Data-ondersteunde kwaliteitsontwikkeling

Hoe zorg je dat kwaliteitsontwikkeling geen papieren verplichting blijft, maar een hefboom wordt voor beter onderwijs op de klasvloer? Veel scholen worstelen met die vraag. Het Referentiekader Onderwijskwaliteit legt terecht de lat hoog, maar laat ook ruimte voor een aanpak op maat. Alleen: hoe ontwerp je zo’n aanpak? En hoe zorg je ervoor dat die gedragen wordt door het hele team?

In dit traject werk je samen met Schoolmakers aan een systeem van kwaliteitszorg en kwaliteitsontwikkeling dat past bij het DNA van jouw school. We vertrekken en bouwen van binnenuit: met participatie, realisme én ambitie. Over één schooljaar heen doorlopen we samen vier concrete stappen (opstart – onderzoek – ontwerp – implementatieplanning) en bouwen we aan een aanpak die systematisch, data-ondersteund én integraal is:

  • Systematisch, omdat je kwaliteitszorg wilt verankeren in hoe je de school organiseert en aanstuurt — zodat de waan van de dag je niet telkens weer inhaalt.
  • Data-ondersteund, omdat je sterke beslissingen niet baseert op buikgevoel alleen, maar ook op inzicht, analyse en gedeelde interpretatie.
  • Integraal, omdat kwaliteitszorg pas werkt als systemen en structuren afgestemd zijn op de mensen en cultuur in je school.

Het einddoel?
Een kwaliteitsaanpak die echt werkt, voor de schoolleiding en het team, én die impact heeft op de prestaties en het welbevinden van leerlingen.

 

Ons aanbod

  • Stap 1 – Opstart: koers bepalen en betrokkenheid creëren
    We starten met het samenstellen van een regiegroep die als trekkersgroep het hele traject mee vormgeeft. We verhelderen waar we naartoe werken: wat betekent kwaliteitszorg voor deze school? Wat is het vertrekpunt, wat zijn de ambities? We zorgen voor gedeelde doelen, duidelijkheid over rollen en maken afspraken over participatie en communicatie. Zo creëren we vanaf het begin betrokkenheid en eigenaarschap bij het bredere schoolteam.

 

  • Stap 2 – Onderzoek: kijken naar wat is én wat kan
    In deze fase brengen we het bestaande kwaliteitszorgsysteem in kaart. We verzamelen inzichten via focusgroepen, documentanalyse en gesprekken met sleutelpersonen. We kijken naar wat werkt en waar het stokt: hoe lopen informatiestromen? Hoe wordt er geëvalueerd? Hoeveel ruimte is er voor reflectie en bijsturing?
    Tegelijkertijd richten we de blik naar buiten. We brengen inspiratie binnen via praktijkvoorbeelden, werkbezoeken of expertsessies, afgestemd op jullie vragen. Zo voeden we de regiegroep met ideeën én kritische afstand om in de volgende stap geïnformeerd keuzes te maken.

 

  • Stap 3 – Ontwerp: bouwen aan een gedragen systematiek
    Met de inzichten uit de onderzoeksfase ontwerpen we samen een systematiek voor kwaliteitszorg die past bij jullie school. Dat is meer dan een schema of processtroom: we zoeken het juiste evenwicht tussen laten groeien en sturen, tussen vertrouwen en opvolgen, tussen ruimte voor mensen en houvast via structuur.
    We zetten in op een benadering waarin:

    • data niet louter wordt verzameld, maar wordt gedeeld, geïnterpreteerd en gebruikt om te verbeteren;
    • systematiek zorgt voor ritme, verankering en continuïteit;
    • integraliteit betekent dat kwaliteitszorg ingebed zit in overlegstructuren, rollen, teamwerking en cultuur.> Het resultaat: een kwaliteitsaanpak die gedragen is, werkbaar is én richting geeft.

 

  • Stap 4 – Implementatieplanning: van ontwerp naar uitvoering
    In deze laatste fase vertalen we het ontwerp naar een concreet actieplan. Welke stappen kunnen onmiddellijk genomen worden? Waar liggen quick wins? Wat vraagt meer tijd of voorbereiding? Samen bepalen we prioriteiten, rollen en timing — zonder het systeem te overbelasten.
    We voorzien ook ruimte voor experiment en bijsturing: wat werkt, mag groeien. Wat botst, wordt bijgesteld. Zo blijft kwaliteitsontwikkeling niet hangen in een document, maar leeft ze in de praktijk.

Tussentijdse communicatie met het schoolteam
Doorheen het traject zorgen we voor terugkoppeling naar het volledige schoolteam, bijvoorbeeld via personeelsvergaderingen of teammomenten. Zo zorgen we voor transparantie, betrokkenheid en input op de juiste momenten, wat essentieel is voor draagvlak en wendbaarheid.

Prijs

Voor het doorlopen van dit traject wordt een volume en dagprijs afgesproken.
Het hierboven voorgestelde voorbeeldtraject omvat 25 dagdelen.

We hechten er belang aan op maat van jouw school of organisatie te werken, geen enkele context is namelijk dezelfde. Na een vrijblijvend intakegesprek wordt daarom steeds een offerte op maat opgesteld, aangepast aan uw specifieke vraag.

Begeleiding

Aanvraagformulier

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Maak kennis met ons werk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze inzichten, activiteiten, publicaties en (open) aanbod!

Je kan ons werk ook ontdekken via sociale media