Het kind van onze dromen

16 februari 2015

 

het kind van onze dromenOver het boek

Mensen maken zich zorgen over kinderen. Over de vele kinderen die tussen hun ruziënde ouders staan. Over kinderen die geen instelling vinden die hen de gepaste zorg kan geven. Over de gezinnen met kinderen die op straat (moeten) leven en die we ’s ochtends op weg naar het werk aan het station tegenkomen. Maar kinderen wekken ook nieuwsgierigheid op. Niet alleen de kindertijd verandert snel, ook kinderen zelf groeien als kool. (Groot)ouders raken geïntrigeerd door nieuwe vormen van kinderspel, leerkrachten staan verbaasd over hoeveel Engels 10-jarigen beheersen. En wanneer Ketnet aan kinderen vraagt wat ze voor hun twaalfde zeker nog willen doen, zijn we verrast door zoveel jeugdige verbeeldingskracht.

Een eensluidend antwoord op de vraag hoe onze kinderen het stellen is er niet. Verschillen tussen kinderen zijn soms zo groot dat het onmogelijk is om over ‘onze kinderen’ te spreken. Kinderen zijn ook net als grote mensen: ze voelen zich in de ene periode kiplekker, dan zijn er andere momenten waarop ze het gevoel hebben dat niemand hen begrijpt. Bovendien verschillen wij sterk in de verwachtingen die we ten aanzien van kinderen hebben. Mooi in de pas of grenzen verkennend, voetballer of dokter, schattig of recht voor de raap?

Waarover we het wel eens lijken is dat de voorbije 50 jaar er een stille revolutie heeft plaatsgevonden in onze kijk op kinderen. De steeds groeiende aandacht voor kinderrechten speelt hier uiteraard een belangrijke rol. Als leerkracht, opvoeder, therapeut of welzijnswerker (in spe) is het belangrijk om hierbij stil te staan. “Het kind van onze dromen” wil daarbij ondersteunend en inspirerend zijn. Het boek biedt inzichten uit de (historische) pedagogiek, de kindstudies en de theorievorming over kinderrechten. Tegelijk verbindt het deze inzichten met een diversiteit aan praktijken voor en met kinderen, van vandaag en van (eer)gisteren. Het boek wil in die zin ook een handboek zijn. Niet om te zeggen hoe het moet, maar om zorgvuldig te leren zijn. In ons spreken over kinderen en in ons handelen met kinderen.

Over de auteur

Bruno Vanobbergen is doctor in de Pedagogische Wetenschappen. In zijn spreken en schrijven bouwt hij verder op zijn ervaringen als onderzoeker en gastdocent aan de Universiteit Gent en als Vlaams kinderrechtencommissaris (sinds 2009). Voor zowel nationale als internationale tijdschriften schrijft hij bijdragen over kinderrechten en de geschiedenis van het kind zijn.

De auteur boeken voor een voordracht kan hier.

Terug naar schoolsmakers

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Mooie synthese @YDemaertelaere #schoolmakers

Op https://t.co/YIMbYsDydL staan heel wat handvatten om om te gaan met diversiteit in de klas @hautekiet #schoolmakers

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2022 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be