Aanbod remediëren en differentiëren in functie van COVID 19
COVID 19 zorgde voor leerachterstand.
Met dit aanbod speelt Schoolmakers in op de specifieke noden die scholen ervaren tijdens corona. We belichten de vele mogelijkheden die er zijn om te differentiëren en te remediëren. De inhoud kan zowel ingezet worden in de klas als tijdens remediêringstrajecten daarbuiten.
We bespreken samen met de school of we gaan voor een éénmalige vorming of een traject. Onze voorkeur gaat hierbij naar trajectmatig werken, om te komen tot duurzame resultaten.
Scholen kunnen dit aanbod ook benutten om in te spelen op de oproep van de Vlaamse Overheid om bijkomende remediëringstrajecten te organiseren. Daarbij kunnen scholen beroep doen op bijkomende subsidies.
Doen wat werkt | De ene didactische ingreep is effectiever dan de andere. Net wanneer we kwetsbare jongeren een inhaalbeweging willen laten maken, is het belangrijk dat we inzetten op wat werkt en niet aanmodderen in de marge. In deze vorming gaan we dieper in op didactiek die bewezen effect heeft. |
Differentiatie, maatwerk en flexibele leertrajecten | Werken op maat van elke deelnemer van je remediëringstraject is een pittige uitdaging. In deze workshop reiken we je concrete manieren aan om deze uitdaging aan te gaan. Je leert overzichtelijk rekening houden met verschillen in werktempo, beheersingsniveau, inhoudelijke voorkeuren en ondersteuningsnoden. Afhankelijk van je vraag, zoomen we in op binnenklasdifferentiatie en buitenklasdifferentiatie. |
Groeigericht evalueren | Een goed remediëringstraject vertrekt van een heldere analyse van de beginsituatie van elk van de leerlingen. Onderweg houdt het constant vinger aan de pols: hoe vlot het leren voor elk van onze leerlingen? En hoe brengen we op het einde in kaart welke vooruitgang elk van onze leerlingen heeft gemaakt? |
10 coöperatieve werkvormen die werken | Een goede les bruist van interactie, reflectie en activiteit van de leerlingen. In deze workshop zoomen we in op 10 concrete manieren om leerlingen constructief en effectief te laten samenwerken met elkaar in kleinere remediëringsklassen. |
Socio-emotionele ondersteuning bij remediëring | Het is me wat, die coronatijden. Ze doen heel wat, met leerlingen en met leraren. Een goede zomerschool voelt als een warme en veilige plek waar je tot leren kan komen. In deze sessies focussen we op het creëren van vertrouwen, betrokkenheid en motivatie van je leerlingen. |
Samenwerken als team | Samenwerking tussen vakleerkrachten en remedial teachers verloopt het best als er gewerkt wordt vanuit een gedeelde visie op wat we beogen en als er vlot gecommuniceerd kan worden. In deze vorming bekijken we hoe we dit waar kunnen maken. |
Coaching, intervisie en supervisie | Soms loopt het lastig, weet je het even niet of beland je in pittige situaties. Dat is op zich geen probleem. Je kan er (samen) uit leren zodat je terug richting of houvast hebt. Met deze module zorgen we er via een coaching (individueel) of intervisie (in groep) voor dat je terug sterk(er) staat en vaardig handelt! |
Kwaliteitsvolle remediëring: waarover waak ik? | Wat maakt van een remediëringstraject een goed remediëringstraject? Die vraag stellen en beantwoorden, is geen luxe maar noodzaak. In deze module maak je de vertaalslag van algemene kwaliteitscriteria naar een kwaliteitsvolle aanpak van jouw remediëring en differentiatie. |
Een warme thuis voor kwetsbare groepen | Als organisator van een remediëringstraject ben je overtuigd van de meerwaarde ervan. Dat betekent niet automatisch dat ook de kinderen en jongeren die je graag wil omkaderen dat zijn. In deze workshop bekijken we hoe je een toeleidend beleid vorm kan geven waarbij je overtuigend kan zijn naar die groepen die er baat bij hebben. |
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief