Welkom!

Schoolmakers verlengt de zomer!

Maak op donderdagavond 21 september kennis met de verschillende schoolmakers en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.
Ons actuele aanbod past meer dan ooit binnen jouw professionaliseringsplan!

Bekijk de titels en inhoud bij Programma

Deelname is gratis, inschrijven verplicht.

Meteen inschrijven?

SCHRIJF JE HIER IN

… of toch eerst even het programma bekijken?

Programma

19.30 u. – 19.40 u. :

Wie is Schoolmakers? Wat doen we? Hoe gaan we te werk?

19.45 u. – 20.20 u. :

Ronde 1

Meesterschap ontwikkelen als leerkracht (Jan Royackers )

Adviezen over “effectief lesgeven” vliegen ons om de oren.
Maar laat één ding duidelijk zijn: goed lesgeven start bij jezelf als leerkracht, bij een duidelijke en onderbouwde visie op waar je je leerlingen wil krijgen en hoe je hen daarin meeneemt.
Handige kapstokken om te groeien in je meesterschap staan centraal in deze sessie.

“Doe het eens met een lofdicht”.
Verrassend eenvoudige en waarderende werkvorm voor groepen en teams (Anne De Smet)

Poëzie die leidt naar actie.
Het klinkt verrassend, maar het werkt.
In deze sessie laat ik je kennis maken met wat het is en hoe je het kan inzetten in je klas of met je schoolteam.
Of hoe een artistieke insteek kan zorgen voor ontroering, verbinding en een onvergetelijk moment.

Warme duidelijkheid voor het reactiebeleid (Stijn Rooms) 

Het reactiebeleid is een belangrijke pijler om het samenleven en -werken op school mogelijk te maken.
Het is een vertaling van hoe je als school met elkaar in relatie gaat.
Eenvoudig is dit echter niet, veel (f)actoren moeten meegenomen worden.

In deze sessie gaan we op zoek naar succesfactoren om hierin warme duidelijkheid te creëren.

Wat met woke of anti-woke in je klas? (Sara Van Dycke)

Leerlingen en studenten worden mondiger, hun meningen steeds extremer (of zo lijkt het toch …).
Soms sta je zelf aan de grond genageld.
Hoe ga je om met lastige uitspraken van leerlingen of studenten in je klas?
Wat doe je wanneer er seksistische of racistische standpunten worden geponeerd?
Hoe behoud je de veiligheid in de groep en modereer je het gesprek?

In deze sessie krijg je een aantal eenvoudige kapstokken om je zelfzekerder te voelen in deze situaties.

Een diversiteitsbeleid dat de leerling in zijn kracht zet! (Zouhra Naeme)

Wanneer is een diversiteitsbeleid krachtig?
Welke voorwaarden (op schoolniveau) dienen vervuld te worden om werk te maken van een krachtig diversiteitsbeleid?
Welke sleutelcompetenties dienen ontwikkeld te worden of minimum aanwezig te zijn?

Tijdens deze sessie krijgen deelnemers inkijk in de complexiteit van diversiteitsvraagstukken en kaders die kunnen helpen bij het realiseren van een geslaagd diversiteitsbeleid.

Omgaan met spanningen en tegenstellingen bij veranderingen (Kristof Steeno)

Scholen zitten vol met spanningen en tegenstellingen, zeker bij veranderingen.
Bij de leerkracht zelf, tussen collega’s (in (vak)werkgroepen), tussen niveaus (vb. leerkracht – coördinatie – directie), met ouders …
Vaak wordt tevergeefs getracht om naar een (snelle) oplossing te zoeken.
Misschien is de oplossing … dat er geen oplossing is?

Tijdens deze sessie krijg je dus uiterst bruikbare inzichten vanuit de paradoxtheorie.

Gedrag is meer dan je ziet. Kinderen met een rugzak (Mark Fonteyn)

Leerkrachten worden regelmatig geconfronteerd met moeilijk of verontrustend gedrag van kinderen of jongeren op school.
Kinderen en jongeren laten hun moeilijke thuissituatie nu eenmaal niet achter aan de schoolpoort.
Vechtscheidingen, intrafamiliaal geweld, middelengebruik, verwaarlozing, misbruik, …
Als leerkracht merken we het soms als er thuis dingen gebeuren die niet oké zijn.
Soms nemen ze je in vertrouwen en vertellen ze dingen waar ze mee zitten.
Herkennen we de signalen? Weten we altijd wat we hiermee moeten doen?
En wat doet het met ons als we die horrorverhalen krijgen?
Hebben we als school hier een visie rond?

In workshops geven we graag kaders, inzichten en antwoorden vanuit concrete casussen.

 

20.25 u.  – 21. u. :

Ronde 2

Omgaan met verschillen in de kleuterklas (Esther Gheyssens)

Verschillen in leeftijd (instapmoment), verschillen in moedertaal, verschillen in ontwikkeling, …
Bij onze jongste leerlingen zijn verschillen in leren talrijk en zichtbaar aanwezig.
Hoe ga je hier als kleuterleerkracht mee om?

Tijdens deze sessie bekijken we hoe je effectief en efficiënt kan omgaan met verschillen in leren bij kleuters.

De ethische vraagstukken rond A.I. in het onderwijs (Charlotte Belliard)

De intrede van artificiële intelligentie draagt een heuse digitale revolutie met zich mee.
Ook in de klas worden taken of toetsen op een nieuwe manier gemaakt – soms zelfs volledig weg van het leerdoel.
Hoe ga je om met plagiaat wanneer generatieve AI ‘nieuwe’ content produceert?
Kan AI creatief zijn?
En hoe groen is deze technologie eigenlijk?

Tijdens deze sessie benaderen we enkele ethische vraagstukken rond AI in het onderwijs, en enkele lespraktijken die jou kunnen helpen nuance te brengen.

Succesfactoren voor effectief schoolleiderschap (Yves Larock)

Jouw schoolleiderschap doet ertoe! Deze sessie biedt jou de op onderzoek gebaseerde inspiratie om even stil te staan bij jouw rol als schoolleider.
Je hoeft daarvoor niet de titel te dragen van directeur, opleidingshoofd of coördinator.

Coachen van medewerkers: wat werkt? (Liesbeth Geuvens)

Hoe coach ik mijn collega’s?
Wat werkt er om mensen zelf in actie te krijgen?
Hoe haal je het potentieel in collega’s naar boven?
Wat is het verschil tussen coachen en sturen?

In deze sessie maak je kennis met enkele inzichten rond coaching. Welkom vanuit eender welke rol (leraar, zorg, beleid, …)

Faciliteren van verandering in onderwijs (Joëlle Van de Peer)

De huidige VUCA wereld brengt een ander soort uitdagingen mee: veranderingen worden complexer en verlopen chaotischer.
Hoe kan je dan dat soort complexe processen begeleiden?
Schoolmakker Joëlle neemt je mee in drie invalshoeken om dit te benaderen: procesontwerp, je competenties als procesbegeleider en inzicht in groeps- en organisatieprocessen.

Gericht aan de slag gaan met de verplichte taalscreening (Laurens Meeus)

De verplichte taalscreening in het eerste jaar van het secundair onderwijs levert heel wat informatie op, maar wat doe je ermee?
Hoe zorg je ervoor dat het niet enkel meer werk oplevert voor de zorgcoördinator?

Tijdens deze sessie bekijken we samen hoe je met het hele schoolteam met de taalscreening aan de slag kunt gaan en hoe je ze kunt inpassen in een cultuur van breed evalueren.

 

Inschrijven

SCHRIJF JE HIER IN

Vragen? Mail naar info@schoolmakers.be

Voel je je toch een beetje ambassadeur van Schoolmakers?
Je kan deze afbeelding dan gewoon kopiëren om te delen, eventueel via je eigen sociale media.

#schoolmakersopendeur

Dank je wel.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief