Duaal leren voor beginners

17 juni 2019

Omschrijving van het aanbod

Op 1 september 2019  is de proefperiode voorbij en wordt duaal leren uitgerold in onze Vlaamse scholen. Is jouw school er klaar voor?  Weet je hoe je aan het traject dient te beginnen en heb je voldoende informatie? Met Schoolmakers helpen we je graag op weg met drie workshops waarin we op een interactieve manier dieper op het thema ingaan.

Duaal leren in mijn school

Wat?

We geven je eerst een kort overzicht van de huidige regelgeving en vatten voor je samen wat je zeker moet weten als beleidsmaker.

Schoolmakers ontwikkelde enkele praktische modellen die je tonen hoe je duaal leren kan organiseren op school. We geven een overzicht van de belangrijkste rollen in dit traject en hoe je die optimaal laat samenwerken. We gaan dieper in op de perceptie en promotie van duaal leren en de de betrokkenheid van de juiste leerlingen en bedrijven.

Waarom?

Omdat je nog wat twijfelt om hierop in te zetten met je school, door de weerstand bij collega’s of omdat je het praktisch moeilijk ziet zitten. Omdat je je afvraagt wat duaal leren nu precies inhoudt. Omdat je wel goesting hebt om er iets mee te doen, maar nog niet precies weet waar de klepel hangt. Omdat je het idee om onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen, genegen bent, maar nog niet weet of duaal leren hierop het juiste antwoord biedt. Omdat je duaal leren een mooi concept vindt, maar denkt dat het niet haalbaar is om het te implementeren op jouw school. Omdat je school heeft beslist om ermee aan de slag te gaan, maar jij als bestuurslid, directeur of beleidsmedewerker nog het ruimere kader mist.

Duaal leren in mijn klas

Wat?

We geven je eerst een kort overzicht van de huidige regelgeving en vatten voor je samen wat je zeker moet weten als leraar.

We ontwikkelden enkele praktische modellen die je helpen om dit concreet in te zetten in je klaspraktijk. We gaan dieper in op hoe je omgaat met flexibel leren op de werkvloer én in je klas. Hoe behoud je het overzicht over het leerproces van elke leerling wanneer niet altijd iedereen aanwezig is?

We bekijken wat er zal veranderen in je rol als leraar en welke expertise je hebt en hoe dit een aanvulling kan zijn op het leertraject van de leerling. Hoe kan je ervoor zorgen dat leerlingen hun eigen traject mee in handen nemen?

Tot slot bekijken we ook een aantal didactische thema’s (differentiatie, evaluatie, co-teaching, flexibele leerwegen…) door de bril van duaal leren.

Waarom?

Omdat je volop je schouders wil zetten onder dit project, maar niet goed weet waar te beginnen of welke rol je moet aanmeten. Omdat je er zelf erg veel goesting in hebt, samen met het schoolteam. Omdat je zoveel goesting hebt dat je het op de kaart wil zetten in jouw school, maar dan moet je er eerst zelf nog wat meer over weten. Omdat je school ermee gaat beginnen, jij daarin wellicht een rol in zal opnemen, maar nog helemaal niet weet waar het over gaat. Of je weet het wel, maar ziet het niet heel goed zitten.

Trajectbegeleider in het duaal leren

Wat?

We geven je eerst een kort overzicht van de huidige regelgeving en vatten voor je samen wat je zeker moet weten als trajectbegeleider.

We zoomen in op de rol van de trajectbegeleider, die de spilfiguur is tussen school, bedrijf en leerling. We bekijken wat er allemaal tot de rol van de trajectbegeleider behoort en welke competenties een trajectbegeleider daarvoor nodig heeft. Hoe kan jij als trajectbegeleider het flexibel leren op de werkvloer en in de klas ondersteunen en hoe behoud je het overzicht op de vorderingen van leerlingen? We gaan dieper in op goed mentorship en hoe jij dit als trajectbegeleider kan stimuleren in de bedrijven. Dat alles koppelen we aan een reeks praktische tips.

Voor wie?

Voor alle TA’s en (toekomstige) trajectbegeleiders. Met name in voltijdse scholen is de rol van een trajectbegeleider, die ook een brugfiguur is tussen school en bedrijf, nieuw. We kijken naar wat we kunnen leren van bv. CLW’s.

Waarom?

Voor trajectbegeleiders: omdat je volop je schouders wil zetten onder dit project, maar niet goed weet waar te beginnen of welke rol je moet aannemen.Het is nieuw, het is samen met de leerlingen, leerkrachten en de bedrijven pionieren. Jij staat er middenin. Je zal volop nieuwe inzichten hebben ontwikkeld om in september degelijk te kunnen starten.

Voor directies en besturen: om zicht te krijgen op de rol en competenties: wat zoek je in een trajectbegeleider?

Doelgroep

De verschillende workshops kunnen los van elkaar of als reeks gevolgd worden.

Voor een maximale impact in je school volg je de workshops met de verschillende collega’s die een rol opnemen in de inrichting van duaal leren: schoolbestuur / directie / beleidsmedewerkers, leerkrachten, trajectbegeleiders…

Doelen

  • Ken je de grote lijnen van de regelgeving rond duaal leren
  • Heb je zicht op verschillende parameters waarmee je kan variëren om duaal leren in te richten op je school
  • Beheers je verschillende didactische modellen om duaal leren te implementeren in je lessen.
  • Weet je hoe je rol  als leraar in duaal leren er zal uitzien en hoe je kan inspelen op deze veranderende rol.
  • Weet je wat je rol is als trajectbegeleider en waar je het verschil kan maken

Vorm

Workshop

(Interactieve) lezing

Traject

-> meerdere opties ook mogelijk.

Publiek

Groepsgrootte tussen 5 en 40

Data en locatie

Links naar relevante blogs en meer informatie

https://www.schoolmakers.be/7-redenen-waarom-duaal-leren-de-toekomst-is/
https://www.schoolmakers.be/whats-new-duaal-leren-3/
https://www.schoolmakers.be/whats-new-duaal-leren-2/
https://www.schoolmakers.be/ook-duaal-leren-leren/
https://www.schoolmakers.be/duaal-leren/

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief