evalueren

Kwaliteitsvol evalueren

Elke dag evalueren we. Vaak roepen die evaluaties vragen op.
Evalueer ik wel wat ik moet evalueren? Hoe hou ik dat haalbaar? Hoe betrek ik mijn leerlingen meer?
Ik hop van evaluatie naar evaluatie. Ik meet en weeg, maar mijn leerlingen leren er te weinig van.
Wat als … de ene leerling meer ondersteuning nodig heeft om te tonen wat ie kan? Is dat nog wel eerlijk? En mag dat wel?
Voor veel leerlingen staat evalueren gelijk aan stress, saaiheid en/of geklaag en gezucht. Hoe maak ik mijn evaluaties motiverend?
Het zijn maar enkele van de talrijke vragen rond evaluatie. 

Met een workshop ‘evalueren’ kunnen we vele kanten op.
In samenspraak kiezen we hieruit een focus: 

  • breed & kwaliteitsvol evalueren. Met ‘breed evalueren’ zoomen we in op principes als betrokkenheid van leerlingen bij evaluatie, gebruik van diverse evaluatievormen, … Kwaliteitsvol evalueren focust op het meer valide en betrouwbaar maken van evaluaties.
  • evalueren om te leren. Via formatieve evaluatie het leren van leerlingen nog meer zichtbaar maken, ondersteunen en stimuleren. 
  • omgaan met verschillen bij evaluatie. Gedifferentieerd evalueren door leerlinggericht te evalueren daar waar het relevant is.
  • competentiegericht opleiden betekent ook competentiegericht evalueren. Evalueren is een vast onderdeel bij praktijkvakken of het beoordelen van social skills. Wat is een competentie en hoe kunnen we die evalueren zodat we het buikgevoel overstijgen?

Doelen

  • scherper inzicht in en een bredere kijk op evaluatie
    • achtergrond principes breed evalueren
    • achtergrond principes kwaliteitsvol evalueren
  • geleerd van ervaringen en reflecties van collega’s
  • handvatten om in jouw lespraktijk nog breder, kwaliteitsvoller, meer formatief en/of gedifferentieerd te evalueren

Duur

1 dagdeel

Prijs

Per dagdeel: € 650, excl. btw en excl. verplaatsingskost

Aanvraagformulier

  • Hidden

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief