Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

Het belang van school voor kwalificatie en ‘menswording’. Een boeiend gesprek.

10 december 2018

Mensen die hoog gekwalificeerd zijn, relativeren vaak het belang van kwalificatie. Deze stellige uitspraak was het begin van een inspirerend gesprek tussen An-Sofie Verheye, studente pedagogiek aan de KULeuven en stagiaire…

Lees verder

20 tips om les te geven aan grote groepen studenten

20 november 2018

Vorig week gaf ik op Thomas More in Turnhout een workshop ‘lesgeven aan grote groepen’ aan docenten van diverse hogeschoolopleidingen. Denk aan een groot leslokaal of een aula met 40…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen!] Zijn wij (vak)inhoudelijke meesters?

07 november 2018

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 2. De eerste twee delen zijn nu al te lezen, de laatste…

Lees verder

[De lat hoog voor iedereen?] Dat vraagt ‘meesters’!

07 november 2018

(Her)beleef de lezing “de lat hoog voor iedereen”. We deelden deze lezing op in vier delen, dit is deel 1. De eerste twee delen zijn nu al te lezen, de laatste…

Lees verder

[Q&A Leren differentiëren] Hoe krijg ik leerlingen stil na actief gedifferentieerd werken?

05 november 2018

Ik doe heel actieve werkvormen waarbij leerlingen door elkaar lopen. Zo kunnen ze bewegen en van elkaar leren. Hoe krijg ik hen terug stil? We geven graag vier tips mee…

Lees verder

Differentiatie in de klas. Differentiatie op de toets?

23 oktober 2018

Het onderwijs staat voor de toenemende uitdaging om zo goed mogelijk rekening te houden met de verschillen onder de leerlingen. Die zijn er en vallen niet meer weg te denken…

Lees verder

[Q&A Leren Differentiëren] Hoe kan ik gedifferentieerde evaluatie weergeven op het rapport als ik werk met basis- en uitbreidingsopdrachten?

23 oktober 2018

Dit is één van de vele vragen die Jan Royackers beantwoordde tijdens een Vraag en Antwoord sessie voor Leren Differentiëren-abonnees. Hier kan je het antwoord op zijn vraag bekijken. Hieronder staat…

Lees verder

7 redenen waarom duaal leren de toekomst is

15 oktober 2018

Duaal leren stimuleert het levenslang leren. Inzetten op levenslang leren wordt noodzakelijk in deze sterk veranderende maatschappij. Het lijkt erop dat steeds meer jobs in de toekomst geautomatiseerd of vervangen…

Lees verder

IT als onmisbare ondersteuning van het leerproces

15 oktober 2018

Samsung hield recent een boeiend event ‘e-ducation 3.0’ rond ICT in het onderwijs. Op dit event werd het voor mij weer maar eens duidelijk dat we ons onderwijs moeten aanpassen…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

Vorige maand vond de conferentie 'Effectief Leren' plaats van de Open Universiteit. De centrale vraag die dag was: welke #leerstrategieën werken wel en welke minder? Hier vind je de presentaties van die dag en de link om ze te herbekijken. https://t.co/6OFsUIJsE5 @timsurma

Als Gentse secundaire school werken aan een autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat? Schrijf dan nu in voor het inspiratietraject ‘Operatie Geslaagd'. Een initiatief van @OC_Gent i.s.m. Steunpunt Diversiteit & Leren, @Schoolmakers en @CEGOLeuven https://t.co/f8HBuAMK4b

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be