Global Forum for Education & Learning in Dubai: wrap-up of the day – woensdag 18/12

18 december 2019

Scholen als lerende organisatie. Daarover ging de keynote van Bert vandaag. Je kan hier de keynote herbekijken (start op 3’45”) en hier vind je een samenvattende mindmap.

  1. We doen hier hard ons best om onze ogen open te trekken en onszelf uit te dagen. Tegelijk horen en voelen we ook bevestiging. Da’s fijn! Zo liggen deze gedachten van de Saoedische Maha Bawazir van Global Education Consultancy sterk in lijn met ons Schoolmakerswerk:
    1. Met welke ‘signature experiences’ maakt jouw school het verschil? Mooie alternatieve vraag voor wie de visie van zijn (nieuwe) school graag scherpstelt.  Maakt het concretere en actiever dan een vraag à la: wat maakt jouw school uniek?
    2. Je kan jezelf verliezen in beleid en strategie. Maintain the students as a priority, benadrukt Maha. Hear hear! Wij horen onszelf ook vaak de vraag stellen: en wat is de impact hiervan op het leren en het lesgeven?
    3. Don’t forget about support staff. Jawel. Al die mannen en vrouwen die ‘school’ mee mogelijk maken: van poetspersoneel tot secretariaat, van klusjesman (m/v/x) tot de dames (m/v/x) van de opvang. We hebben ze nodig. En hoe (graag) zij hun werk doen, maakt merkbaar verschil. 
  2. Bert had het over VUCA in zijn keynote. Dat letterwoord zegt iets over hoe onze wereld in elkaar zit: volatile, uncertain, complex, ambiguous. Vanuit de zaal kwam een interessant alternatief om te beschrijven hoe we kunnen kijken naar een school als lerende organisatie: vivid, understanding, alignment, clearity.
  3. We gingen in gesprek met de dame achter deze Bullbee app. Interessante app waarmee ze lerenden en leraren met elkaar verbindt. Daarbij heeft ze nagenoeg geen drempels ingebouwd. Je merkt dat het systeem zelfregulerend is. We daagden haar echter uit om er een waarderende beoordeling van de mentoren/leerkrachten in te steken. Zo kan de matchmaking tussen lerende en leraar alsmaar beter verlopen. 
  4. Professionaliseren vanuit je luie zetel? Yes you can. Word vrijwilliger bij Cognia en schrijf je in op één van hun online cursussen. Lesson learned: there’s a world out there als het over online leren gaat en – with all respect – wij lopen achterop. Bescheiden stapje gezet met onze eigen e-course Leren Differentiëren.
  5. O ja, good to know als je in zo’n gratis online cursus duikt…. Gratis bestaat niet. Who pays the MOOC teacher? Terechte vraag uit het publiek aan de educational investors hier aanwezig. Er zit (meestal) geen rendabel economisch model achter e-learning. Free online content leidt tot soms bizarre taferelen van online leerkrachten die moeten ‘bedelen’ om iets over te houden aan de ontwikkeling van hun digitale cursus.
  6. Deugddoende babbels na de keynote van Bert. Zo hebben we gesproken met een organisatie uit Egypte die erg lijkt op wat Schoolmakers doen maar dan met een focus op international schools. Je merkt dat ze ook op zoek zijn naar hoe je innovatieprocessen in scholen kan versnellen. Daarnaast ook een fijn gesprek met Maha Bawazir CEO van Global Education Consultancy
  7. Computerwetenschapper gesignaleerd! Dr. Sébastien Combéfis gaf ons een inkijk in hoe hij zijn ingenieursstudenten motiveert en uitdaagt aan de ECAM hogeschool (Brussel). Bij de start van zijn vak, schalen studenten zich in op te behalen competenties voor dat vak. Ze kunnen Sébastien op basis van eerdere ervaringen en projecten, bewijzen wat ze al kunnen en zo eventueel vrijstellingen behalen. Met een keuzewaaier aan microlessen ondersteunt hij zijn studenten om verder competenties te verwerven. Sébastien zijn woorden: my students ask to be assessed. Nice!
  8. Sébastien leerde ons het nieuwe ‘woord van de dag’: extended consiousness. Googlen maar 🙂 
  9. Jezelf inschalen op je whizzkid kennis kan hier. Hoeveel weet jij bijvoorbeeld al van BiG DATA?
  10. If you teach me one letter, I will be your servant for life. Arabisch gezegde. Daar hebben we niks aan toe te voegen. Behalve dan ‘Dankjewel’ aan iedereen die de kans geeft om te leren en doet leren.
  11. Will schools still exist? Who knows. Hier dagen best wat mensen het idee van ‘vertical education’- een schoolloopbaan van A tot Z –  uit. Wij blijven nogal geloven in scholen als een soort van veilige tussenruimte waar de wereld met een zekere filter aangeboden wordt. Enfin toch zeker in het basis en de eerste jaren van het secundair onderwijs. En u? Deze publicatie van de OESO  over “The future of education and skills” kan alleszins het gesprek voeden. 
  12. Het is met technologie zoals met diversiteit. De vraag is niet ‘Is het er?’ of ‘Willen we het?’. De vraag is ‘Hoe gaan we ermee om?’. Wij gingen even mee in dit gedachtenexperiment. Neem gedurende één week de smartphone af van jezelf, je naasten én je leerlingen of studenten. Hoe ziet jouw leven er anders uit? En het leven en leren van de mensen met of aan wie je leeft, werkt, lesgeeft? Soms geeft dit soort vragen zuurstof. En een kans om jezelf of anderen minder afhankelijk te maken van onze devices.
  13. Bent u phonemisch intelligent? Voorlopig hebben we geen idee hoe evidence-informed phonemic intelligence is. Maar we voelen ons hier elke dag een beetje slimmer worden :-). In elk geval is het ook in een internationaal forum een topic over hoe je als mens ook emotioneel en sociaal evenwichtig kan ontwikkelen. Even mediteren blijkt in meerdere landen een gebruik om de rust en focus te herstellen in de klas.
  14. Blockchain is all over the place here. We vinden het razend interessant, voelen dat het belangrijk is en wordt – zeker ook voor onderwijs – en krijgen het tegelijk maar niet te pakken. We zoeken het uit en komen snel met enkele nuttige inzichten van wat blockchain onderwijs te bieden heeft. Wordt vervolgd!
  15. Last but not least: maak eens tijd voor een fireside chat. Dat deed president Roosevelt ook, blijkbaar. Op de radio. Gezellig en leerrijk. 

Vijf keer amai

  • Amai, hoeveel mensen studeren in een land waar ze niet geboren zijn.
  • Amai, hoe goed spreken de mensen hier Engels!
  • Amai, wij hebben overal collega-organisaties in de wereld. Het klikt hier echt met mensen en organisaties die ook sterk bezig zijn met ‘leren’ en het versterken van scholen als lerende organisaties.
  • Amai, wij zijn hier sponsjes.
  • Amai, we zitten echt overal in de wereld op dezelfde onderwijsvragen te sjieken. Maar daarover later meer!

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

"Blijf bij de essentie en breng focus aan." In andere woorden: keep it simple.

De kansen en risico's van digitaal afstandsonderwijs: "Didactiek is bij afstandsonderwijs nog belangrijker dan in contactonderwijs."

Sterk artikel, een must read! @thebandb

Ik werd geïnterviewd door @tijd, samen met anderen, over het digitale onderwijs en de vragen die het oproept. @Schoolmakers https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/digitaal-lesgeven-scholen-zoeken-houvast-voor-onuitgegeven-experiment/10218027.html

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2020 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be