Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

[Leiding geven aan verandering] Begin bij jezelf

23 april 2018

Hoe sta jij tegenover verandering? Kijk je steeds uit naar iets nieuws of hou je graag vast aan wat is? Hou je ervan om alles eerst goed te onderzoeken en…

Lees verder

[Hoe werkt dat?] Organisatieontwikkeling in het onderwijs

13 april 2018

Hoe komen we tot een fusie van scholen/organisaties? Hoe creëer ik een draagvlak voor nieuwe initiatieven? Hoe komen we tot een schoolbeleidsplan dat alle belangrijke facetten omvat? …. Met deze…

Lees verder

Hoe geef je leerlingen keuzevrijheid in je lessen?

11 april 2018

Hoe leer je leerlingen kiezen? Door het te oefenen! Nee, kiezen is is geen vrijgeleide voor louter fun. School is geen ponykamp. Leren is geen Disneyland. En lesgeven is geen…

Lees verder

Blogreeks: ‘Leiding geven aan verandering’

29 maart 2018

“Hoe creëer je een voldoende groot draagvlak voor deze verandering?  Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse…

Lees verder

13 tips om je klas in te richten voor betere differentiatie

23 maart 2018

Schoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie*. Wat hebben we nodig in een…

Lees verder

[What’s new?] Nieuwtjes over Duaal Leren!

08 maart 2018

Schoolmaker en Duaal Leren-expert Joris van Waes trok afgelopen week naar de pitch van enkele Edutech bedrijven, georganiseerd door EdConnect, en de boekvoorstelling van ‘Leren Duaal Leren’ in het Vlaams…

Lees verder

Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren

06 maart 2018

Heerlijk om te zien hoe steeds meer leerkrachten bloggen, vloggen of een podcast in elkaar draaien. Ook over differentiëren* verschijnen regelmatig knappe stukken van collega’s die voor de klas staan. Op…

Lees verder

Werken met jokers

27 februari 2018

Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt. Werken…

Lees verder

Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

23 februari 2018

Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je de werkvorm…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

“Je ziet een transitie binnen de school. De leerlingen worden door de feedback kritischer op zichzelf en willen ook steeds vaker tussentijds feedback krijgen"

Over het verminderen van toetsdruk en meer inzicht in het leerproces.
https://t.co/mDbvAweVf7

Voor diegenen die het gemist hebben. @SaskiaVDP bij Hautekiet over puntenevaluatie naar aanleiding van de J1000 van @HeiligGrafTurnh , vanaf 28:30: https://t.co/3L4hbs4sSf

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2018 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be