Beter leren zonder klaslokaal?
Wat ik in dit artikel in de Standaard vooral tussen de regels door lees, is het belang van het voorop stellen van je groep kinderen en het rekening houden met de noden en talenten van die leerlingen. Het gaat over het in de hand nemen van het proces, van helemaal in het begin mee op de kar zitten, werken aan een sterk team dat op elkaar is afgestemd en gewoon wordt aan een nieuwe manier van werken.
Je zou aan een architect kunnen vragen een ideaal gebouw te ontwerpen, maar als je team niet mee op de kar zit, niet voelt waarom de veranderingen nodig zijn, niet overtuigd is van de manier van werken en de aanpak die dat vraagt, kom je nergens. Het gaat dus over veel meer dan alleen de inrichting van een klas of gebouw.
Ik hoor vaak als tegenargument: “ja, maar daar heb je wel heel veel centen voor nodig en dat hebben we niet”. Laat dat vooral geen argument zijn om niet aan de slag te gaan met de vernieuwing van ons onderwijs. Het gaat veel meer over hoe je school maakt. Een gebouw kan, zoals in dit geval, body geven aan het gezamenlijk groei- en leerproces van een team. Het is fijn dat je dat in zones kan werken waarin alle kinderen wel ergens hun plek kunnen vinden en meer op maat kan werken. Heb je daar echt een school zonder klaslokalen voor nodig? Dat zou ik in twijfel durven trekken. Je kan ook perfect aan de slag in een gebouw waar lokalen zijn en blijven. Het is ook vaak hoe je ermee omgaat en hoe je het vorm geeft wat het verschil maakt.
Ik schreef laatst een blog over hoe je zeer laagdrempelig kan werken aan klasinrichting gelinkt aan differentiatie in lager onderwijs. Zo simpel kan het soms zijn. Focus op “yes, we can”, zet de ramen open, laat de zon binnen en ga samen met collega’s aan de slag. Want samen voor onderwijsvernieuwing gaan kan ontzettend veel deugd doen en prachtige resultaten geven, ook in oude(re) gebouwen.
Als Schoolmakers zetten wij alvast mee in op het begeleiden van het proces, op de neuzen in de richting van jouw school zetten en het samen aan de slag gaan met oog voor elke partner.
An Kennes
an.kennes@schoolmakers.be
Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, publicaties en verhalen?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief