Lesgeven aan grote groepen
Omschrijving van het aanbod
Of je nu lesgeeft in een lerarenopeiding, een bachelor communicatiemanagement of verpleegkunde of aan de eerstejaars rechten. In het hoger onderwijs is lesgeven aan grote groepen studenten geen uitzondering. Denk aan een groot leslokaal of een aula met 40 tot 600 studenten.
Dat stelt je als docent voor drie grote uitdagingen:
- Studenten betrokken krijgen én houden.
- Lesgeven met leereffect.
- De boel managen, met name geluidsvolume, tijd, ruimte, energie én verwachtingen.
Hoe groter de groep waaraan je lesgeeft, hoe groter de kans dat ‘lesgeven’ begint te gelijken op ‘lezingen geven’. Toch is er een wezenlijk verschil. Pedro De Bruyckere verwoordt het zo: een lezing is een sprint, lesgeven is de marathon. Te veel sprints na elkaar, daar raken zowel jij als jouw studenten uitgeput van. Rake metafoor.
In de ideale wereld is lesgeven aan grote groepen the best of both. Dan combineer je de kunsten van een begenadigd spreker met de competenties van een uitstekende lesgever.
In deze workshop duiken we in enkele didactische kaders en proberen we vooral uit. We leren uit de ervaring en van elkaars reflecties.
Doelgroep
Docententeams uit het hoger – of volwassenenonderwijs
Doelen
Na het volgen van deze workshop
- ken je analoge en digitale werkvormen en tools om studenten te engageren tijdens je lessen
- heb je inspiratie en tips om studenten effectief tot leren te brengen
- weet je hoe de gebruikelijke chaos bij interactieve lesmomenten beter kan managen
We gaan daarbij uit van deze context: grote studentengroepen, krap begrootte leslokalen en vakken waarbij je voornamelijk doceert.
Vorm
Workshop van min. 3u
Publiek
Groepsgrootte tussen 10 en 40
Grotere groepen zeker mogelijk in onderling overleg
Data en locatie
Link naar relevante blogs en meer info
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief