Differentiëren kan je leren
Omschrijving van het aanbod
Het leerlingenpubliek op onze scholen wordt steeds diverser. Dat stelt ons als leraar voor pittige uitdagingen.
In deze sessie gaan we dieper in op die verschillen die er echt toe doen in een leercontext, en hoe jij daar als leraar kan op inspelen.
Vanuit een eenvoudig en wetenschappelijk onderbouwd kader leggen we de link naar heel wat praktijkvoorbeelden die kant-en-klaar toepasbaar zijn in je les. We brengen ook noodzakelijke randvoorwaarden in kaart om differentiatie te laten slagen.
In samenspraak bepalen we op voorhand het accent dat tijdens deze sessie gelegd wordt. Dat kan verschillen van de context waarin je werkt:
- Aan de slag met gedifferentieerde leerplannen in de eerste graad secundair
- Aan de slag met differentiatie in de basisschool (eventueel gelinkt aan co-teaching)
- Het uitwerken van flexibele leertrajecten
- Differentiëren: wanneer wérkt het echt?
- Hoe kan IT het differentiëren in mijn les makkelijker maken?
- Hoe kan ik differentiëren binnen het kader van Directe Instructie?
- …
Doelgroep
Leerkrachten- en docententeams uit het basis-, secundair-, hoger-, volwassen- en deeltijds kunstonderwijs.
Coördinatoren, directies, ondersteuners, … kunnen aansluiten.
Doelen
- Je hebt gereflecteerd over je eigen klaspraktijk en de mogelijkheden die er liggen tot differentiatie
- Je hebt uitgewisseld met collega’s
- Je hebt kennis gemaakt met toegankelijke en kwaliteitsvolle voorbeelden
Vorm
Workshop tussen 10 en 30 deelnemers, interactieve lezing tot 500 deelnemers.
Traject waarbij we diverse workshopinhouden combineren en ingaan op leervragen.
Ontdek ook onze e-course Leren Differentiëren op www.lerendifferentieren.be en het aanbod met intervisie-sessies.
Link naar relevante blogs en meer info
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief