. Tot 27 april? Ben jij een onderwijscollega, architect, ondernemer, scholier of student, beleidsmaker, moeder, socio-cultureel […]

0 comments

Edutab – tablets in het onderwijs: platte schermen, diepe inzichten

www.deappklas.be is een website vol antwoorden op meest gestelde vragen door leraren over het gebruik van tablets op school. Deze antwoorden zijn gebaseerd op de onderzoeks- resultaten van het iMinds-ICON-project Edutablet, dat liep in 2014 en 2015. In dit project werkten iMinds-onderzoekers van de Ugent, Ku Leuven en VUB samen met educatieve uitgeverijen, app-ontwikkelaars en scholen om na […]

0 comments

Wanneer werkt professionalisering van leraren echt?

Razend interessante vraag, niet? En voor Schoolmakers, net als voor vele anderen, ook een erg relevante vraag. Toch bestaat er in Vlaanderen niet zoveel wetenschappelijke literatuur over. Recent voerden onderzoekers van de Universiteit Gent een uitgebreid literatuuronderzoek naar de vraag: wanneer hebben professionalisering en nascholing een positieve impact op de kennis, de vaardigheden en het gedrag […]

0 comments

De mossel

Vandaag gaven Saskia en ik een workshop over klasmanagement in het Antwerpse. We vroegen aan de deelnemers om op voorhand enkele casussen door te sturen en eventuele vragen. Een zeer plichtsbewuste lerares biologie zat met een probleem. Ze is kinesiste van opleiding en wordt nu ook verondersteld om plant- en dierkunde-specialiste te zijn. Ze trekt […]

0 comments

Bingo enzo…

Ja, maar krijgen we nog even tijd. Mijn bingoblad is nog niet vol. Het is vrijdagnamiddag, pedagogische studiedag op een secundaire school. Zo meteen ‘moeten’ we het onder collega’s hebben over best pittige kwesties. Wij, Schoolmakers, zijn gevraagd om die gesprekken in goede banen te leiden. Voor we dat doen, houden we ons als begeleiders aan een goede gewoonte: […]

0 comments

De DIY* pedagogische studiedag

Beste We zijn op zoek naar een concrete invulling voor onze pedagogische studiedag rond thema X. Kan u een lezing of een workshop komen geven? Het blijkt een klassieke vraag in onderwijsland. En zo begon ook het contact met deze school, Don Bosco Genk. Al liet de mail van de pedagogisch directeur wel ruimte voor […]

0 comments

Differentiatie in de OKAN klas

De actualiteit plaatst ons onderwijs voor grote uitdagingen. Vele scholen krijgen er extra leerlingen bij die op de vlucht zijn voor oorlog in hun thuisland. OKAN-klassen nemen fiks toe in omvang waardoor het belang van een verfijnde aanpak onmiskenbaar is. In januari ging Schoolmaker Jan meedraaien in de OKAN-werking van HIVSET Turnhout en bundelde eigen […]

0 comments

Leraren leren van … leraren

Het Vlaamse onderwijsland is in de ban van ‘collegiaal leren’: collega’s leren van en met elkaar. Collegiaal leren kan vele gezichten aannemen: van een kritische vriend bij het uitproberen van een nieuwe didactische aanpak over intervisie voor nieuwe collega’s tot vakgroepen die functioneren als professionele leergemeenschap. In dit artikel lichten enkele experten aan Klasse toe […]

0 comments

Mysterie van Onderwijs zoekt toekomstmakers!

Het Mysterie van Onderwijs is een platform dat bottom-up onderwijsinnovatie stimuleert. Schoolmakers Bert en Saskia stonden mee aan de wieg van het Mysterie. Op woensdag 27 april organiseert het Mysterie haar derde Mystery Night on stage (18u, Brussel). Het Mysterie zoekt toekomstmakers om op het podium hun onderwijsidee te delen! Wil jij mee timmeren aan […]

0 comments

Praatbarak over de #eindtermen – Mysterie van Onderwijs

Het Mysterie van Onderwijs doet mee aan het debat over de #eindtermen. Het Mysterie van Onderwijs is een platform dat bottom-up onderwijsinnovatie stimuleert. Schoolmakers Bert en Saskia stonden mee aan de wieg van het Mysterie. Op donderdag 3 maart (20u, Mechelen) gaat een hoop interessant (onderwijs)volk tussen pot en pint in gesprek over wat kinderen en […]

0 comments

Van Lerens Belang? Wegwijs in het debat over de #eindtermen

  Je kon er de voorbije weken moeilijk naast lezen: het groot maatschappelijk debat over de nieuwe #eindtermen is opgestart (zie www.onsonderwijs.be). Als Schoolmakers juichen we toe dat de overheid het gesprek aanwakkert over wat van leREnsbelang is voor kinderen en jongeren van morgen. Heel vaak gaat onderwijsvernieuwing over structuurhervorming (denk aan de hervorming van het secundair […]

0 comments

‘Peer mediation school’ valt in de prijzen met anti-pestbeleid

  De basisschool Sint-Pieter en Sint-Guido in Anderlecht kreeg op 1 februari de “Pesten-dat-kan-niet!”-hoofdprijs van de organisatie Tumult. Schoolmaker Hanne Van Waeyenberge begeleidde in deze school een traject rond peer mediation. Hanne vormt leerlingen tot bemiddelaars bij conflicten. Ook de leerkrachten worden mee opgeleid en ondersteund. ‘We hadden hier voordien veel ruzies op de speelplaats, […]

0 comments

SchoolSmaker Intervisie voor leerkrachten | Integratie derde kleuterklas & eerste leerjaar

        In deze SchoolSmaker maak je kennis met intervisie als manier om je verder te professionaliseren, om als leerkracht te groeien in je aanpak door in gesprek te gaan met andere leerkrachten. Je bevraagt eigen en andere knelpunten en zoekt samen naar oplossingen voor bepaalde vragen of problemen. In deze intervisiegroep richten […]

0 comments

Collegiale consultatie voor directeurs..

Eens je je eigen bril gewoon bent, vergeet je dat er ook een andere kijk op de wereld mogelijk is. – Andy Warhol     Verlang je als directeur soms naar een extern klankbord? Op donderdag  28 april 2016 kan jij één van 25 directeurs zijn die deelneemt aan een collegiale consultatie ingericht door Schoolmakers. Je […]

0 comments

Schoolmakers cvba opgenomen in de expertenpool van het volwassenenonderwijs

    De Expertenpool Volwassenenonderwijs bevat een grote verzameling kwaliteitsvolle experts die kunnen bijdragen tot de verhoging van de kwaliteit van het volwassenenonderwijs. Er zijn experten voor alle niveaus: van beleid over middenkader tot op het niveau van de opleiding en de leraars in de klas. Dit najaar werd Schoolmakers mee opgenomen in deze expertenpool. Voor meer info: klik […]

0 comments

Welke vragen kan je stellen om na te denken over de nieuwe eindtermen?

  Er komt een groot maatschappelijk debat over wat onze kinderen moeten leren op school, lees nieuwe eindtermen. Pedro De Bruyckere doet in een blog suggesties over de vragen die we ons kunnen stellen. Klik hier om zijn vragen te ontdekken en eventueel zelf vragen toe te voegen.   Terug naar schoolsmakers      

0 comments

Onderwijskiezer

  Onderwijskiezer helpt je in de zoektocht naar een gepaste studierichting. Onderwijskiezer is bedoeld voor leerlingen, ouders, leerkrachten, CLB-ers, … kortom voor iedereen die op zoek is naar objectieve, onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie over het gehele onderwijslandschap. Klik hier door naar de Onderwijskiezer.   Terug naar schoolsmakers  

0 comments

Schoolsmaker ‘Peer Mediation’

  Peer mediation staat voor bemiddeling door leerlingen voor leerlingen en is een effectieve manier om te komen tot een stimulerend en respectvol schoolklimaat. Wens je zicht te krijgen op peer mediation, de aanpak, de valkuilen en mogelijkheden, schrijf je hier in voor de SchoolSmaker peer mediation op donderdagnamiddag 28/01 te Gent.   Terug naar […]

0 comments

Peer mediation

      Peer mediation staat voor bemiddeling door leerlingen voor leerlingen. Het is een duurzame methode die leidt tot een daling van het aantal conflicten op school en tot een warmer en respectvoller schoolklimaat. Wat houdt peer mediation precies in? Hoe start ik peer mediation op? Hoe worden leerlingen leerlingbemiddelaar? Wat is de rol […]

1 comment

De school als veilige haven voor vluchtelingen

    Na een periode van vluchten, angst en onzekerheid maakt de school het leven van kinderen op de vlucht weer voorspelbaar en gestructureerd. Ze pikken de draad van hun leven weer op. Zo kunnen ze beter verwerken wat gebeurd is. Klasse besteedt een lezenswaardig online artikel aan het thema.   Terug naar schoolsmakers  

0 comments

Artikel ‘Cocreatief leiderschap realiseren’

    Iedere school en scholengemeenschap krijgt vandaag te maken met complexer wordende uitdagingen. Het artikel ‘Cocreatief leiderschap realiseren‘ verschaft je ideeën over hoe je pittige kwesties aanpakt mét leraren en andere betrokkenen. Eerst lees je over het belang van cocreatie. Daarna zoom je in op cocreatief leiderschap. Je verneemt op welke attitudes, competenties, methoden en organisatiestructuur je […]

0 comments

Meer technologie leidt niet tot betere kennis

  Pedagoog Pedro De Bruyckere is niet verrast door de resultaten van het jongste OESO-onderzoek. Dat stelt dat leerlingen die op school vaak een computer gebruiken, minder goede resultaten behalen dan leerlingen op scholen waar de computer minder vaak wordt gebruikt. Het lijkt een onomkeerbare trend te zijn. Steeds meer scholen investeren fors in allerlei […]

0 comments

Pak de daling van studenten lerarenopleiding samen aan

  Er zijn dit jaar opvallend minder inschrijvingen voor lerarenopleidingen. Dat blijkt uit cijfers die VTM Nieuws heeft opgevraagd bij de Vlaamse hogescholen. Sommige hogescholen noteren een daling tot bijna 30 % in vergelijking met vorig jaar. Laat ons wat minister Hilde Crevits terecht omschrijft als ‘groot probleem’, herformuleren als ‘een samen aan te pakken uitdaging’. Met […]

0 comments

Doorgroeien naar cocreatief leiderschap – vorming

  Als directeur, coördinator, technisch adviseur, mentor van nieuwe leraren, … wil je voor complexe uitdagingen een gedragen aanpak. In de tweedaagse vorming ‘Doorgroeien naar cocreatief leiderschap’ verwerf je inzicht in hoe je het zelfsturend vermogen van je team versterkt. Ook ontwikkel je de vaardigheden die je aanwendt om een cocreatief proces te faciliteren. Je kan […]

0 comments

Laat je schaduwen als directeur

Eens je je eigen bril gewoon bent, vergeet je dat er ook een andere kijk op de wereld mogelijk is. – Andy Warhol         Verlang je als directeur soms naar een extern klankbord? Dit schooljaar kan je je één dag laten schaduwen door schoolmaker Yves Larock. Yves vergezelt je een hele dag. […]

0 comments

Publicatie – Ik was 10 in 2015

. In dit opvoedingsboek beantwoorden Pedro Bruyckere en schoolmaker Bert Smits vragen die ouders, leerkrachten zich stellen over de toekomst van hun kinderen. Zullen ze nog werk vinden? Waar zullen ze wonen? Vinden ze nog een lief? Wat moeten ze studeren? Ze beschrijven heel wat trends en geven aanwijzingen over wat kinderen nodig hebben om te […]

0 comments

Workshop – Aanpakken van lastige situaties in de klas

Eén van mijn leerlingen daagt de anderen voortdurend uit en ik zie geen bereidheid bij haar om haar gedrag te wijzigen.  Als ik opmerkingen geef aan enkele van mijn leerlingen, word ik door hen als racist uitgescholden.  Een leerling weigert naast een ander te zitten en wordt hierin gesteund door de ouders. Zit je als […]

0 comments

Interview met minister over cocreatie

Yves Larock interviewde Hilde Crevits over cocreatie. Dit ‘cocreatie-interview’ van Kwadraet staat sinds kort online, maar je kan het interview ook hier bekijken. Andere ‘cocreatie-interviews’, o.a. met Frank Van Massenhove, Jef Colruyt en Jan Peumans, vind je terug op een webpagina van Kwadraet.   Terug naar schoolsmakers

0 comments

Barbaren Boeien – lezing over kennis in onderwijs

In de korte lezing ‘Barbaren Boeien’ vertelt schoolmaker Bert Smits over de visie van Schoolmakers op kennis in het onderwijs.   Terug naar schoolsmakers

0 comments

Hoogste tijd voor capaciteit!

  Een strategische verkenning over onderwijscapaciteit Wachtrijen voor scholen, klachten van ouders die hun kinderen niet kunnen inschrijven in de school van hun keuze, de problematiek van onderhoud, renovatie en nieuwbouw van schoolinfrastructuur … Het zijn de meest zichtbare gevolgen van de sterke druk op de beschikbare plaatsen in het onderwijs, zeker in regio’s met […]

0 comments

Als leraren groeien, groeit ook de school

Wie zijn leraren professioneel laat ontwikkelen, ziet ook zijn school als organisatie en de kwaliteit van haar onderwijs groeien. Als je het goed aanpakt tenminste. Dat zegt Marco Snoek, lector Leren & Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam. Hoe stuur je je school in die richting? En hoe krijg je leraren zo ver? Lees hier het […]

0 comments

Hoe houden we het beroep van leraar aantrekkelijk?

    We hebben het tijdens de afgelopen tien jaar zo vaak gehoord: het beroep van leerkracht moet aantrekkelijker worden. Maar hoe doe je dat? In een blog bespreekt Kris Van den Branden vijf factoren: Waardevol beroep Goede werkomstandigheden Goede startomstandigheden Een degelijke lerarenopleiding Oriëntatieproef Lees hier het volledige artikel. Terug naar schoolsmakers  

0 comments

Adviesgesprek aan gunsttarief

  Sta jij voor een moeilijk gesprek of een pittig veranderproces? Wissel je graag van gedachten over evaluatiebeleid, vakgroepwerking of jouw leiderschapsstijl? Leeft er spanning onder de collega’s of is de motivatie zoek? Wil je inspiratie voor samenwerking binnen de scholengroep? Of voor het ontwerpen van een nieuwe opleiding? Plan nu je adviesgesprek aan gunsttarief. […]

0 comments

Differentiatie heeft zin als het onderdeel is van een bredere onderwijsaanpak

‘Differentiatie is geen trucje dat je op zichzelf kunt gebruiken om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen’, zegt hoogleraar onderwijskunde Roel Bosker. Pas als de manier van groeperen, het onderwijsaanbod, de instructie, het toetsgebruik en de feedback op elkaar zijn afgestemd in een bredere onderwijsaanpak komt differentiatie leerlingen ten goede. Zeker als leerkrachten […]

0 comments

Bestuurlijke schaalvergroting: opportuniteit of bureaucratische valkuil?

De discussie omtrent de schaalvergroting van schoolbesturen is momenteel in Vlaanderen zeer actueel. Daarom is het goed om eens stil te staan bij de mogelijke voor- en nadelen van een dergelijke schaalvergroting. Hoe moeten we de verhouding van schoolbesturen zien tegenover de huidige scholengemeenschappen? Welke lessen kunnen we trekken uit wat we reeds weten omtrent […]

0 comments

Hoe efficiëntie het risico uit het onderwijs haalt

Niet alleen op de universiteit, ook in het voortgezet onderwijs wordt efficiëntie steeds belangrijker. Om zoveel mogelijk leerlingen over te laten gaan wordt juist de leerling die zich verantwoordelijker zou moeten gedragen alle verantwoordelijkheid afgenomen. Lees het volledige artikel van Johannes Visser. Terug naar schoolsmakers

0 comments

SchoolSmaker ‘Feedback’ – Presentatie

De eerste presentatie gebruiken we in de SchoolSmaker ‘Feedback’. Naar de tweede presentie verwijzen we.                                                                                    […]

0 comments

Leerstof geven en leerstof zijn

Veel leerkrachten zijn ervan overtuigd dat de grootste invloed die ze uitoefenen op hun leerlingen te maken heeft met de leerstof die ze geven. Ik durf dat te betwijfelen. Minstens kan hierover gezegd worden dat het plaatje onvolledig is. Leerkrachten oefenen namelijk een sterke invloed uit op hun leerlingen door wie ze zijn. Ze zijn leerstof, […]

0 comments

Waarom je creativiteit niet met een stappenplan kunt bereiken

  (…) Mijn advies voor #onderwijs2032 betreft niet de inhoud van ons onderwijs, maar het proces van de totstandkoming van die inhoud. Want creativiteit is een belangrijke vaardigheid, maar niet alles wat belangrijk is hoeft vast te worden gelegd in doelen en beoordeeld te worden met een cijfer. Wie creativiteit belangrijk vindt en een expertisecentrumleerplanontwikkeling verantwoordelijk […]

0 comments

Het kind van onze dromen

  Over het boek Mensen maken zich zorgen over kinderen. Over de vele kinderen die tussen hun ruziënde ouders staan. Over kinderen die geen instelling vinden die hen de gepaste zorg kan geven. Over de gezinnen met kinderen die op straat (moeten) leven en die we ’s ochtends op weg naar het werk aan het […]

0 comments

De onderwijzer aan de macht

  De reportage ‘De onderwijzer aan de macht’ geeft een inkijk in hoe enkele Nederlandse scholen bottom-up onderwijsinnovatie in de praktijk brengen. Vanuit een drive dat onderwijs en leren in een wereld vol onzekerheid, verandering, ambiguïteit, complexiteit, … anders kan en moet. Bekijk hier de volledige reportage.   Terug naar schoolsmakers

0 comments

Schaalvergroting: de impact op leraren

In Klasse voor leraren lezen we… Het katholiek onderwijs gaat voor minder schoolbesturen. Zo speelt het in op de regeringsnota die die schaalvergroting in alle netten wil stimuleren en ondersteunen. Minder schoolbesturen met meer verantwoordelijkheden, wat voelen leraren daarvan? Schaalvergroting is niet nieuw, maar nu gaat het katholiek onderwijs er echt voor. Het aantal schoolbesturen […]

0 comments

Over handboeken, lerarenopleiders en veranderend onderwijs

(…) dat lerarenopleidingen geen moderne didactische methodes zouden meegeven doet erg pijn te lezen… De commissie beleidsevalutie die onder de vorige minister van onderwijs zich boog over de lerarenopleiding heeft groot gelijk als ze stellen dat dit alles erg veel vragen is van een startende leerkracht. Het is quasi onmogelijk dit op 3 jaar aan te […]

0 comments

SchoolSmakers — proeverijen van Schoolmakers

  Neem deel aan een SchoolSmaker, een proeverij van Schoolmakers. Het is de ideale manier om op korte tijd jouw knowhow aan te vullen met expertise van Schoolmakers. Hieronder vind je een overzicht van de SchoolSmakers. In deze SchoolSmaker maak je (verder) kennis met cocreatief leiderschap. Met de andere deelnemers onderzoek je wat deze vorm van gedeeld leidinggeven kan betekenen […]

1 comment

Vreedzaam leren vechten: een kernopdracht voor ons onderwijs?

Voor een open, democratische samenleving is het cruciaal dat geweld wordt beteugeld en conflicten niet uit de hand lopen. Als we conflicten vreedzaam leren oplossen, dan kunnen ze zelfs heel heilzaam zijn. “Vreedzaam vechten” kan leiden tot vooruitgang in de wetenschap, tot prachtige kunst, tot creatieve oplossingen voor lastige problemen, tot diepere vriendschappen, tot spannende […]

0 comments

Boek ‘Kleur in mijn klas’

Hoe kijken kinderen naar diversiteit? Wat is daarbij voor hen belangrijk? Hoe willen ze leren van elkaar, en van elkaars religie? Het zijn enkele van de vragen die aan bod komen in het boek ‘Kleur in mijn klas’. Goedroen Joechtmans en Ides Nicaise van het HIVA doken in lagereschoolklassen om leerlingen aan het woord te […]

0 comments

Artikel ‘Breed Evalueren’

Breed Evalueren daagt ons uit op diverse vlakken. Het brengt ons terug naar twee kernvragen: waartoe dient ons onderwijs? En wat zijn de functies van evaluatie binnen onderwijs? Schoolmaker Saskia Vandeputte focust in haar artikel op de zoektocht naar hoe je Breed Evalueren concreet maakt: op een rijke, gevarieerde en kwaliteitsvolle manier het leerproces en de […]

0 comments

Boek ‘Leren uit de toekomst’

Leren uit de toekomst is het resultaat van het onderzoeksproject ‘Lerarenopleiding in 2030′. Via het ontwerpen van toekomstscenario’s biedt het boek een antwoord op de uitdagingen en valkuilen van het leraarschap van de toekomst. De Matrix Methode van architect Thierry Lagrange leidt je bovendien doelgericht naar creatieve oplossingen. Het boek, met Schoolmaker Bert Smits als […]

0 comments

Waarom de docent van de toekomst geen robot is

Een toekomst waarin robots werk van mensen overnemen is allerminst denkbeeldig, zei minister Asscher (Sociale Zaken, NL) onlangs. In het onderwijs lijkt die trend geheel afwezig, er is eerder een lerarentekort. Toch rijst de vraag: hoe moet de docent omgaan met verdergaande technologisering? Johannes Visser schreef hierover in De Correspondent het lezenswaardige opiniestuk Waarom de docent van de […]

0 comments

Scholieren reageren op onderwijsplannen van minister Crevits

Minister van Onderwijs Hilde Crevits bracht haar plannen voor de komende 5 jaar samen in haar beleidsnota met de titel ‘Vol vertrouwen en in dialoog bouwen aan onderwijs’. De Vlaamse ScholierenKoepel legde de plannen van de minister naast de mening van scholieren en goten de dingen die hen opviel in een document. Over sommige dingen denken […]

0 comments

Een video en 10 essays vol discussiestof over het beroep van leerkracht

De RSA vroeg 11 onderwijsdenkers om een essay te schrijven over het beroep van leerkracht. De bijhorende video is een pleidooi voor het beroep van leerkracht te bekijken als designer en om niet enkel te kijken naar wat werkt, maar wat misschien kan werken (risico’s durven nemen). Maar er zit veel, veel meer in. In […]

0 comments

De becijferde school

Roger Standaert neemt in dit boek de sterke meetcultuur in ons onderwijs op de korrel. Hij onderzoekt wat ‘kwaliteit’ in onderwijs moet of kan betekenen. Standaert is daarbij streng voor de technocratie die ons onderwijs is binnengeslopen in de vorm van cijfers, centrale toetsen, vergelijkingsmetingen, … . De aandachtige lezer herkent onderliggend o.a. het gedachtengoed […]

0 comments

Internationale en pedagogische visie op de hervormingen van het secundair onderwijs

Prof Dirk Van Damme werkt momenteel voor de OESO-PISA en liet op 27 september voor de VLOR zijn blik schijnen op het Vlaamse onderwijs en de komende hervormingen. Je kan hier het volledige verslag raadplegen, maar op de blog ‘X, Y of Einstein’ van Pedro De Bruyckere vind je een selectie opvallende passages onder elkaar. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Scholen slim organiseren

In ‘Scholen slim organiseren‘ pleiten de auteurs voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.   […]

0 comments

Win een gratis brooddoosgesprek

Breng je boterhammen op smaak met één of meerdere schoolmakers. Schrijf je nu in en maakt kans op een brooddoosgesprek. Jij zorgt voor een onderwerp en een kop koffie. Wij brengen boterhammen en inspiratie mee. Schrijf je hier in Terug naar schoolsmakers

1 comment

Peer mediation in Anderlechtse school

Kinderen bemiddelen bij ruzie en maken zo de sfeer op school veel leuker. Lees hieronder artikel uit “Brussel deze week” (7 feb 2013, © Patrick Jordens). Bloedneuzen bij de vleet, haren die met bosjes werden uitgetrokken, soms een blauw oog… Een paar jaar terug waren de vechtpartijen op de speelplaats van Sint-Pieter en Sint-Guido in Anderlecht gewoon […]

0 comments

Lancering schoolmakers

Terug naar schoolsmakers

0 comments

De strijd voor talent

“Als je onderwijs als instituut niet verandert, zullen de mensen niet meer voor je willen werken. De grootste uitdaging is hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt voor de millennials, de generatie Y.” Frank Van Massenhove heeft de dienst Sociale Zekerheid omgetoverd van een saaie overheidsdienst naar een moderne, efficiënte en lerende organisatie. Op het Edushock […]

0 comments

De school van de toekomst

‘Waarom moeten we dat kennen?’ Een veelgestelde vraag van leerlingen, maar wat antwoord jij als leraar? Bert Smits vindt dat je als leraar dan niet met je mond vol tanden mag staan. ‘Jongeren van vandaag willen niet dat de leraar hun tijd verdoet. Lessen moeten nuttig, efficiënt en zinvol zijn.’ Bert Smits legt uit hoe […]

0 comments

Onderwijshelden. 60x het bewijs dat het kan

In de publieke opinie is een beeld ontstaan van onderwijs als een weinig innovatieve sector, die vergeven is van metingen en weinig aansluiting meer lijkt te hebben met de wereld van nu. Op veel plekken zijn mensen opgestaan die de moed hebben om wat zij denken dat anders moet, ook anders te doen. Deze verhalen […]

0 comments

School, haal de wereld binnen

Eerder introduceerde Gert Biesta zijn pleidooi voor een ‘wereldgericht onderwijs’, als een alternatief voor de leerstofgerichte blik en de daar tegenoverstaande kindgerichte blik. ‘Dat wereldgerichte onderwijs zal ik niet brengen als een blauwdruk. Ik geloof in pluraliteit, want dan valt er iets te kiezen. Ik zie mijn werk als het aanbrengen van verschillen, zodat we […]

0 comments

Klaslokaal van de 21ste eeuw

Er bestaat een levendige literatuur over de inrichting van klaslokalen in de toekomst. Die wordt grotendeels bij mekaar geschreven door mensen die zelf niet voor de klas staan en zich niet geremd voelen door de financiële beslommeringen die er bij het bouwen of moderniseren van schoolgebouwen komen kijken. Lees hier het volledige artikel. Terug naar […]

0 comments

Maak ons gek van enthousiasme voor jullie vak

Roadies aan het woord… Afgelopen jaar mochten we proeven van veertig jobs. En daar zat ook die van jullie tussen. Een weekje gingen we als leraar voor de klas staan. Het was geweldig gemotiveerde leerlingen voor ons te hebben. Alhoewel, leerlingen zijn niet altijd even makkelijk. We weten best dat geen enkele leerling twaalf jaar lang […]

0 comments

1 op 4 jonge leraars…

“Eén op vier jonge leraars secondair stopt binnen de vijf jaar” (De Morgen, 1/09/2014). Terug naar schoolsmakers

0 comments

Help de beginnende leerkracht!

Ze willen ervoor gaan, ze hebben sprankelende, vernieuwende ideeën, ze kunnen een frisse wind door de gangen en de klaslokalen van onze Vlaamse scholen doen waaien. Lees hier het volledige artikel. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Onderpresterende leerkrachten in secundair onderwijs

Volgens de directies van Vlaamse secundaire scholen onderpresteert 12% van de leerkrachten. Deze leerkrachten hebben vooral problemen met het correct evalueren van de leerlingen of stemmen de lessen onvoldoende af op de leerlingen. Dat concludeert Dimitri Plas in zijn masterproef (Universiteit Antwerpen). Terug naar schoolsmakers

0 comments

Trial and error: dat leren de beertjes van Meichenbaum je niet

Dat jij en ik, maar ook kinderen en jongeren, vaker gewoon aan iets beginnen in plaats van ons vooraf uitgebreid te informeren, is een vorm van adaptatie. De wereld verandert immers razendsnel. Informatie woekert. Het is simpelweg niet meer te doen om vooraf alles te weten. Toch verloopt heel wat leren op school nog lineair. […]

0 comments

Leraren hechten te veel belang aan recepten.

Zonder het zelf te beseffen, dragen jongeren immers essentiële kennis in zich om tot nieuwe vormen van samenleven en werken te komen. Daarom is de vraag niet hoe we ervoor kunnen zorgen dat jongeren de wereld beter begrijpen, maar eerder hoe we hen ertoe kunnen brengen om die wereld mee te maken. Lees hier het […]

0 comments

De aankomende generatie organiseert zich veel efficiënter

Vanaf 2020 zullen we met minder mensen meer werk verrichten. We moeten dus de manier waarop we werken veranderen. Bert Smits, medeauteur van ‘De jeugd is tegenwoordig’, heeft alvast een gouden tip voor bedrijven: “Luister nu al naar jongeren. Neem hen serieus.” Lees hier het hele artikel. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Jongeren hebben liever likes op Facebook dan seks

Activiteiten die het zelfvertrouwen een boost geven, zoals een compliment krijgen, of goede punten en likes op Facebook, zijn meer gegeerd dan een pintje drinken met vrienden, ja zelfs seks. Dat zorgt voor problemen bij twee groepen jongeren. De ene met te veel zelfvertrouwen, de andere met te weinig. Klik hier voor het volledige artikel. […]

0 comments

Mogen ouders ook meepraten over onderwijs zelf?

Ik ben te gast op de school van mijn kinderen. Hun school. Maar is het ook mijn school? Lees hier het hele artikel. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Ook oudere leraren hebben steun van de collega’s nodig

Als we aan starters denken, dan denken we vaak eerst aan jongere leraren. Het woord starter geeft echter de indruk dat starten tijdelijk is. Toch zijn we allemaal op een bepaald vlak in ons leven starter.” Pedagoog Bert Smits vraagt begrip en steun voor ervaren leraren. Lees hier het hele artikel. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Inspanning is niet de enige weg om tot inzicht te komen

In het debat over de toekomst van het onderwijs lopen een paar grote lijnen: scholen werken meer samen met de buurt. Leerlingen zitten zelf meer aan het stuur van hun leerloopbaan. Kennis blijft belangrijk, maar komt niet uitsluitend meer van de leraar. Tot daar de theorie. In de praktijk loopt het zo’n vaart (helaas) niet. […]

0 comments

Scholen bruisen van innovatieve ideeën en initiatieven

Licht uit. Spot aan. Op het podium staan acht toekomstmakers die elk hun eigen vernieuwende onderwijsproject voorstellen. Dit is de eerste ‘Mystery night on stage’, georganiseerd door het Mysterie van Onderwijs, het platform voor onderwijsinnovatie. De toekomstmakers zijn erg divers maar hebben één ding gemeen: ze zijn het levende bewijs dat het onderwijsveld bruist van […]

0 comments

Uitdagen in het onderwijs doe je niet met een rode pen

Dirk Van Damme, onderwijsspecialist bij de Oeso stelt vandaag in De Standaard, dat leraren minder bang moeten zijn om hun rode pen te gebruiken. De lat hoog genoeg leggen, is zijn devies. Want landen waar men het niveau verlaagt in naam van gelijke kansen, die zakken in de ‘PISA-ranking’. Ik vind het bizar dat de […]

0 comments

Vlaamse leraren zien job als individuele activiteit

Drie vierde van de Vlaamse leraren geeft aan nooit lessen bij andere leraren te observeren. Ook gemeenschappelijk lesgeven blijkt een vrij zeldzame praktijk. Dat zijn enkele conclusies van het Talis-onderzoek (Teaching and Learning International Survey), waarmee de lesomstandigheden van leraren en de rol van de schoolleider bekeken worden. Lees hier het hele artikel.

0 comments

Meer begeleiding voor leerkrachten

Jonge leerkrachten blijken vaker en sneller het onderwijs te verlaten. Dat is blijkbaar een probleem want het onderwijs heeft nood aan goede werkkrachten. In het onderwijs wordt de toekomstige maatschappij immers gecultiveerd.Nu kan je op verschillende manieren kijken naar dit fenomeen en de bril die je hanteert zal bepalen welke acties je zal ondernemen. Met deze blog wil […]

0 comments

Hoe ziet de job van leraar eruit in 2030?

Volgens de Universiteit van Oxford is bijna de helft van de huidige jobs over 20 jaar gedoemd om te verdwijnen. “Maar niet de job van leraar”, zegt Dirk De Boe (Edushock). Klasse vroeg hem en acht andere waarzeggers om een blik te werpen op de school van morgen. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Waarover moet ons onderwijs gaan?

Waarom bevat ons onderwijs de thema’s die het nu kent? Waarom onderwijzen we wel Nederlands, wiskunde en geen bushcraft, schaken of bier brouwen? Legitieme vraag die in de sociale media nogal eens … Terug naar schoolsmakers

0 comments

Leraar van het Jaar 2014

Het tijdschrift Klasse ging opnieuw op zoek naar de Leraar van het Jaar. De focus dit jaar lag op startende leraren. Terug naar schoolsmakers

0 comments

Groeien door te delen?

De rol van sociale netwerken van onderwijsprofessionals in onderwijsvernieuwing Sociale relaties worden vaak genoemd als oorzaak van het slagen of juist mislukken van onderwijsvernieuwingen (Daly et al., 2010). Als schoolleiders gevraagd wordt wat hun school zo succesvol maakt, wijzen ze vaak naar hun ‘sterke team’ (Van Tongeren, 2010). Een hecht sociaal netwerk, waarin leerkrachten, leerlingbegeleiders […]

0 comments