Doordacht tieneronderwijs

  Professor Jelle Jolles, breinwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, publiceerde vorig jaar het razend interessante boek: “Het Tienerbrein”. Hij schetst de jonge tienerleeftijd (10 – 14 jaar) als een boeiende periode waarin tieners – mede onder invloed van hun hersenontwikkeling – stapsgewijs hun identiteit vorm geven. In het boek komt de duidelijke noodzaak naar […]

0 comments

Leraren schrijven het van zich af

  Het vreet aan mij dat ik de oppervlakkigheid en onverschilligheid dien en zelfs uitdraag als leerkracht, want dat wordt van mij gevraagd. Wat verderop in haar opiniestuk schrijft lerares Jirka Claessens:  Dit betoog is uiteraard mijn persoonlijke mening. Ik spreek niet voor een school, een lerarenkorps, een groep. Dit is mijn desillusie, mijn mislukking. […]

0 comments

#future #education

Werken met toekomstbeelden. het is iets krachtig instrument dat we regelmatig inzetten als Schoolmakers. Recent schreef ik onderstaand artikeltje voor de ‘visiegazette‘. De visiegazette is een zelfgemaakte krant, voor en door collega’s die volop samen visie ontwikkelen over hun rol als speler in het hoger onderwijs. It’s written in English. As a taste of the […]

0 comments

Rol van een ‘regiegroep’ in verandertrajecten

‘Installeer een regiegroep’, is vaak de eerste aanbeveling wanneer Schoolmakers verandertrajecten begeleidt. Een regiegroep van een vijf à acht mensen neemt het voortouw in het traject: bepaalt samen met de opdrachtgever en de begeleider van Schoolmakers de concrete aanpak; doet voorstellen; en bewaakt dat het proces in goede banen loopt. Voor de samenstelling van de regiegroep kijken […]

0 comments

Cocreatie: meer dan een hype?

Ik raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft die interesse voor cocreatie vandaan komen? Zal de aandacht voor cocreatie er binnen een paar jaar nog zijn? Wat doen scholen met de knowhow over […]

0 comments

Waarom die roep naar een sterke leider?

Laat ons eens naar de samenleving kijken als naar een groep. En ik haal er even een oud model bij, dat van Tuckman. Hij zegt dat een groep steeds bepaalde fasen door moet voor ze een goed werkend team kan worden. De eerste fase is de honeymoonfase, de forming, de fase van elkaar leren kennen, […]

0 comments

Be a changemaker

Be a changemaker las ik gisteren in de oproep van Yamila Idrissi op een diploma-uitreiking aan de VUB: neem je masterdiploma in ontvangst en maak het verschil. Ik werd teruggeslingerd in de tijd, naar mijn eigen afstudeermoment aan de VUB. Dat moment waarop de wereld aan mijn voeten lag. Diploma op zak en – heel […]

0 comments

Pleidooi voor onderwijs op maat van de 21e eeuw.

Het binaire denken maakt opmars. Na 0 geraken we niet verder dan 1. Ook in ons land. Je bent vriend of vijand. Goed of slecht. Links of rechts. Je woont in een bevriende natie, of je land leeft op gespannen voet met de onze. Je cultuur matcht met de onze, of niet. Het binaire denken […]

1 comment

The System of the Houses

Toen ik in 2010 voor het eerst de speelplaats van Ahazaza International School in Rwanda opliep, kwam een vrolijke leraar me tegemoet. Zijn naam: Kassim. Ik zou een kleine twee maand op de school verblijven als Leraar zonder Grenzen. Het beeld dat ik me had gevormd van de school, was bepaald door de foto’s die […]

1 comment

Over Magisch Meesterschap

Ik zat nieuwsgierig als Erasmusstudent in een Granadese aula voor mijn eerste les Spaanse poëzie. Vandaag exact 12 jaar geleden. Met vrolijke tred trad Luis Garcia Montero de aula binnen. Hij sprong op zijn desk en haalde uit zijn binnenzak een notitieboekje. Vol enthousiasme declameerde hij een gedicht. “Zo,” beëindigde hij, “hoe vonden jullie dat? […]

0 comments

Spelen versus stilzitten?

Spelen versus stilzitten? Integratie derde kleuterklas en eerste leerjaar start in september. door Lies Lambert, gedreven schoolmakker van Schoolmakers Een blogbericht over integratie derde kleuterklas en het eerste leerjaar in september? Wel ja, natuurlijk. De kinderen die nu in het eerste leerjaar zitten, hebben net een grote stap gezet. De hele zomer kregen ze te […]

0 comments

Feedback van een schaduwdirecteur

‘Passionele afstand’, dat heb je als directeur nodig. Via de actie ‘Laat je schaduwen als directeur‘ mocht ik vorig schooljaar acht directeurs gedurende een volle dag schaduwen. Op het eind van de dag gaf ik feedback. De actie startte met een online aanmelding en een telefonisch intakegesprek. Vanuit Mechelen reed ik naar Grimbergen, Oostmalle, Brugge, Kortrijk, Tessenderlo, […]

0 comments

Peer-teaching, simple comme bonjour?!

Er zijn boeken volgeschreven over peer-teaching. Over wat het is, hoe het moet, wat het opbrengt. Wel: ik heb het zien gebeuren. Ik zat erbij en keek ernaar, vol verwondering. Even terug in de tijd. Het is midden juni, een woensdagnamiddag in de bib van Vilvoorde. Af en toe zoek ik dit soort rustige oorden […]

0 comments

Meer kolen in de scholen!

Meer kolen in de scholen! Je ziet ze meer en meer: lagere scholen waar moestuinen een deel van de speelplaats innemen. En daar ben ik bijzonder blij om. Gedaan met die horrorverhalen van kinderen die denken dat alle koeien paars zijn zoals de Milka-koe. Een beetje meer back to basics mag wel. Moet ook. In […]

0 comments

Leraar zonder Grenzen in eigen land

Deze maand sta ik in Klasse. Van november tot februari liep ik verschillende micro-stages in heel wat opleidingen en scholen. Het interview daarover lees je in het onderwijstijdschrift. Er zaten een paar mails in mijn mailbox. In het interview zeg ik dat de Leraar zonder Grenzen in me naar boven komt als ik in sommige […]

1 comment

Ons laatste gesprek met de Duvel.

Ons laatste gesprek met de Duvel. “Als ik mijn ogen sluit, dan zie ik alle mooie momenten opnieuw passeren. Dat is ne schone film”. Mijn grootvader (“Peter”) zat met gesloten ogen aan de keukentafel toen ik binnenkwam en hij die woorden sprak. Het was 27 mei 2008, 18u10. Een uur eerder was ik op een […]

0 comments

Racisme bijt

Zaterdagnamiddag, Antwerpen centrum. Een man wandelt met zijn hond voorbij drie tieners. Als de hond dichterbij komt, springt één van de meisjes op. Ze maakt een huppelpasje en gilt. Haar vriendin stelt haar gerust: “ge moet daar geen schrik van hebben, die doet niks”. Op dat moment kruis ik de man. Hij mompelt net hoorbaar “bruine […]

1 comment

De jeugd van tegenwoordig

Tijd voor een kleine anekdote die me blij heeft gemaakt. Een tijd geleden sprong ik, zoals wel vaker, gehaast op de trein van Vilvoorde naar Brussel. Net op het moment dat de treindeuren sluiten, besef ik dat ik mijn portefeuille kwijt ben. Mijn rugzak staat wagenwijd open (oeps). Heel waarschijnlijk verloren dus, op weg van huis naar het station. Ik […]

1 comment

Rot op met uw eigen leven!

Een gesprek over positieve identiteitsontwikkeling. Vorige maandag kocht ik in zeven haasten een Humo voordat ik op de trein huiswaarts sprong. Ik was drijfnat door een stortbui nadat ik een ganse dag had vergaderd over positieve identiteitsontwikkeling bij jongeren in het Brusselse. Ik stootte op het interview met Abdellah Bijat. Abdellah is een Gentse student […]

1 comment

Stop de radicalisering

In augustus 2010 was ik voor de eerste keer als Leraar zonder Grenzen in Rwanda. Europees commissaris voor Ontwikkelingshulp Karel De Gucht wees Rwandees president Kagame toen met de vinger omdat er kindsoldaten uit zijn land vertrokken om te vechten in Oost-Congo. Toen nog geen jaar later de Syrische burgeroorlog uitbrak, vertrokken de eerste Belgische […]

0 comments

De mossel

Vandaag gaven Saskia en ik een workshop over klasmanagement in het Antwerpse. We vroegen aan de deelnemers om op voorhand enkele casussen door te sturen en eventuele vragen. Een zeer plichtsbewuste lerares biologie zat met een probleem. Ze is kinesiste van opleiding en wordt nu ook verondersteld om plant- en dierkunde-specialiste te zijn. Ze trekt […]

0 comments

Bingo enzo…

Ja, maar krijgen we nog even tijd. Mijn bingoblad is nog niet vol. Het is vrijdagnamiddag, pedagogische studiedag op een secundaire school. Zo meteen ‘moeten’ we het onder collega’s hebben over best pittige kwesties. Wij, Schoolmakers, zijn gevraagd om die gesprekken in goede banen te leiden. Voor we dat doen, houden we ons als begeleiders aan een goede gewoonte: […]

0 comments

De DIY* pedagogische studiedag

Beste We zijn op zoek naar een concrete invulling voor onze pedagogische studiedag rond thema X. Kan u een lezing of een workshop komen geven? Het blijkt een klassieke vraag in onderwijsland. En zo begon ook het contact met deze school, Don Bosco Genk. Al liet de mail van de pedagogisch directeur wel ruimte voor […]

0 comments

Konden we toen al maar conflixen…

Leerling M. was 16 jaar toen ze tijdens de les naar het raam liep en riep dat het genoeg was geweest. Ze zou eruit springen. Reeds twee jaar reageerde de voltallige klasgroep bij elk antwoord dat ze gaf in de les op een negatieve manier. We konden haar tegenhouden en praatten op haar in. Ze […]

0 comments

Rwanda in een tas koffie!

Vanochtend staarde ik voor me uit terwijl ik blazend mijn koffie probeerde af te koelen. De geur deed mijn gedachten afdwalen naar Rwanda. De gewoonte om ’s ochtends mijn maag deels te vullen met koffie was me daar tijdens mijn vrijwilligerswerk niet vreemd. Op dat moment kreeg ik een bericht via Messenger. Een bericht van […]

0 comments

Much in a name

Vandaag had ik een uiterst interessante ervaring met de docenten van een Academie voor Muziek, Woord en Dans. Ze hadden aan Schoolmakers gevraagd of we hen de basisbeginselen van “breed evalueren” wilden bijbrengen. Niet alleen een interessante materie, maar ook nog eens een zeer relevante context om die in toe te passen. Ik op pad, […]

0 comments

Leve de graadklas

Flashback Graadklassen. Of nee, cyclusklassen, eigenlijk. Ik dacht dat het onvermijdelijk tot kwaliteitsverlies zou leiden. Het concept was me nochtans niet vreemd. Mijn moeder heeft school gelopen in de dorpsschool van Terlanen. Drie klassen: de kleuterklas, de eerste cyclus en de tweede cyclus van de lagere school. Zelf ging ik er ook naar de kleuterschool. […]

0 comments

Pak de daling van studenten lerarenopleiding samen aan

  Er zijn dit jaar opvallend minder inschrijvingen voor lerarenopleidingen. Dat blijkt uit cijfers die VTM Nieuws heeft opgevraagd bij de Vlaamse hogescholen. Sommige hogescholen noteren een daling tot bijna 30 % in vergelijking met vorig jaar. Laat ons wat minister Hilde Crevits terecht omschrijft als ‘groot probleem’, herformuleren als ‘een samen aan te pakken uitdaging’. Met […]

0 comments