
Waarom je creativiteit niet met een stappenplan kunt bereiken
(…)
Mijn advies voor #onderwijs2032 betreft niet de inhoud van ons onderwijs, maar het proces van de totstandkoming van die inhoud. Want creativiteit is een belangrijke vaardigheid, maar niet alles wat belangrijk is hoeft vast te worden gelegd in doelen en beoordeeld te worden met een cijfer. Wie creativiteit belangrijk vindt en een expertisecentrumleerplanontwikkeling verantwoordelijk maakt voor het nieuwe curriculum, eindigt gegarandeerd met een leerlijn creativiteit.
En dat zorgt voor een probleem. Creativiteit verwijst naar een proces, terwijl een leerlijn toewerkt naar een doel. Maak je van dat proces het doel, vastgelegd in leerlijnen en beoordelingsformulieren, dan druist dat in tegen het wezen van creativiteit: zelf iets nieuws scheppen. Braaf zullen leerlingen precies uitvoeren wat er aan creativiteit van hen verwacht wordt. (…)
Lees het volledige artikel van Johannes Visser.
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief