Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm!

23 februari 2018

Leerlingen activeren, hun voorkennis of ervaring aanspreken, hen inzichten laten verankeren.

Het lijkt allemaal soms moeilijker dan het is. In onderstaande screencast leg ik de werkvorm bekend/benieuwd/bewaard uit. Eenmaal je de werkvorm in de vingers hebt, kan je hem erg makkelijk doelgericht inzetten in je les. Zo zorg je ervoor dat leerlingen informatie ophalen uit hun geheugen. Eerder dan zelf alles te herhalen, of je leerlingen gewoon iets te laten herlezen. Intussen bevestigt veel onderzoek dat deze retrieval practice een topstrategie is als het op leren aankomt.

Bekend/benieuwd/bewaard kan je ook inzetten op teamniveau.

Want collega’s leren evengoed het best door actief met hun kennis om te gaan.

Ook al hebben we soms weinig energie voor dit soort ‘oefentesten’ of voelen we schroom om onder collega’s te delen wat we (willen) weten. Da’s voor leerlingen niet anders. Het goeie voorbeeld geven, dus!

Bekijk hier de screencast:

Benieuwd naar meer? Surf naar www.lerendifferentieren.be.
Heb je vragen? Of deel je graag jouw toepassing van deze structuur? Mail saskia@schoolmakers.be.

Veel samen-leer-plezier!

Saskia Vandeputte
saskia@schoolmakers.be

Deze blog verscheen ook op de website van Leren Differentiëren, een e-course voor leraren secundair onderwijs die zich willen verdiepen in differentiatie.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Schoolmakers begeleidt leer- en veranderprocessen in scholen, van kleuter- tot volwassenenonderwijs. Wij werken nauw samen met raden van bestuur, directies, leerkrachten, leerlingen, oudercomités, pedagogisch begeleiders, ... Wij leveren maatwerk.

Volg ons op Twitter @Schoolmakers

SOM en @LannooCampus heten je welkom op 'Iedereen meester', een inspiratie- en netwerkmoment voor (Leuvense) onderwijsprofessionals met onder meer @MohamedRidouani, @RaymondaVerdyck, @BertSmits .... Gratis inschrijven kan hier: https://t.co/QTFaXzeMeh #leuven

. @KatjaHoI ging voor #DigitaleBurgertjes op zoek nr weerstand & oplossingen rond digitalisatie. “Het belangrijk dat je vertrekt van een visie, niet enkel visie op digitalisering maar een pedagogische visie die gedragen is door iedereen" @BertSmits https://t.co/BejbvGfObq

Schoolmakers op Facebook Schoolmakers op Youtube
Schoolmakers CVBA, Dorpsstraat 1, BE-3020 Winksele - info@schoolmakers.be © 2019 Schoolmakers, Alle rechten voorbehouden - Privacy policy

Website door rubenvaes.be