Review ‘Masterclass Lesgeven met Impact’

Een bijscholing volgen tijdens de vakantie, je moet er wel zot voor zijn. Die redenering zou ik onmiddellijk bij treden, ware het niet dat het hier ging om een Master-class, gegeven door The Masters themselves, Jan & Saskia van Schoolmakers, vervoegd door een andere grote meneer met impact, Tim Surma.


Een bijscholing volgen tijdens de vakantie, je moet er wel zot voor zijn. Die redenering zou ik onmiddellijk bij treden, ware het niet dat het hier ging om een Master-class, gegeven door The Masters themselves, Jan & Saskia van Schoolmakers, vervoegd door een andere grote meneer met impact, Tim Surma.

Een welgekozen naam en titel, zo bleek al snel: iets leren beheersen, ofte to master, is één ding, ermee op weg kunnen in de concrete lespraktijk, de impact in dit hele verhaal, is iets anders. Om écht impact te hebben, moet je natuurlijk eerst goed begrijpen waar het allemaal om draait. Weten wij, leer-krachten, wel hoe onze leerlingen echt leren? En daaruit volgend: kennen wij ook de beste manieren om hierop in te spelen zodat de leer-winst zo groot mogelijk is? Om deze behoefte in te vullen werd gastdocent Tim Surma erbij gevraagd. Hij loodste ons op enkele uurtjes doorheen de belangrijkste wetenschappelijke inzichten op vlak van leren en hun nut binnen de lespraktijk. Efficiënt, effectief en aangenaam was het, zonder twijfel.

Nadien gaven Jan en Saskia het verhaal verder vorm, als een goed functionerende co-teachertandem, (of was het als een pilotenduo vanuit de veelzijdige cockpit?). Ze namen ons mee in de wondere wereld van differentiatie en evaluatie. Theoretische inzichten werden afgewisseld met toepasselijke praktijkvoorbeelden; coöperatieve werkvormen bleken ook tijdens de vakantie hun vruchten af te werpen qua leerwinst en betrokkenheid; ruimte voor eigen inbreng werd veelvuldig voorzien en de inzichten van grootmeester Tim werden toegepast en bleken te werken.

Veel knowhow opgedaan en massa’s input gekregen. Nu kunnen we zelf aan de slag met het in elkaar knutselen van een les waarbij we bij elkaar te gast zullen zijn als co-teachers.

Ik spreek voor mezelf, maar mogelijk ook voor de andere deelnemers: we verlieten de masterclass blij, lachend, gevoed met veel rijkdom. Lesgeven met impact, zei u?  Check!

 

Jane Vander Elst, deelneemster aan de Masterclass Lesgeven met impact 2019 en leerkracht in de Tienerschool in Anderlecht en het Regina Caeli lyceum in Dilbeek.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief