Laurens Meeus

Enthousiasme is de grootste troef van Schoolmaker Laurens. Met zijn ruime ervaring in lesgeven, taalbeleid en digitalisering helpt hij scholen om te experimenteren rond deze thema’s. Hij vertaalt zinvolle kaders en wetenschappelijke inzichten naar de schoolpraktijk.

Liefde voor taal

Vanuit zijn voorliefde voor taal, kiest Laurens voor de studierichting taal- en letterkunde, met Duits en Nederlands. Naarmate de opleiding vordert, is het duidelijk dat het onderwijs hem aanspreekt en schrijft hij zich ook in voor de lerarenopleiding. In 2009 start hij met lesgeven op zijn eerste én huidige school, in Mechelen. Een warme school met een duidelijke visie waar leerlingen zoveel mogelijk kansen krijgen. Hij geeft er Nederlands en Duits in de tweede en derde graad.

“Ik denk dat mijn enthousiasme mijn grootste kracht is. Dat ik ook leerlingen die niet meteen verkocht zijn voor mijn vak, toch kan meekrijgen. Daarnaast probeer ik zo vaak mogelijk te vernieuwen, op zoek te gaan naar nieuwe manieren om leerstof over te brengen. Gelukkig zit ik in een sterk team met inspirerende collega’s, we halen het beste in elkaar naar boven.”

Lesgeven combineren met beleidswerk

Wanneer Laurens gevraagd wordt om mee na te denken over het taalbeleid op school, is hij meteen enthousiast. Als coördinator van het taalbeleid komt hij regelmatig in contact met het beleid van de school, iets dat hem erg boeit. Dat geloof in een sterk schoolbeleid en wat dat voor een school kan betekenen, doet hem in 2021 de stap zetten naar Schoolmakers.

“Ik ben er zelf van overtuigd dat onderwijs een enorme maatschappelijke impact heeft en voor elke leerling een sterke hefboom kan zijn. Via Schoolmakers wil ik scholen een nieuwe blik bieden. Ik wil hen triggeren om te experimenteren, om iedereen daarin mee te nemen en te laten zien dat een andere invalshoek of aanpak ook waardevol kan zijn.“

Samen sterker

Laurens maakt deel uit van twee themateams binnen Schoolmakers, die zich focussen op enerzijds het didactische luik en anderzijds op digitalisering. Thema’s waar Laurens niet alleen een ruime ervaring in opgebouwd heeft, maar ook nog dagelijks op zijn school mee in aanraking komt. Hij begeleidt graag scholen met vragen rond taalbeleid, taalontwikkelend lesgeven, evalueren en competentiegericht werken in de klas. Ook thema’s rond zorg en digitalisering liggen hem na aan het hart.

“Hoe meer er samen wordt gebouwd aan het onderwijs in Vlaanderen, hoe beter. Krachten bundelen, daar geloof ik echt in.”

Hier kan je Laurens nog vinden

Wanneer je Laurens niet in een schoolomgeving vindt, heeft hij zijn handen vol met zijn twee jonge dochters. Hij houdt van reizen, lezen en een terrasje in goed gezelschap. Na 18 jaar als scheidsrechter in het voetbal, coacht hij nu ook opkomend jong scheidstalent.

 


Terug naar ons team

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Heel wat scholen maken de omschakeling naar gedeeltelijk of volledig #afstandsonderwijs. In deze blog bundelt ons Team Digitaal heel wat geleerde lessen uit de afgelopen twee jaren om jullie zo goed mogelijk te ondersteunen. https://buff.ly/32rz7yP

Waar moet het onderwijs de komende jaren op inzetten? Wij vroegen het aan @VanDammeEDU: onderzoeker én keynote-spreker op het congres “Samen leersprongen maken”. Hij heeft het over digitalisering, remediëring, veerkracht en het bouwen van bruggen.

Lees: https://buff.ly/3crBiUL

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2021 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be