

Van nascholingsplan naar professionaliseringsbeleid
Omschrijving van het aanbod
Bij professionalisering is het eerste wat in je opkomt: een nascholing volgen. Het kan echter heel wat meer betekenen. Onderwijs is meer dan ooit teamwerk, waarbij gericht inzetten van professionalisering een belangrijke hefboom is. Het loont daarbij om verschillende initiatieven op elkaar af te stemmen en verder te durven kijken dan de inhoud alleen. Immers, ook de manier van leren draagt bij aan een geslaagde transfer en een brede kijk op leren. Door niet alleen na te denken over wat leerkrachten/docenten dienen te leren, maar ook hoe ze dat best doen, versterk je de professionaliteit van je team.
Tijdens deze vorming ontwikkel je een frisse kijk op de eigen nascholingspraktijk en weet je hoe je een breed professionaliseringsbeleid uit kan bouwen. De sessies zijn telkens opgebouwd met actieve werkvormen en zijn een combinatie van theoretische kaders, toepassings-/verwerkingsmomenten en het aanreiken van concrete werkvormen en praktijkvoorbeelden.
Doelgroep
Directie, beleidsondersteuners, zorgcoördinatoren…
Doelen
- je staat stil bij je persoonlijke visie op professionalisering en je eigen leervoorkeuren en hoe dit professionalisering in je eigen school beïnvloedt
- je verwerft inzicht in de bouwstenen van een sterk professionaliseringsbeleid en hoe je keuzes kan maken aan de hand van een gefundeerd afwegingskader
- je neemt eigen praktijken onder de loep en toetst deze aan de criteria van individueel en collectief leren
- je zet stappen in het versterken van een leercultuur op school
Vorm
Min. 2 dagdelen als workshop, adviesgesprek(ken) of traject op maat
Publiek
Workshop: max 20 personen
Data en locatie
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief