Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn, delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken, … Laat het je smaken!

Co-teaching en de school als lerende organisatie

16 oktober 2017

Co-teaching raakt meer en meer ingeburgerd in onderwijsland. Logisch, want co-teachen levert belangrijke pedagogisch-didactische effecten op. Wat we soms te weinig beseffen is dat co-teaching ook een belangrijke rol kan…

Lees verder

IQ-testen en inclusie

16 oktober 2017

Er is al veel geschreven over de uitspraken van Koen Daniëls over het afnemen van de IQ-testen bij leerlingen. Graag had ik, na het lezen van vele artikels en commentaren…

Lees verder

Duaal leren vraagt samen-werk

15 oktober 2017

Door mijn ervaring als PAV-leraar in het deeltijds beroepsonderwijs (DBSO) kan ik alleen maar initiatieven als het duaal leren toejuichen. Leerlingen kunnen momenteel al volop in pilootprojecten en nieuwe richtingen…

Lees verder

Albert Smits – een onderwijsgeschiedenis met toekomst

12 oktober 2017

Er zijn zo van die momenten dat een aantal zaken op een vreemde manier samenvallen in iemands leven. Zo kreeg ik onlangs telefoon uit het Sint-Rita College van Kontich. Of…

Lees verder

Schone mensen aan het woord… want zwijgen is geen optie

03 oktober 2017

Toegegeven, ik ben niet de allergrootste fan van Ted-talks. Net iets té voor mij. Té af (hoe nonchalant het soms ook lijkt), té juist om authentiek te voelen, té kort…

Lees verder

Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

01 oktober 2017

Leerlingen (of collega’s) activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren. Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de didactische structuur bekend/benieuwd/bewaard uit.…

Lees verder

Doordacht tieneronderwijs

15 september 2017

Professor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende…

Lees verder

Frisse goesting!

30 augustus 2017

Frisse goesting. Dat wensen we jou, en onszelf, het komende schooljaar toe. Nieuwe energie om te blijven doen wat wérkt, onder leerlingen en collega’s. Verse moed om ook iets nieuws te…

Lees verder

Wie wordt er (nu) nog leraar?

25 augustus 2017

‘Leraar worden’ lijkt steeds minder aantrekkelijk. In dit artikel leggen enkele directeurs van hogescholen sterk de link met de instaptoets die pas werd ingevoerd. Hoe sterkt dit speelt, is nog…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief