Leren op afstand: lessons learned
[Leren op afstand: lessons learned] #1 Simpel gezegd, moeilijker gedaan
[Leren op afstand: lessons learned] #2 Vijf manieren om te evalueren op afstand
Corona of niet: afstandsopleidingen zitten in de lift. Tegelijk staat de uitwerking ervaren vaak nog in kinderschoenen. In #1 van deze blogreeks lees je wat het allemaal vraagt van studenten, lesgevers en aanbieders in afstandsopleidingen om kwaliteit te leveren en een opleiding succesvol af te ronden. Voor cursussen waar je een certificaat of diploma mee kan behalen, vormt evaluatie met stip een uitdaging: hoe kunnen we op een volwaardige manier beoordelen of een afstandsstudent de vooropgestelde doelen behaalt?
‘Evalueren op afstand’ houdt veelal in dat studenten online opdrachten inleveren als ‘digitaal bewijs’ van hun weten en kunnen. Ook de feedback van de lesgever gebeurt via digitale wegen. Denk aan audio, video, beeld, tekst en alle mogelijk denkbare combinaties.
In #2 van deze blogreeks vind je vijf voorbeelden van grotere evaluatie-opdrachten. Ze dienen om in te schatten of studenten doelen bereikt hebben, of op goede weg zijn.
Blog #3 kwam temidden de coronaperiode. In het idee: als we wakker worden uit deze crisis, zal ons onderwijs meer blended zijn dan ooit. Dat is geen futuristische voorspelling, wel een realistische inschatting. En een oproep om slimme blended combinaties te maken van digitale efficiënte en de kracht van nabijheid tijdens face-to-face momenten. Onderwijs tussen business als usual en het nieuwe digitaal normaal. Hoe schakelen we van geïmproviseerd online lesgeven naar volwaardig blended- of afstandsonderwijs?
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief