Esther is een onderwijskenner eerste klas. Ben je op zoek naar een vorming rond differentiatie of effectief lesgeven, dan helpt ze jou graag verder. Een Schoolmakers-aanbod uitbouwen voor kleuteronderwijs en een nieuw boek schrijven met een focus op kleuters staat op haar professionele bucketlist.
Onderwijsexpert in hart en nieren
Esther Gheyssens haar hart ligt bij onderwijs en hoe mensen tot ‘leren’ komen. Ze studeerde Onderwijskunde aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Na haar studie startte ze eerst als coördinator bij het voormalig Brussels Expertisenetwerk Onderwijs en daarna als doctoraatsonderzoeker op het ‘Potential-Power To Teach All’ project. De focus van haar doctoraat was binnenklasdifferentiatie als onderwijsmodel om meer inclusief onderwijs te creëren. Na haar verdediging ging ze aan de slag als onderwijsleerbegeleider bij de lerarenopleiding van de VUB en als gastprofessor op de UGent.
Van theorie naar praktijk
Esther ging op zoek naar meer uitdaging en flexibiliteit. Werken als zelfstandig ondernemer is een grote uitdaging, maar biedt ook de flexibiliteit die ze zoekt in haar werk. Ze begon als medewerker in de zelfstandige zaak van haar moeder, het Aalsters Vertaalbureau. Hier kan ze haar passie voor taal en schrijven kwijt. Haar hart ligt eigenlijk hoofdzakelijk bij onderwijs en daarom kwam ze ook bij Schoolmakers terecht: “Schoolmakers is zowel inhoudelijk als in uitvoering helemaal wat ik wil. Het combineert dat theoretische met de praktijk. Aan de universiteit ben ik al diegene geweest met teveel oog voor de praktijk. Op scholen word ik dan soms beschouwd als de academische. De brug maken tussen wat we weten uit onderzoek en de ervaringen van leerkrachten in de praktijk, vind ik ontzettend boeiend.”
Injectie van informatie
Esther vervoegde het Schoolmakers-team sinds de zomer van 2021 en geeft er vormingen over o.a. co-teaching, effectief lesgeven, evalueren en differentiatie: “Het is zo fijn om op een korte periode een frisse wind in een schoolteam te blazen. Ik vind het heerlijk om al de kennis die ik opdeed binnen onderzoek te vertalen naar de praktijk en zo scholen en leerkrachten te helpen. Eerst duid ik het theoretisch kader, daarna gaan we aan de slag met voorbeelden vanuit de klas. Samen met de leerkrachten ga ik op zoek naar wat werkt voor hen in hun specifieke klascontext.”
“Ik merk dat er weinig aanbod is voor het kleuteronderwijs, voor bijvoorbeeld pedagogische studiedagen. Ik zou dus graag wat meer van onze kaders vertalen naar het kleuteronderwijs, zodat er wat meer aandacht kan gaan naar deze doelgroep.”
Waar kunnen we Esther nog vinden?
Met vier kinderen tussen 8 maanden en 8 jaar oud, spendeert Esther veel tijd op de speelmat of tussen de berg opgestapelde was. Haar vrije tijd spendeert ze graag samen tijdens een zeldzaam kindervrije avondje met haar man of in het gezelschap van haar grote familie, die haar nauw aan het hart ligt. Daarnaast heeft ze ook een passie voor Italië, zowel het land als de keuken. Lopen helpt haar om haar hoofd leeg te maken.