Schoolmakers aan het werk

Op deze plek vind je food for thought. We vertellen waar we mee bezig zijn & delen kritische reflecties, inspirerende verhalen, tools die werken. Laat het je smaken!

AI als GPS voor het leren

11 maart 2024

Hoe AI je kan helpen om je weg te vinden in het onderwijs? Heb je ooit een lange reis gemaakt naar een onbekende bestemming? Of gewoon hier in Vlaanderen naar…

Lees verder

AI-gebruik in taken en opdrachten

30 januari 2024

Laten we de olifant in de kamer benoemen. Heel wat leerlingen maken gebruik van ChatGPT (of Copilot of…) om taken voor school mee voor te bereiden. En mocht het nog…

Lees verder

Professioneel professionaliseren

17 januari 2024

In het inspirerende rapport van de Commissie van Wijzen, met als titel Prioriteit voor professionaliteit. Competente leraren, sterke scholen, hoge onderwijskwaliteit, lezen we op p.106-107 het volgende. Professionele ontwikkeling door…

Lees verder

Hoe maken we van blended leren een meerwaarde in de sportschool?

11 januari 2024

In deze blog duiken we dieper in hoe blended leren waardevol kan zijn in de sport, met aandacht voor zowel de problemen als de oplossingen, low-tech voorbeelden, de blended student…

Lees verder

Boek ‘Meesterlijk Schoolleidershap. Inspiratie voor impact in onderwijs.’

02 november 2023

Je bent een schoolleider. Samen met anderen voel je je verantwoordelijk voor je school, of voor een deelwerking ervan. Ook als je formeel geen directeur, opleidingshoofd of coördinator bent, kan…

Lees verder

Van algoritmes tot AHA! Artificiële Intelligentie in STEM-onderwijs

16 oktober 2023

Schoolmakers gaat graag met scholen in gesprek over de rol van AI in onderwijs en hoe dit een plek kan krijgen in hun schoolvisie. Neem gerust contact op. Ontdek wat…

Lees verder

Hoge verwachtingen in je klas en op de school

05 september 2023

“Deze leerlingen hebben een hoger IQ en een groot potentieel om grote stappen voorwaarts te zetten dit schooljaar”. Dat kregen leerkrachten in 1968 te horen van onderzoekers Rosenthal en Jacobsen.…

Lees verder

Beschermd: A.I. in de verdachtenstoel: wat met fraude?

29 augustus 2023

Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is.

Lees verder

Sterk starten met je groep

27 augustus 2023

Dit blogbericht schrijf ik terwijl de zon nog schijnt en het schooljaar stilletjes zijn komst aankondigt … Het wordt tijd om je lessenrooster te bekijken, je vakken voor te bereiden,…

Lees verder

Performante werking directieteams

22 augustus 2023

Als individuele schoolleider doe je ertoe! Dat merk je zelf elke schooldag en wordt bevestigd door onderzoek. Maar als team van schoolleiders doen jullie er in exponentiële mate toe.  Dit…

Lees verder

Het Schoolmakers krantje

16 juni 2023

Schoolmakers-KrantjeDownloaden Zie je door de blogs het bos niet meer? In ons krantje bundelen we enkele trajecten en projecten in het brede onderwijsveld, waar we met veel enthousiasme aan werken!…

Lees verder

Maak van voorlezen een effectief leermoment

24 mei 2023

Goed en graag lezen begint bij voorlezen. De voordelen van voorlezen zijn eindeloos. Het draagt bijaan het vormen van een taalgevoel en zorgt voor taalbegrip. Daarnaast wordt hetconcentratievermogen geoefend, kunnen…

Lees verder

Werken met homogene of heterogene groepen in de klas?

09 mei 2023

Differentiatie en leerlingen opdelen in groepen zijn vaak met elkaar verbonden. Leerlingen opdelen in groepen heeft verschillende voordelen. Leerlingen indelen in groepen hangt dan ook sterk samen met vormen van…

Lees verder

Vijf stappen naar een gedifferentieerde les

28 april 2023

In het boek “Binnenklasdifferentiatie in de praktijk” beschrijven Wouter Smets, Debbie De Neveen Katrien Struyven hoe je als leerkracht een gedifferentieerde les kan ontwerpen in vijf stappen.In deze blog vatten…

Lees verder

Artificiële intelligentie in creatieve vakken

25 februari 2023

Dat artificiële intelligentie potten breekt in taalonderwijs was al duidelijk. Bovendien blijkt dat het voor slimme algoritmen een koud kunstje is om ook voor de creatieve vakken en beroepen een…

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers
Twitter feed is op dit moment niet beschikbaar.
Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CV, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2024 Schoolmakers - Disclaimer & Privacy - Verkoopsvoorwaarden

Website door rubenvaes.be